Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Några bilder på Frede Viking

Publicerad 2021-03-29 16:12:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Som en spinn off från det tidigare inlägget Med Roffe i Corrosion Corner kommer här en liten bildkavalkad med en viss Douglas DC-7C i fokus. Exakt vad som blev dess öde har väl inte blivit avklarat i detalj. Mer om det längre ner...

N8219H Douglas DC-7C c/n 45214, levererades ursprungligen till SAS 1957 som SE-CCE "Frede Viking" och såldes till USA 1960. Tommy Lakmaker tog dessa bilder på N8219H i Opa Locka den 10 november 1972. Det är då använt av Alfco och här syns tydligt att flygplanet har fraktdörr både fram och bak.
Rolf Larsson tog nedanstående bild i Miami den 16 oktober 1975. Ni känner igen den från det tidigare inlägget. Notera förändringarna i utseendet på flygplanet.

Någon gång 1976-77 verkar flygplanet fått lite ny färg och det inbegrep även kabinfönstren - de verkar vara övermålade. Det har talats om att DC-7:an användes för flygningar till Kuba, där man tog med sig flyktingar när man flög tom tillbaka.
N8219H parkerad i Opa Locka 1979, då ägd av Aero Services Corp. som kom att bli DC-7:ans sista ägare. Ett citat:
This DC-7C(F) was sold to Southern Aero Traders Inc. on 04 April 1979 (and rgd. on 20 April 1979), then sold to Aero Services on 21 December 1979. However, this transaction was never registered with the FAA and in all likelihood this "company" was simply a front company for the drug runners

Vad hände med flygplanet? Ja, dess öde är inte klarlagt i detalj. Rapporterats ha blivit nedskjuten över Colombia 1980, förmodligen inblandad i knarksmuggling. Finns det mer uppgifter? Har vraket påträffats? Inget känt om besättningen? Enligt uppgift skulle den colombianska militären stått för nedskjutningen. Ja, det vore ju intressant att få veta lite mer detaljer. Spontant kommer en annan att tänka på filmen Scarface. Om en exilkubansk buse som blir knarkkung...
 
Att en gammal propliner gick ett sådant öde till mötes var knappast unikt. Det var runt dessa år som ett skifte skedde i narkotikasmugglingen. Nätverken mellan Syd- och Nordamerika hade etablerats under 70-talet när man smugglade maja. Nu hade kokaintillverkningen börjat komma igång på allvar i det av inbördeskrig märkta Colombia. Kostnaden för en Florida anskaffad DC-7 var då i sammanhanget ingenting. Ofta räknande man inte med mer än en resa. Och det fanns rätt gott om flygplan.
 
Idag är förrådet av gamla anrika trafikflygplan "from the Golden Age of air travel" rätt uttömt. Därför verkar smugglingarna numera använda sig rätt mycket av äldre affärsjet. Det är tämligen vanligt att äldre Cessna 500, Gulfstream G.II, BAe 125 - gärna med med colombiansk, mexikansk eller venezuelansk (fejkad?) registrering - försvinner och senare hittas övergivna på någon väg i Belize eller Mexiko.

Kanske kommer jag återkomma till detta intressanta ämne. Finns en hel del obskyriteter och märkligheter att dyka ner i. Till exempel undrar man om det var på den i sammanhangen "ökända ön" Norman's Cay i Bahamas som SE-GMO hittades skadskjuten?

Åter till DC-7:an i fråga. Denna bild på flygplanet är tagen runt 1962 när det användes av Riddle Airlines, som var ägare efter SAS. Notera att det nu är konverterat till en DC-7CF - fraktdörrarna är öppna.
Den avslutande bilden är också den äldsta - togs av Rolf Larsson på Bromma: SAS DC-7C SE-CCE "Frede Viking" bogseras fram till plattan cirka 1958.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela