Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

FFK - vårt osynliga flygvapen

Publicerad 2016-11-30 17:03:00 i Allmänt, Brandflyg, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

Kårchefen i Frivilliga Flygkåren (FFK), Lars-Göran Johansson, skrev en mycket bra artikel i senaste utgåvan av FFK-Nytt. Det handlar om FFK:s historia och rubriken är mycket passande "Historien upprepar sig".

Med vederbörligt tillstånd återges artikeln här. FFK:s andre kårchef, Gösta Eriksson, som nämns i Lars-Görans text, har ju för övrigt figurerat här på bloggen förut.

 
Jag gillar att Lars-Göran avslutar i optimism och framtidstro. Men för att komma dit vill jag peka på några hinder som finns där, egentligen helt i onödan.

Till att börja med; det finns en rätt stor skillnad gentemot 1961. Då var det svenska flygvapnet bland de största i världen och har sedan dess krympt väldigt mycket. Från nittion flygflottiljer till fyra. I skuggan av det har därför FFK:s betydelse ökat än mer, framförallt kanske under de senaste 15 åren på grund av nedrustningen.

Det här är de facto ett slags komplement till Flygvapnet, och idag - med det förändrade omvärldsläget med ett nytt kallt krig in på knutarna - får vi vara glada för de resurser vi har och utnyttja dessa maximalt. Det tar lång tid att bygga upp ett "nytt" Flygvapen - om det ens är möjligt (?). Så här står vi, och vi ska banne mig vara glada att just denna resurs som FFK är, faktiskt finns.


Bäst att påpeka att FFK är en resurs för hela samhället. Bland tyngdpunkterna i verksamheten kan nämnas Flyginsatsgrupperna (FIG), Hemvärnsflyget (HV) och Sjöinformationsgrupperna (SIG). FIG är i princip det "ursprungliga" civila FFK och de militära grenarna HV-flyget och sjöbevakningen tillkom 1993 respektive 2005.

Varifrån kommer då det folk som rekryteras till FFK? Jo, det är från klubb-/allmänflyget. Som det beskrivs ovan i texten så finns det utmaningar, till exempel vad det gäller rekrytering. Hur är det med rekryteringsbasen? Ja, den kunde varit större och kanske även varit yngre? Det här bygger som sagt på frivillighet.

Antalet gällande flygcertifikat har under detta sekel minskat drastiskt i Sverige och därmed basen för rekryteringen. Nedgången i certifikat är direkt kopplad till avgiftshöjningar och byråkrati, så det är våra beslutsfattare som har skjutit sig/oss i foten. Men det handlar också om att locka nya intressenter - helt enkelt att göra det möjligt för folk att lära sig flyga...

 
Alltså behöver man då ha enkel åtkomst till utbildning - och vidareutbildning - samt "allmän flygträning" i överhuvudtaget. Det gäller att upprätthålla och förbättra sina "skills". Med andra ord handlar det att ha tillgång till flygskolor, flygklubbar och/eller annan möjlighet till att hyra allmänflygplan.
 
Man frågar sig varför inte invånarna i Stockholm och Göteborg ska samma möjligheter härvidlag som resten av Sverige? Ja, den frågan kan man absolut ställa till Swedavia. I första fallet på grund av hur man agerat med Bromma, i andra fallet hur man nyligen agerat med Säve.

Swedavia eller Putin? Vad är värst? Tillsammans ställer de till det rätt rejält. Vi i Sverige kan inte ha en inbäddad farlig mekanism som Swedavia, vilken i sitt agerande bara drar isär samhället mer och mer. Vi måste helt ändra inriktning och man har ju börjat att väcka upp den gamla tanken om Totalförsvaret igen. Att bygga upp det på nytt görs inte på en kafferast. Då gäller det att se till att vi omedelbart kan ta tillbaka, även till synes kanske simpla förmågor som ger utdelning också på sikt. En sådan är till exempel att ordna att Stockholms Flygklubb med flera behövliga intressenter kan återfå basering på Bromma.



Vidare måste tillgången av Säve såväl som Swedaviaflygplatsen Sturup säkerställas. Se till att få stopp på Swedavias planer att omvandla Sturup till en Remote Tower-flygplats. Man använder just nu detta som argument (?!) för förpassa allmänflyget även ifrån Sturup (Lekstugan Remote Tower är för övrigt värd att syna ytterligare.).

Kort sagt: Swedavia undergräver Sveriges säkerhet och försvarsförmåga.

Tidigare har man försökt "tvätta" allmänflyget och försökt kalla vissa bitar för "samhällsnyttoflyg". Faktum är att saker och ting i flygsfären är mycket mer sammanflätat än vad vissa byråkrater kan ta till sig. Allmänflyg har en mycket större betydelse samhället än vad många tror. Jag hoppas att en och annan kanske börjat förstå det sammanhanget i och med denna text. Sverige behöver dessa resurser, och det kanske mer än någonsin tidigare, just nu.

Läs gärna de tidigare inläggen Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1, Systemhaveriet inom svenskt flyg - 2 Systemhaveriet inom svenskt flyg - 3, Systemhaveriet inom svenskt flyg - 4 och Systemhaveriet inom svenskt flyg - 5.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-11-30 22:14:58

Men hallå F !
Vad är det med dig och Putin?
Hur gick det till när du förvandlade Lae från Sveriges trevligaste flygblogg till en megafon för krigshökarna i nato?
Trump har ju deklarerat att han kommer att skapa goda relationer med Putin och det bekräftas av Putin.
Då kan du ju glömma ditt kalla krig som du verkar vurma över.
Börja fundera över terrorhotet som vi har i vårt eget land istället för att ge dig på Ryssland stup i kvarten.
Mig veterligen har Putin aldrig hindrat vår flygutveckling.
Lite mer saklighet tack.
Med vänlig hälsning
Anders

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-11-30 22:23:47

Men hallå F !
Vad är det med dig och Putin?
Hur gick det till när du förvandlade Lae från Sveriges trevligaste flygblogg till en megafon för krigshökarna i nato?
Trump har ju deklarerat att han kommer att skapa goda relationer med Putin och det bekräftas av Putin.
Då kan du ju glömma ditt kalla krig som du verkar vurma över.
Börja fundera över terrorhotet som vi har i vårt eget land istället för att ge dig på Ryssland stup i kvarten.
Mig veterligen har Putin aldrig hindrat vår flygutveckling.
Lite mer saklighet tack.
Med vänlig hälsning
Anders

Svar: Kan bara beklaga att du inte verkar ha följt bloggen så pass länge så att det är för dig uppenbart att jag är för svenskt medlemskap i Nato.
Lazerjesus

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-11-30 22:46:14

Har följt den sedan många år.
Det är därför besvikelsen är stor.
Jag undrar fortfarande; varför hetsar du mot Ryssland?
På vilket sätt begränsar Putin vårt flygande såsom Swedavia gör? Du påstår ju att de utgör samma problem.
En konflikt över Östersjön skulle få enorma konsekvenser.
Att sitta framför datorn och häva ur sig anklagelser mot våra grannars folkvalda ledare är ju enkelt , men man kan åtminstone motivera vad man menar.
Tackar för att du publicerade min kommentar trots allt.

Svar: Uppenbarligen inte! Suck.
Har inte sagt att Putin begränsar "vårt flygande". Rysslands nya aggressivitet är ett klart hot mot landet och det blir inte bättre odds pga "Swedavia undergräver Sveriges säkerhet och försvarsförmåga." Svårare än så är det inte. Förstår du inte det förstår vi inte varandra.

Tack för kaffet och inga mer repliker från dig kommer att publiceras.
Lazerjesus

Postat av: Weiron

Publicerad 2016-12-01 18:31:40

Det är ju tur att vi än så länge har yttrande- och åsiktsfrihet i vårt land. Utan insikter och kunskap om historien och dess utveckling torde det vara symptomatiskt att man som vänsterorienterad "kommunistkramare" och som Anonym göra landets trevligaste flygblogg till en megafon för krigshökarna i Nato. Makalöst!

Postat av: erik

Publicerad 2016-12-02 11:20:05

Fixed winged lätt samband - som inte kan lösas med SK 60 = HV-flyg! T ex...

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-12-08 22:01:09

https://m.youtube.com/watch?v=5gnpCqsXE8g

Se filmen genom länken så kommer bitarna att falla på plats.
Då förstår man att västeuropa styrs av kommunisterna och att nato är röda armén i nya kläder.
Putin är högerkonservativ och har absolut inget med kommunism att göra. Bara byfånar tror på sånt.
Anders.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela