Vandra min väg
Norska flygvapnets Douglas C-47 nummer 48247 med koden BW-N. Flygplanet kom att tas ur tjänst 1974 och var en av tre av samma typ som såldes till ett företag i Karlstad, som i sin tur sålde dem vidare till USA. Denna kom att bli N62101.
Just denna maskin är intressant, även ur ytterligare en synpunkt: Den var i andra världskrigets slutskede en av amerikanska C-47:or som var baserade på Kallax. Från inlägget Going My Way:
Det var en C-47-30-DK med US Army Air Force (USAAF) serial number 43-48247 som bar devisen "Vandra min väg" på nosen. Den 28 juli 1944 hade det levererats från fabrik (tillverkningsnummer 14063/25508) och den 1 september hade flygplanet tagits i bruk av 9th Air Force inom USAAF. Efter det att Operation Where and When avslutats flögs det till Sydtyskland och kom därefter att stå magasinerad i fem år.
I september 1950 var planet återigen luftvärdigt, då hos norska flygvapnet. På fenan stod id-nummer 48247 och det tillhörde 335 skvadronen.
Här kommer en bild på Vandra min väg tagen i en hangar i Sverige. Gissar på Hässlö?
Och från andra sidan...
Den första C-47:an tilldelad Operation Where and When hade flugit från Metfield i England till Bromma den 22 december 1944. Därefter samlades förbandet upp under den kommande veckan på Västerås-Hässlö. Den 29 december anlände det tionde planet och påföljande dag ombaserade man till Luleå-Kallax - där kom man vara kvar fram till den 8 augusti 1945.
Här syns några av de andra C-47:or involverade i operationen stående på Kallax vintern 1944-45.
Just denna maskin är intressant, även ur ytterligare en synpunkt: Den var i andra världskrigets slutskede en av amerikanska C-47:or som var baserade på Kallax. Från inlägget Going My Way:
Det var en C-47-30-DK med US Army Air Force (USAAF) serial number 43-48247 som bar devisen "Vandra min väg" på nosen. Den 28 juli 1944 hade det levererats från fabrik (tillverkningsnummer 14063/25508) och den 1 september hade flygplanet tagits i bruk av 9th Air Force inom USAAF. Efter det att Operation Where and When avslutats flögs det till Sydtyskland och kom därefter att stå magasinerad i fem år.
I september 1950 var planet återigen luftvärdigt, då hos norska flygvapnet. På fenan stod id-nummer 48247 och det tillhörde 335 skvadronen.
Här kommer en bild på Vandra min väg tagen i en hangar i Sverige. Gissar på Hässlö?
Och från andra sidan...
Den första C-47:an tilldelad Operation Where and When hade flugit från Metfield i England till Bromma den 22 december 1944. Därefter samlades förbandet upp under den kommande veckan på Västerås-Hässlö. Den 29 december anlände det tionde planet och påföljande dag ombaserade man till Luleå-Kallax - där kom man vara kvar fram till den 8 augusti 1945.
Här syns några av de andra C-47:or involverade i operationen stående på Kallax vintern 1944-45.