Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Haveri med Jaktfalk utanför Eksjö 1933

Publicerad 2020-08-27 21:47:00 i Allmänt, Hemmafältet,

Dags att plocka fram ett gammalt alster ur arkivet. Denna artikel skrev jag våren 2004 för Smålands-Tidningen och den återges här efter att ha genomgått lite välbehövig puts. Texten handlar om ett tragiskt haveri med en Jaktfalk i skogarna mellan Småland och Östergötland sommaren 1933, för 87 år sedan. Om inget annat anges så är bilderna tagna av Sven Rosenlöf.
För snart 71 år sedan omkom en pilot då ett av Flygvapnets jaktplan kraschade i skogen öster om Skurugata. Åtskilliga intresserade sökte sig till olycksplatsen och haveriet väckte på sin tid stor uppståndelse, även ute i landet.

På förmiddagen tisdagen den 1 augusti 1933 lämnade elva flygplan Västerås (F 1) för att flyga till Rinkaby utanför Kristanstad. Flygvapnets årliga jaktflygkurs skulle förfyttas till Skåne för skjutövningar, de flesta av flygplanen var av typen Svenska Aero J 6 Jaktfalken

Efter mellanlandning för bränslepåfyllning på Malmen (F 3) fortsatte planen söderut. Löjtnant Folke Gislander, som var lärare och gruppchef, hade problem med en trilskande radio. I sin iver att ge nya och korrekta instruktioner, bröt han sig ur formationen strax innan Eksjö och placerade sig i täten. 

Han signalerade lystring, vände om sitt flygplan och gick på kontrakurs samt sände ett kort radiomeddelande som inte gick att uppfatta. Därefter vek sig Gislanders Jaktfalk åt vänster, spann två varv neråt och kraschade i skogen vid gården Skögla, fem kilometer öster om dåvarande Skurugata station, alldeles vid gränsen mellan Småland och Östergötland. Haveriet inträffade strax innan klockan 13.

Planet slog ner i ett stenblock och en mycket häftig brand uppstod. Piloten Folke Gislander omkom vid nedlaget.

Ett tag var risken stor att elden från det brinnande planet skulle sprida sig och orsaka en skogsbrand, men då vittnen till haveriet hade slagit larm kom brandkår och militär personal från Eksjö snabbt på plats. Under tiden återvände övriga flygplan till Malmen.
Orsaken till olyckan ansågs av den efterföljande haverikommisionen ha varit förarfel. Flygplanen befann sig vid tillfället på rätt låg höjd, endast cirka 100 meter. Svängen, en så kallad Immelmansväng på flygspråk, ansågs som avancerad flygning, något som enligt bestämmelserna normalt inte fick företas under 1000 meters höjd.
Dagen efter haveriet skrev Eksjö-Tidningen: "Löjtnant Gislander synes hava ljutit en ögonblicklig död. Liket befinner sig i Eksjö på I 12:s bårhus. Vad flygplanet beträffar har allt brännbart uppbrunnit. Roderlinor och styrorgan i övrigt äro hela med undantag för skador som uppstått dels vid islaget, dels genom branden. Motorn är sannolikt kassabel."

Folke Gislander var född 1901. Hade blivit fänrik 1924 vid A 3 i Kristianstad. Sedan hösten 1928 tillhörde han Flygvapnet och var stationerad vid vid flygskolan, F 5, i Ljungbyhed. Han var gift sedan något år och hade ett barn. Inom dåtida flygkretsar ansågs Gislander vara en synnerligen duktig och kunnig flygare.
Sundgren, Thunberg och Gislander på Ljungbyhed. Att "Tubas" i mitten var så pass "spelevinkig" är det nog inte många som minns, snarare har jag förstått att han var tvärtom. Han var officer vid I 12 i Eksjö när han tog klivet över till den nya vapengrenen, Flygvapnet, 1933.  

Planet var en Jaktfalken, med militär typbeteckning J 6, som hade levererats från Svenska Aero AB på Lidingö till Flygvapnet i april 1931. J 6 ansågs på sin tid som ett modernt jaktflygplan, fullt i klass med engelska Bristol Bulldog, som även det fanns i svenska flygvapnet (och där kallad J 7).

Dock hade flygplantypen Jaktfalken varit involverad i ett mycket omtalat haveri två år tidigare, där den välkände Einar Lundborg, som tidigare räddat den italienske polarfararen Nobile, hade omkommit. Pressen hade då riktat svår kritik mot flygvapenledningen och denna debatt väcktes upp igen efter haveriet utanför Eksjö.
J 6 Jaktfalken nummer 207 på Ljungbyhed. Det var just detta flygplan som Folke Gislander störtade med den 1 augusti 1933. Bild: E Ekman. Nedan ett leveransfoto av nummer 207 från 1931. Bild: Arkiv Leif Fredin.
 
Den exakta nedslagsplatsen är idag svår att hitta, så här drygt 70 år senare. Däremot togs en del vrakrester omhand av folk i trakten, till exempel lär delar av planets bränsletank finnas på en gård i närheten.

Den kände Eksjöfotografen Sven Rosenlöf var en av de första som kom till haveriplatsen.

- Sedermera fanjunkaren Palmblad tittade in i fotobutiken vid Norrtull och berättade att ett flygplan precis hade störtat i Skurugatatrakten. Pappa tog fram bilen och vi hängde på efter fordon som hade utgått från I 12, berättar han.

De körde först fel men en rökpelare markerade tydligt haveriplatsen som låg 300-400 meter in i skogen från närmaste väg. När de kom fram fanns redan cirka femton personer på platsen. Planet var i stort sett utbränt och det märktes att elden tidigare haft ett hastigt förlopp. I vrakresterna satt den döde piloten kvar.

- Jag tog en hel del bilder och min far filmade. Förutom i lokalpressen så hamnade mina bilder även i de stora rikstäckande tidningarna. Till exempel skickade jag bilder med tåget som avgick klockan 16 till en Stockholmstidning. Då precis ringde en konkurrerande tidning och bad mig skicka upp en taxi med bilder till Norrköping. Där skulle en racerbil vänta och ta bilderna resten av vägen, berättar Sven Rosenlöf.
 
***** ***** ***** *****
Albumet som Sven bläddrar i på bilden ovan, har via hans dotter nu hamnat hos mig.

Det finns en del bilder tagna den där tisdagen. Några av dem lämpar sig inte för publicering. Jag har försökt välja några ändå rätt "representativa", de är ändå fantastiska tidsdokument. När man läser tidningarna från 1933 slås man självklart av skillnaden i synen på människan, livet och döden jämfört med idag. När det gällde olyckor sparade inte pressen på krutet förr.

Svenska Aero Jaktfalken är i mitt tycke ett mycket intressant flygplan. Det var Flygvapnets första jaktflygplan som konstruerats och tillverkats i Sverige, om än av tysk: Carl Clemens Bücker. Jaktfalken var också den sista typen som det av Bücker ägda Svenska Aero gjorde. 19 stycken blev det, inget av dem finns sparad idag. Ett kanske passande objekt för ett replikabygge?

I väntan på att de drömmarna ska uppfyllas får vi njuta av Mikael Carlsons fina Jaktfalken-modell som hänger i entrén på Flygvapenmuseum. Egen bild.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela