Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

AB Jordbruksflyg

Publicerad 2012-04-30 22:57:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,


Som berättat i inägget Airborne Mapping Ltd AB - kvarlåtenskap: Moderbolag till Airborne Mapping Ltd. var AB Jordbruksflyg. Nu sticker jag emellan med ett inlägg just om Jordbruksflyg. För att enkelt teckna bilden av företaget har jag plockat fram ett mötesreferat som jag skrev för SFT för sexton år sedan och det fick bli utgångspunkt denna gång.

Bilderna i inlägget kommer via Rune Glad och är tagna av Sten-Erik Molker om inget annat anges.


I oktober gästades SFF-F av Rune Glad. Mötet var förlagt till Trianonmässen i Eksjö. Efter kaffet tog så Rune till orda och började med att inledande berätta om sina år i flygvapnet och varför han blev civil i början av  1950-talet.

AB Jordbruksflyg hade vid den här tiden startats av en man vid namn Bertil Kihlgren som lärt sig flyga vid Uppsala flygklubb, detta för att snabbt kunna förflytta sig mellan sina gårdar med en för ändamålet år 1946 anskaffad Ahrenbergs-Cub, SE-AUS. Denna Cub kom att så småningom förses med bepudringsaggregat - en affärsidé var född! Man köpte in fler Cub:ar och sökte folk, bland andra blev Rune tillfrågad. Han accepterade och kom att med tiden bli flygchef.


Piper Cub SE-AWZ i Norrköping. Bild: Kalle Flaps.

En teknisk bas byggdes upp på Kihlgrens gods Kydingeholm utanför Alunda. Administrativt sköttes firman från Stockholm.

Lars Gibson i en av Jordbruksflygs Piper Cub. Notera installationen av puderbehållare och spridare. Bild: Lars Gibson.

Då man blivit "hejare" på att flyga lågt kom man snart på tanken att "sälja sig" till Armén för artillerieldledning. Sprutsäsongen var kort och man behövde sidoinkomster (man hade för övrigt även en flygskola).

Efter att ha skolat fram några artilleriofficerare till A-certifikat började man hålla artilleriflygkurser på uppdrag från Armén. En av de första kurserna hölls i Jönköping på våren 1955. Man svarade även för utbildning av mekar, vilket skedde på Kydingeholm. 1960 tog Armén över verksamheten helt och hållet med support av Nyge-Aero (som bytte namn från ANA-Flyg ungefär i samma veva).



Rune var även involverad i malmprospektering, som genomfördes enligt en metod utvecklad av Lundberg Exploration Ltd, med två Miles Gemini. Dessa passade utmärkt till denna uppgift då de var byggda i trä. Den ena, SE-BUY, försedd med Continental-motorer på 125 hk och för övrigt prototyp för Gemini, havererade Rune med på Kydingeholm i november 1953. Missödet renderade i en lång sjukhusvistelse för Rune.

En avläggare till Jordbruksflyg var Airborne Mapping som sysslade med flygfotografering. För detta användes en Airspeed Oxford (döpt till Farmar-ruskan) samt en Saab 18A. Airborne Mapping blev dock inte långlivat, liksom Jordbruksflyg gick företaget i konkurs 1960.



Från Airborne Mapping Ltd. - kvarlåtensklap:

Den sista mars 1960 meddelade luftfartsinspektionen att AB Jordbruksflyg från och med nästa dag inte skulle ha fortsatt tillstånd för luftfart i förvärvssyfte. Anledningen var bolagets dåliga ekonomiska situation och detta försatte Jordbruksflyg i en ohållbar sits, en konkurs blev oundviklig.


Piper Apache SE-CDP på Stigtomtafältet, sent 50-tal. Bild lånad från Stigtomta Flygplatsveteraners site.

Att läggas till detta är haveriet med Piper Apache SE-CDP. Flygplanet hade försvunnit under malmletningsuppdrag över Elfenbenskustens djungler den 8 februari och hittades cirka en vecka senare. Efter detta verkar det som luften gick ur AB Jordbruksflyg helt och hållet...

Flygplan ägda av AB Jordbruksflyg

Piper Cub: SE-ASO, -ASP, -AST, -AUK, -AUM, -AUS, -AWW, -AWZ, -AYZ, -BCB, -BCT, -BCU, -BFE

Piper Super Cub: SE-BUA, -BYO, -BYP, -BYR, -BZX, -BZY, -BZZ, -CEG, -CEN

Piper Apache: SE-CDP

Miles Gemini: SE-BUG, -BUY

Airspeed Oxford: SE-BZU

...samt operatör av två Saab 18A, SE-CFL och -CFO, båda ägda av KFF. Dock endast den förstnämnda iståndsatt och flugen. Jag tänker som tidigare utlovat återkomma till Airborne Mapping Ltd AB.

Nämnas bör även också att Jordbruksflyg ägde en och annan Klemm Kl 35 som efter uppfräschning i verkstaden exporterades till Tyskland.
 
Här följer en skannad artikel på två sidor om AB Jordbruksflyg. Initialerna Y.N. står för Yngve Norrvi.


Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela