Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

N52727 i Basel i februari 1970

Publicerad 2021-08-30 20:36:00 i Allmänt, Biafra, Propulärkultur,

Här kommer ett par bilder som är tagna i Basel den 28 februari 1970. Det hade gärna stått där och lyssnat, låtit intrycket gå in av uppstarten av de mäktiga Pratt & Whitney R-4360B Wasp Major-motorerna...och gnisslande bromsar när det börjar rulla etc...

Flygplanet är en Boeing C-97G Stratofreighter som används av Joint Church Aid (JCA) USA i luftbron till Biafra. Ett antal C-97 hade överlåtits av amerikanska regeringen 1969 och fördelats mellan kyrkornas luftbro, som utgick från Sao Tomé, och Röda korsets dito från Fernado Poo och Cotonou.

De senare hade opererats av schweiziska Balair och är antagligen anledningen till besöket av N52727 i Basel. Luftbron till Biafra hade upphört i samband med att utbrytarstaten kapitulerade i någon vecka in i januari 1970. Balairs C-97:or stod säkert uppställda Basel sedan ett tag, och kanske passade man på att flyga någon av dem tillbaka till USA med hjälp av tillgänglig personal som tidigare jobbat hos JCA? Eller var anledningen till besöket att det fanns en för ändamålet uppsatt servicebas för C-97 i Basel? Enligt uppgift stod Israel Aircraft Industries bakom den. Ja, just det - israeliska flygvapnet använde ju också C-97..!

Läs gärna detta JCA USA-dokument daterat den 29 augusti 1969. Finns en hel intressanta uppgifter att ta del av. C-97:ornas bidrag till Biafraluftbron var högst betydande.

Boeing C-97 N52727 var tidigare USAF serial 52-2727. Väl tillbaka i USA kom flygplanet att skrotas på Davis-Monthan AFB. Ett öde som inte var direkt unikt i sammanhanget. En av Balairs C-97:or har dock sparats och finns på Pima Air Museum i Tucson, Arizona.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela