Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Safirande 2020 - 4

Publicerad 2020-11-21 11:20:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Försöker säga några väl valda ord i klippet ovan: Det handlar om vad som hände vid Tannefors flygplansfabrik den 20 november 1945. Och vad som händer på samma plats, exakt 75 år senare - den 20 november 2020. En av de få soliga dagarna denna novembermånad. Det gäller att ha lite extra tur med vädret så här års...och det hade vi!

Känner att jag vill rikta ett stort tack till alla berörda som deltog i gårdagens Safirande i Linköping! Att vi fick till något under rådande omständigheter dessutom - ja, det var knappast givet att det skulle bli något i överhuvud taget. Men det blev det! Fick med mig en varm och glad känsla efter det vi var klara. Den har hållit i även i dag, då man funnit lite perspektiv på Safirande 2020.

En sådan sak till exempel är att detta var en passande demonstration av en viktig pusselbit i det som måste anses som Sveriges flygande kulturarv. Det handlar om att synliggöra och att tillgängliggöra, för det är på detta vis vi kan få folk att förstå vad Flygvapnet, Saab...ja, flyget i överhuvudtaget har betytt i bygget av landet Sverige (och flyget är fortsatt en viktig pusselbit i den moderna demokratins tjänst!).

Flyg är kultur! Och mer kultur till folket! Flygkultur! Skam den som ger sig.

Vilken flygande Saab kan du som vanlig dödlig privatperson äga och flyga? Svar: Saab 91 Safir. 51 stycken finns för närvarande på civilregistret i Sverige och jag gissar att 25-30 av dessa är luftvärdiga. Det säger också en del om kampen man för som ägare av de i landet vanligast förekommande versonerna 91B och C (de som Flygvapnet använde som SK 50B och C). Motor och propeller är svåra puckar: Det är ofta stora problem tekniskt, men kanske än mer ekonomiskt.



Något som måste ses som utmärkande, var att vi var flera i våra anföranden på Flygvapenmuseum som nämnde den tidigare i år bortgånge Christer Sidelöv, här på bloggen genom åren kallad Sierra Echo Chris/Super Echo Chris. Han var en sann Safir-aficionado och är saknad. Jag tycker att det egentligen var Christer som skulle stått där denna Safirdag och snackat om ditten och datten, inte jag. Såg för övrigt dödsannonsen idag. Högst upp i den var en ritad profil av en Saab 91 Safir...

Min avsikt är att så småningom lägga upp pratorna från Safirandet, som livesändes av Flygvapenmuseum, i ett eget inlägg.

Det finns flera relevanta utgångspunkter när man diskuterar Safir ur "mitt perspektiv". Ett är det skapligt kända svenska perspektivet, med Saabs efterkrigssatsningar (Saab 90, 91 och 92) och Flygvapnets uppbyggnad under 40- och 50-talet. Men typen tillkom inte bara "sådär". Det finns en annan infallsvinkel: Safir tillhör ett släkträd vars stam heter Bücker. Det är faktiskt inte fel att säga att flygplantypen är Super Bestmann. Att Bücker Bü 181 Bestmann och Saab 91 till exempel har samma vingprofil är ingen tillfällighet, och den heter AJ Andersson. På samma sätt som när Andersson 1933 flyttade från ASJA i Linköping till Bücker Flugzeugbau i Berlin, och då hade ritningarna till Bücker Jungmann med sig i bagaget, hade han när han återvände 1939, utkastet på det som sex år senare i flygande form fick namnet Safir.

Berättelsen om AJ Andersson och hans konstruktioner är en bit historia som jag tycker är alltför dåligt belyst i Sverige. I utlandet är han faktiskt rätt välkänd.

Det har tagits en del fina bilder på det flygande momentet i Safirande 2020!
Saab 91A SE-BNN och 91B SE-KVU över Roxen, dagen till ära försedda med 75-årsloggan. Denna bild och följande är tagen av David Brohede. Photoship var Bulldog SE-MEK som flögs av Björn Rystedt. Läs hans referat om hur vi firade Safir 75 år!

Följande två bilder på Team 50 är tagna av Tim Jansson som satt i SE-MEF som flögs av Tobias Andersson.
 
Här kommer slutligen några klickbara bilder som jag har tagit.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela