Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hirth-Klemm Kl 35 D-160 D-EDUX

Publicerad 2020-12-08 12:08:00 i Propulärkultur,

Frän och smäcker, Klemm 35 - eller hur? Påminner lite om SE-BGA...som i sin tur i nuvarande look har sin förlaga i SE-AEU. Men detta exemplar var inte hottad främst för racing, som LN-OAV - nej, i detta fallet handlade det om aerobatics!

(Och för att Wolf Hirths flygindustri var omnämnd i Konstflygplanens Stradivarius: Jungmeister - 10 häromdagen - här en spinoff där det stack i väg en bit längre än vad som var tänkt. För det låg betydligt mer "begravt" i detta än vad jag trodde...)

D-EDUX är en Hirth-Klemm Kl 35 D-160. I nosen sitter en Walter Minor 6-III på 160 hk - samma motor som till exempel finns i Zlin Z.226. Idéen till att modifiera gamla Klemmar och därmed utmana tjeckiska Zlin, kom från västtyske konstflygmästaren Josef Hössl. Han gick till Wolf Hirth GmbH som för ändamålet kom att använda en - kanske två? - Klemm Kl 35 i projektet, som skulle stå klart till 1967-års västtyska aerobaticmästerskap. Självklart var dessa två flygplan bägge före detta svenska Sk 15: Den ena var den utanför Oldenburg i Västtyskland, den sista november 1966, havererade SE-BPN (tillverkningsnummer 1850, ex flygvapennummer 5070). SE-BPN var för övrigt den sista av sin typ som flög i Sverige (fram till mitten av 90-talet då SE-BPT kom i luften efter restaurering).

Den andra Klemmen lär enligt olika uppgifter varit före detta SE-BHM (tillverkningsnummer 1956, ex flygvapennummer 5037) vilken avregistrerades i december 1955 såsom i reservdelar såld till Västtyskland. Kanske var reservdelarna slut 1966-67, så det Wolf Hirth GmbH gjorde var att bygga upp SE-BPN, medans den "lediga" dokumentationen då gissningsvis togs från SE-BHM? Det finns motstridiga uppgifter och det kan helt enkelt vara så att det här kommer från ett litet skrivfel: Före detta SE-BHM registrerades nämligen i Västtyskland i slutet av 50-talet som D-EDOX, och denna Klemm Kl 35D flögs med denna regbeteckning fram till ett haveri den 2 juni 1969.

En sak till som strular till det. D-EDUX verkar ha fått ett helt nytt tillverkningsnummer: 3001. Det gör det än svårare att härleda. Så det enda man kan säga är att den då nyligen havererade SE-BPN verkar ha kommit till användning. Antagligen såld av försäkringsbolaget på plats för en struntsumma.

Förutom byte till starkare motor, kom även vingarna att sänkas en del så vingspetsarna står rakt ut, istället för att ha en lättare V-form. Se på bilderna och jämför med vanliga Klemm Kl 35.

Hössl skulle deltaga i de tyska mästerskapen 1967 med D-EDUX - hur gick det med det? Västtyska luftfartsmyndigheten ufärdade ett Permit to fly den 10 juli 1967 och D-EDUX registrerades fullt ut den 15 augusti 1968. Som tillverkare angavs Fa.Wolf Hirth, Nabern, utifrån hopplock delar (eller HPD som vi förkortar det i Sverige) med nytt tillverkningsnummer 3001.

Vid eventet två år senare gick det så pass bra att Hössl vann de nationella med detta flygplan. Planen var att sälja modifierade Klemm 35 och dessa salufördes för DM 72 500. Främst under den senare hälften av 50-talet hade Sverige damsugits på begangnade Klemmar vilka såldes till Västtyskland. Cirka ett decenium senare började dessa nu ersättas av nytillverkade Piprar och Cessnor, så det fanns ett rätt skapligt antal Klemm 35 som något slokvingat stod på flygfälten och väntade på skrotning alternativt grundlig översyn. Det här var så att säga grogrunden för affärsidéen.
 
Internationellt verkar Hirth ha kallat varianten för Super Klemm Kl 35 D Akrobat, säkert med referens till Zlin Akrobat. Hössl deltog med D-EDUX World Aerobatics Championships som sommaren 1970 hölls vid RAF Hullavington i England, där "his 35-year-old, 160 hp Walter-engined machine performed well against its modem counterparts". Bilden överst är från detta tillfälle.

Om jag förstått saken rätt så blev tyvärr D-EDUX lågornas rov i en hangarbrand i Straubing i mars 1975. Så blev det några fler Klemm 35 modifierade? Jo, en! Mellan åren 1970 och -73 renoverades D-ECIC och kom då även ikläda sig Hirth-uppgraderingen. Denna maskin var för övrigt före detta SE-BHU. Men sedan var det inga fler. Med tanke på hur pass bränslesnålt man kan flyga med orginalets Hirth HM504-motor, kanske det inte var så överdrivet attraktivt trots allt.

Det finns dock ett exemplar till: Tidigare hade Wolf Hirth själv satt i en Hirth HM506 i sin egna ensitsiga D-EDEX (ex SE-BPI) och sedan 2011 flyger detta flygplan med Walter Minor 6-III-motor.


Josef Hössl var tysk aerobatic-mästare 1969, -71 och -73 samt Europamästare 1971. I början av 80-talet var han med om en trafikolycka, vilken ändade han flygkarriär och flyttade därefter till Amerika.

Som en slags efterföljare till Hirth-Klemm Kl 35 D-160 dök den lilla Hirth Acrostar upp 1970, men det var en helt ny konstruktion...och ja, en annan historia. Men jag ska i ett kommande inlägg fortsätta denna historia. För trots hangarbranden 1975 verkar denna Klemm Kl 35 finnas kvar...och ha kommit till liv igen. Men är det verkligen ett och samma flygplan?

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela