Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Ex-svenska Curtissar hos WIGMO

Publicerad 2020-03-04 11:46:00 i Flygföretagande, Kalla kriget, Propulärkultur,


Här ser vi en Curtiss C-46 med den kongolesiska registreringen 9Q-CZG taxa fram på fransk flygplats. Jag gissar att tidpunkten är någongång på sommaren 1967. Man kan ana att flygplanets tidigare innehavare var det svenska bolaget Fairline - dess tidigare registrering: SE-CFE. Och dessförinnan har det med samma registrering använts av Torair, och innan dess av Transair Congo och Transair Sweden. Somliga av oss ser även att TSA-loggan har målats över på fenan.

Att Fairline opererat SE-CFE var väl det lite si och så med. Så här skrev jag i inlägget Bilder från Bulltofta:

På den andra bilden ser vi ett Bulltofta i skånskt vinterdis 1966. F som i Fairline på den blå fenan på en Curtiss C-46, och Torair står att läsa på nästa flygplan av samma typ. De står framför Transair Swedens hangar som hade invigts 1963 och bakom skönjer man två av det senare bolagets Douglas DC-7B. De bägge Curtiss C-46 hade tidigare använts av Transair, så det är ingen tillfällighet att de står här. Efter det att bolagets engagemang i Kongo hade avslutats blev dess flotta av C-46:or överflödig. Torair kom totalt att använda fyra av dessa 1965-66.

I augusti 1966 gick Torair i konkurs och Curtissarna överfördes till nybildade Fairline. Dock kom bara SE-CFA och SE-CFD i tjänst, men redan den 3 april 1967 försattes även Fairline i konkurs. SE-CFA var det enda flygplanet som ägdes av Fairline och kom (till slut) att säljas vid exekutiv auktion på Bulltofta den 6 mars 1968, detta till Mr Raymond Tluszcz i Kinshasa, Kongo. Han var en av personerna bakom Anstalt Wigmo - vad detta var för något berättades det lite om för ett tag sedan i inlägget Makasi-märkt Curtiss.


Kanske är den högra Curtissen på Bulltofta-bilden SE-CFE? För dess historia liknar de i citatet nämnda systermaskinerna. Den 11 november 1966 hade Fairline Ltd AB i Malmö noterats som ägare till SE-CFE och på nyårsafton samma år säljs flygplanet till Eurosa AB i Skara på 198500 kr (äganderättsändrat den 15 februari 1967).

Luftvärdigheten utgår den sista mars 1967, men den 29 maj 1967 säljer Eurosa AB SE-CFE till R Tluszcz, Kinshasa, Kongo för 20 000 USD. Den 5 juni står Eurosa AB som ägare och Tluszcz som innehavare av SE-CFE - dagen därpå avregistreras flygplanet i Sverige som sålt till Kongo. Trots det får man man en exportluftvärdighet (Nr. 172/1967) den 11 juni (TTSN 14009 hrs) och två dagar senare en kongolesisk luftvärdighet med registreringen 9Q-CZG. Den 14 juni lämnar flygplanet Bulltofta och börjar resan söderut. Skulle tro att den översta bilden är tagen samma dag vid det första tankstoppet...

Det i Lichtenstein registrerade Anstalt Wigmo/WIGMO var den CIA-kontrollerade organisation (skapat i slutet av Kongokrisen) som så att säga var "skellett" och mer därtill i Kongos flygvapen, detta fram till slutet av 1969 då ett nytt bolag tog vid (SODEMAC/SODEMAZ). Eller om det är mer korrekt att säga att det var WIGMO som ombildades och fick ett nytt namn...
Summa sumarum: Raymond Tluszcz köpte för WIGMO:s räkning i Sverige in C-46:orna SE-CFA, SE-CFD och SE-CFE, vilka blev 9Q-CWN, 9Q-CRP respektive 9Q-CZG. I Kongo köptes ytterligare en från Transair som skrot, men gjordes flygande - SE-CFG. De andra överlevande Transair-Curtissarna såldes till Brasilien.

Avslutningsvis en bild på SE-CFE hos Torair. Notera utseendet på fenan och jämför med den inledande bilden. Curtissen lär ha slutat sin flygande karriär hos Congo Frigo 1970 och dess vidare öde är för mig okänt.

Kommentarer

Postat av: Roland Johnson

Publicerad 2020-03-08 10:30:55

Jag var styrman när vi flög sönder CFG i Kongo vid landning i Bunia 5 mars 1956. Vi flög sedan vidare till Stanleyville där vi fick landställ problem. vilämnade kärran där.

Svar: 19660305 Accident, Bunia Airport,, Congo, during flare out and immediately prior to touch down, LH main landing gear hit a 30 cm high sand ridge followed by hard landing. As no visible damage was found, a/c was ferried to Stanleyville where it was discovered that the whole LH MLG had been moved backward ca 10 cm and that the shock had been transmitted to the rear part of the centre section by the rear landing gear drag struts and the rear landing gear drag links (TAT 11254).
Lazerjesus

Postat av: Roland Johnson

Publicerad 2020-03-08 18:25:31

Är lite nyfiken, var har du hämtat informationen? Tack för ditt info.

Svar: Inget att tacka för - bara jätteroligt att det här läses av någon som var med, Roland!
Infon är plockad från olika källor, en bra och lätt nåbar sådan är SFF forum och civilregister. Kolla gärna in vettja! https://forum.flyghistoria.org/index.php
Lazerjesus

Postat av: Roland Johnson

Publicerad 2020-03-09 09:37:18

Skall jag definitivt göra,tack ännu en gång.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela