Lite mer bilder från förra helgen
Vet att det är med stor risk att jag blir tjatig, men det är faktiskt min blogg! Jag lägger ut vilka bilder jag vill, på flygplan, från förra helgen, från ön, från fly in'et. Here goes...
Fairchild F24W-41A Forwarder från 1943. SE-AWS (fast den hette inte så då) såg precis ut så här när kärran levererades till Bromma 1946 efter det Gösta O'Konor hade köpt den ihop med ytterligare två av samma typ ur amerikanska surpluslager. Orginalduken har varit förlaga. Märket vid den amerikanska stjärnan tillhör Air Transport Command ur US Army Air Force.
Filip flög sin pappas Beagle Terrier II. Från börjad tillverkad som en Auster Trainer Mark 7 1951 men fabriksrenoverad av Beagle 1962. Jag har senaste veckan med hjälp av lite kontakter i Danmark, Tyskland och England kartlagt dess historia. Den ska jag inte trötta ut er med här.
En väldigt välrenoverad Piper Super Cub, SE-XUP. Just denna har ett rätt exotiskt förflutet i Keneya, Zaire och Rwanda där den användes i jakten på tjuvjägare.
Arnold S' Bell 204B, eller UH-1E som den hette när den brukades av US Marines, tillverkad 1966. Typen är välkänd under öknamnet Huey. Notera raketkapseln, däri finns finns en (näst intill) live raket. Just denna Huey brukades med bas Da Nang i Sydvietnam mellan 1967 och -70.
Också tillverkad 1966 är denna MFI-9B Trainer, närmare bestämt på Malmö/Bulltofta. Det var där Malmö Flygindustri (MFI) hade sina lokaler. Tio stycken nytillverkade MFI-9B hyrdes av MFI till flygvapnet och användes 1966-67 på F 5 Ljungbyhed. Efter det de återlämnats såldes dessa civilt. SE-EUO hade precis denna målning tidigare i livet.
Dessa stiliga gentlemen dök upp på seneftermiddagen för att hämta mig. Förra lördagen det vill säga. På vingen stående Tompa som visar att han vill flyga och i befälhavarstolen: Sune - som ska flyga...
Fly by av en Yak-52 får bli slutvinjett.