Safirande den 20 november?

Det är flygdag på gamla flygfältet i Jönköping, Rocksjöfältet även kallat. Tidpunkten är sent 50-tal. En yngling i äpperknyckarbyxor intresserar sig hur man sitter i en av Flygvapnets SAAB 91A Safir. Just denna hade 1951/52 använts i en expedition till Antarktis, pingvinen målad på nosen har hängt med sedan dess. Något år efter att detta foto hade tagits kom just denna Safir att skrotas.
Den 20 november fyller Safir jämt. Då är det på dagen 60 år sedan prototypen flög för första gången, SAAB och Tannefors i Linköping var platsen. De första trevande stegen mot något som kanske kan bli ett enklare firande (Safirande) har tagits. Ambitionen finns att åtminstone göra en av följande saker - om vädret och allt annat ger sin tillåtelse:
Två av A-modellen finns i Sverige, den första versionen med Gipsy Major-motor. Få dessa mötas i Linköping och genomföra en air-to-air photo session. En är "klar".
Att samla en av alla de olika versionerna: A, B, B-2, C och D. A är klar. B och C finns att tillgå i Linköping. D finns inte allt för långt ifrån. Även detta skulle förevigas air-to-air. Helst skulle det vara lite nordisk manifestation över det hela: B- och C-versionerna i svenska flygvapnets färger, B-2 i norska och D i finska dito.