Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Testade inför valet av nytt skolflygplan Typ I 1949-50 - 2

Publicerad 2021-04-29 09:40:00 i Allmänt, Beech, Propulärkultur,

Inför upphandlingen av det som skulle bli nytt skolflygplan typ I och Sk 50 i Flygvapnet, testades 1949-50 flera olika flygplan vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5, på Ljungbyhed. Tidigare har jag berättat om Fokker S-11 och haveriet utanför Klippan. (Har ni tänkt på det förresten? Sk 50 - skolflygplan 1950-tal. SK 60 - skolflygplan 1960-tal.)

Runt månadskiftet maj-juni 1950 hade engelska de Havilland ställt en DHC-1 Chipmunk till förfogande för demo och utvärdering. Flygplanet i fråga var G-ALWB (c/n C1-0100) och hade införts på det engelska registret den 28 december 1949. En 50-timmars tillsyn blev klar den 26 maj 1950 och G-ALWB bör ha anlänt Ljungbyhed ett par dagar senare. Låneperioden var gissningsvis den 1 juni till den 22 juni.
DHC-1 Chipmunk G-ALWB fotograferad på White Waltham i mitten av maj 1950. Flygplanet finns fortfarande kvar och verkar vara i flygande skick.

En annan typ som var föremål för tester var den då sprillans nya Beechcraft Model 45 Mentor. Prototypen N8591A skickades våren/försommaren 1949 över till Västeuropa för en demonstrationsturné och jag misstänker att flygplanet då även besökte F 5 och Ljungbyhed. Frågan är om det i så fall finns bilder på detta?

Som de flesta vet blev ersättaren till Sk 25 Bücker Bestmann en svensk konstruktion; Saab 91B Safir, som fick den militära betckningen Sk 50. Dock sägs det att flyglärarna vid F 5 egentligen hade ett annat förstahandsval: Mentor. Trots att man satt i tandem. Detta sagt apropå att det skulle redan då varit en "svensk utbildningsfilosofi", det där med side-by-side...

Den här bilden på Mentor N8591A är tagen vid Cleveland Air Races i september 1949. Pilot är Beverly "Bevo" Howard.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela