CAE Aviation Luxemburg och lite svenska connections
Saab 340B N441FF är före detta Saabs MSA-demo SE-MCG. Flygplanet är fotograferat i Luxemburg sommaren 2019 och opereras av därstädes utgångsbaserade CAE Aviation SARL.
Företaget håller på med luftburen övervakning, spaning och underrättelseinhämtning, fallskärmshoppning samt flygplansunderhåll och inriktar sig på regeringar, men även privata aktörer. Flygplansflottan består främst av maskiner i Fairchild Metro/Merlin- och Beechcraft King Air-familjerna, men även B-N Islander, Cessna 208 och CASA C.212.
Det här finner jag lite intressant, för det finns en och annan connection mellan Sverige och CAE Aviation. Just nu tänker jag först och främst på Marinens gamla SH 89 nummer 89001, som gjorde tjänst 1986-2005.
Tidigare hade just denna CASA C.212-200 Aviocar använts av tillverkaren som demonstrationsflygplan, som ECT-104 (första flygningen den 20 juni 1978) och EC-DHO.
Bilden ovan är tagen på Luxemburg-Findel i maj 2012 av Peter Bakema och då är denna Aviocar registrerad i San Marino som T7-JCR (på CAE Aviation i Luxemburg?). Flygplanet hade då stått avställt där under några år efter att tidigare använts av Malta Defence Force som AS0925.
CASA:n ankom till Malta som AS0925 den 28 juli 2009 och var då leasad från CAE i Luxemburg under tre månader "for use on illegal migration patrols conducted by FRONTEX during Operation Nautilus". Lämnade Malta den 15 oktober 2009. På Malta flögs flygplanet alltså av CAE Aviation, fast under "maltesisk flagg".
Att notera är i sammanhanget att CAE även opererade den Fairchild SA227-AT Merlin IVC, N577MX, som havererade i den 24 oktober 2016 efter start från Malta International Airport. Flygplanet användes av franska myndigheter för SIGINT i denna del av Medelhavet.
Och idag opererar alltså CAE Aviation med Saab 340B N441FF. Slump? Tillfällighet? Eller connections..?