FFK - vårt osynliga flygvapen
Med vederbörligt tillstånd återges artikeln här. FFK:s andre kårchef, Gösta Eriksson, som nämns i Lars-Görans text, har ju för övrigt figurerat här på bloggen förut.
Till att börja med; det finns en rätt stor skillnad gentemot 1961. Då var det svenska flygvapnet bland de största i världen och har sedan dess krympt väldigt mycket. Från nittion flygflottiljer till fyra. I skuggan av det har därför FFK:s betydelse ökat än mer, framförallt kanske under de senaste 15 åren på grund av nedrustningen.
Det här är de facto ett slags komplement till Flygvapnet, och idag - med det förändrade omvärldsläget med ett nytt kallt krig in på knutarna - får vi vara glada för de resurser vi har och utnyttja dessa maximalt. Det tar lång tid att bygga upp ett "nytt" Flygvapen - om det ens är möjligt (?). Så här står vi, och vi ska banne mig vara glada att just denna resurs som FFK är, faktiskt finns.
Bäst att påpeka att FFK är en resurs för hela samhället. Bland tyngdpunkterna i verksamheten kan nämnas Flyginsatsgrupperna (FIG), Hemvärnsflyget (HV) och Sjöinformationsgrupperna (SIG). FIG är i princip det "ursprungliga" civila FFK och de militära grenarna HV-flyget och sjöbevakningen tillkom 1993 respektive 2005.
Antalet gällande flygcertifikat har under detta sekel minskat drastiskt i Sverige och därmed basen för rekryteringen. Nedgången i certifikat är direkt kopplad till avgiftshöjningar och byråkrati, så det är våra beslutsfattare som har skjutit sig/oss i foten. Men det handlar också om att locka nya intressenter - helt enkelt att göra det möjligt för folk att lära sig flyga...
Man frågar sig varför inte invånarna i Stockholm och Göteborg ska samma möjligheter härvidlag som resten av Sverige? Ja, den frågan kan man absolut ställa till Swedavia. I första fallet på grund av hur man agerat med Bromma, i andra fallet hur man nyligen agerat med Säve.
Swedavia eller Putin? Vad är värst? Tillsammans ställer de till det rätt rejält. Vi i Sverige kan inte ha en inbäddad farlig mekanism som Swedavia, vilken i sitt agerande bara drar isär samhället mer och mer. Vi måste helt ändra inriktning och man har ju börjat att väcka upp den gamla tanken om Totalförsvaret igen. Att bygga upp det på nytt görs inte på en kafferast. Då gäller det att se till att vi omedelbart kan ta tillbaka, även till synes kanske simpla förmågor som ger utdelning också på sikt. En sådan är till exempel att ordna att Stockholms Flygklubb med flera behövliga intressenter kan återfå basering på Bromma.
Vidare måste tillgången av Säve såväl som Swedaviaflygplatsen Sturup säkerställas. Se till att få stopp på Swedavias planer att omvandla Sturup till en Remote Tower-flygplats. Man använder just nu detta som argument (?!) för förpassa allmänflyget även ifrån Sturup (Lekstugan Remote Tower är för övrigt värd att syna ytterligare.).
Kort sagt: Swedavia undergräver Sveriges säkerhet och försvarsförmåga.
Tidigare har man försökt "tvätta" allmänflyget och försökt kalla vissa bitar för "samhällsnyttoflyg". Faktum är att saker och ting i flygsfären är mycket mer sammanflätat än vad vissa byråkrater kan ta till sig. Allmänflyg har en mycket större betydelse samhället än vad många tror. Jag hoppas att en och annan kanske börjat förstå det sammanhanget i och med denna text. Sverige behöver dessa resurser, och det kanske mer än någonsin tidigare, just nu.
Läs gärna de tidigare inläggen Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1, Systemhaveriet inom svenskt flyg - 2, Systemhaveriet inom svenskt flyg - 3, Systemhaveriet inom svenskt flyg - 4 och Systemhaveriet inom svenskt flyg - 5.