Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bästa inläggen 2020

Publicerad 2020-12-19 16:33:00 i Allmänt,

Så är det dags att försöka summera 2020 på lae.blogg.se. Det är ju något som jag brukar göra i ett inlägg som läggs ut runt den 20 december. Inget undantag detta år...som annars är ett år som närmast kan betecknas som ett stort undantag i överhuvd taget. Ni fattar vad jag tänker på.

Det har inte var så mycket events detta året, av just samma orsak. Några tillfällen sticker dock ut en aning och det är Fly in'et på Visingsö, det lilla spontana Lae fly in'et och Safirandet i Linköping. Måtte detta tråktäcke som pandemin har virat in oss i försvinna under 2021. Det finns ett uppdämt behov...

Brukar sucka och vara lite allmänt neggig varje år när jag skriver detta inlägg, så varför ändra på ett vinnande koncept? Skämt å sido, jag har kommit in ett litet stim de senaste veckorna, då jag kunnat fördjupa mig och skriva några texter. När man väl hittar rätt ämne, då nördar man ner sig - går all in. Då är det kul!

Fast när man jämför med vad en - ursäkta nu - en sketen delning av en bild på fejjan ger i resultat vad det gäller vidaredelningar, kommentarer och lajks, så känns det lite tröstlöst. I och med det har vi alltså hamnat på bloggens facebooksida. Från början var hela idén att promota nya blogginlägg via denna sida, nu känns det som att publiken snarare upplever det som något konstigt. För så är det i den nya tiden; man orkar inte klicka. Än mindre att läsa (om man nu mot förmodan faktiskt orkade klicka). Ibland blir man nästan provocerad i sin lilla frustration.

Sådär! Nu blev det neggit ändå. Det gäller att hålla på traditionerna. 😣
Åter till vad det här inlägget egentligen ska handla om. Här kommer tio stycken inlägg som jag håller som de bästa år 2020. Vad säger ni, läsare, då? Det kanske till och med finns något som inte upptaget i denna uppställning? Kom igen! 🤓😉

Flykt från öst: Polsk An-2 landar i Tosteberga i mars 1983

Flygdag i Jönköping 1936

Ex-svenska Curtissar hos WIGMO

CAE Aviation Luxemburg och lite svenska connections

MFD:s sista J 29:or

Shahbaz hos Teledyne Continental

Haveri med Jaktfalk utanför Eksjö 1933

Scener från Ö68

Safirande 2020 - 4

Hirth-Klemm Kl 35 D-160 D-EDUX

Så man ställer frågan igen: Hur många av de utvalda blogginläggen handlade år 2020 om flyg? Svar: Alla tio.

Detta kan då jämföras med att 2008 var de fem, 2009 var de sju, 2010 var det nio stycken, 2011 var de sju stycken, 2012 var de åtta stycken, 2013 var de sju stycken, 2014 var de nio och 2015 var de tio av tio. 2016 var de nio, 2017 var de åtta, 2018 var de tio, samt 2019 var de fem av sju.

Klicka gärna på länkarna under årtalen. Av de sammanlagt 100 bloggtexterna som man kan hitta där, finns nog en och annan av de som kanske kan dyka upp i en bok. Plockar då och då lite smått i det projektet, men det går på sparlåga. Svårt med motivationen. Kolla in denna katergori - det är där jag samlat mitt första urval.

Totalt har det från starten i oktober 2005 publicerats 4620 stycken inlägg på denna blogg och antagligen kommer det bli några till. Det finns ju alltid nytillkomna historier som förtjänar att bli berättade och nyfunna vinklingar på gamla.

Stay safe, hälsar Eder Lae!

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sven W

Publicerad 2020-12-19 21:45:05

Lae!
Även om lajkandet och kommentarerna har flyttat till Facebook är bloggen överlägsen för längre texter (och bilder). Jag tackar och bockar för ännu ett år med strålande inlägg!

Min personliga favorit är förresten inlägget om MFD:s sista J 29:or.

Postat av: Håkan Buffal-O

Publicerad 2020-12-20 18:16:20

Ja du, så svårt att välja.
Både Safir och MFI ligger mig ju varmt om hjärtat så något av de inläggen måste det bli.

Postat av: Jacques

Publicerad 2020-12-21 13:30:41

Vill informera dig om att de tre första eleverna på Chalmers Flygklubb har skrivit en bok om de första åren. Boken kan hittas här:

https://www.shopmybooks.com/BE/nl/books/language/sv

Hälsningar
Jacques S


Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela