Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vandra min väg

Publicerad 2020-03-31 16:43:42 i DC-3, Propulärkultur,

Norska flygvapnets Douglas C-47 nummer 48247 med koden BW-N. Flygplanet kom att tas ur tjänst 1974 och var en av tre av samma typ som såldes till ett företag i Karlstad, som i sin tur sålde dem vidare till USA. Denna kom att bli N62101.

Just denna maskin är intressant, även ur ytterligare en synpunkt: Den var i andra världskrigets slutskede en av amerikanska C-47:or som var baserade på Kallax. Från inlägget Going My Way

Det var en C-47-30-DK med US Army Air Force (USAAF) serial number 43-48247 som bar devisen "Vandra min väg" på nosen. Den 28 juli 1944 hade det levererats från fabrik (tillverkningsnummer 14063/25508) och den 1 september hade flygplanet tagits i bruk av 9th Air Force inom USAAF. Efter det att Operation Where and When avslutats flögs det till Sydtyskland och kom därefter att stå magasinerad i fem år.

I september 1950 var planet återigen luftvärdigt, då hos norska flygvapnet. På fenan stod id-nummer 48247 och det tillhörde 335 skvadronen.

Här kommer en bild på Vandra min väg tagen i en hangar i Sverige. Gissar på Hässlö?

Och från andra sidan...
Vandra min väg
Den första C-47:an tilldelad Operation Where and When hade flugit från Metfield i England till Bromma den 22 december 1944. Därefter samlades förbandet upp under den kommande veckan på Västerås-Hässlö. Den 29 december anlände det tionde planet och påföljande dag ombaserade man till Luleå-Kallax - där kom man vara kvar fram till den 8 augusti 1945.

Här syns några av de andra C-47:or involverade i operationen stående på Kallax vintern 1944-45.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela