Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bloggen fyller 19 år idag

Publicerad 2024-10-10 06:00:00 i Allmänt,

 
Som rubriken säger, idag firar lae.blogg.se sin 19-åriga födelsedag. Nu är tonårstiden snart över. Som vanligt försöker jag göra en liten avstämning om läget "på redaktionen". 

Det är återigen dags att påpeka att bloggen fyller år. Jag brukar ju på födelsedagen skriva lite spontana tankar och idéer etc rörande bloggandet. Hur uppfattar jag läget då?

Känt att jag rört mig lite bort från de vanliga flyginläggen som vi kanske är vana vid. Upplevelser (ofta egna) och historier (som jag hört) samt andra företeeleser som gett mig inspiration ökar. Kan peka på några exempel från senaste året: Kraschlandningen i öknen som födde Lille prinsen och Rättviks-Kalles försök att korsa Atlanten samt Hallucinerar jag eller står det en Piper Colt vid köksdörren?.

Att jag skriver om en enskild flygplanindivids historia är fortfarande vanligt, men dessa uppenbara historier ibland numera få stå lite tillbaka till förmån för de kanske inte fullt så uppenbara. Åtminstone känns det så hos mig.

Ibland funderar man på någon form av erkännande. Gör jag enkom detta för min egen skull? Jo,självklart. Fast har jag påverkat något annan än mig själv med mina blogginlägg? Har jag lyckats bidra till något annat än bara min egna tillfredställelse efter genomförd publicering? Väckt och stärkt oppinon i vissa frågor? Kanske är jag - trots allt - bara en liten pojk som söker bekräftelse? En 19-åring? Måste man skriva en bok? Är inte detta - som jag gör nu - på riktigt?

Apropå boken, ja. Hur går det undrar man kanske? Inte mycket händer. Ofta frågar jag mig om det egentligen behövs. Menar varför framställa ytterligare en bok som ligger där, men inte blir läst. Handen på hjärtat, det räcker ju med att gå till sig själv. 

Kolla gärna tidigare årsavstämningar: 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 20172018  - 2019 - 2020 - 2021 - 2022 - 2023.

Finns en hel del att läsa i dessa om man vill följa bloggens historia. Studera utvecklingen.

Just detta inlägg är för övrigt nummer 5365 sedan 10 oktober 2005. Det blir 222 stycken publiceringar sedan samma datum förra året. Trenden är att det ökar igen.

Håll dig gärna uppdataterad genom bloggens facebooksida. 3-6 publiceringar/delningar per dag är väl det normala.

Undrar hur det blogginlägg som kommer se ut som läggs ut den 10 oktober 2025 - då är det 20-årsjubileum för lae.blogg.se. Vad ska man hitta på?

Grattis bloggen! Och tack ni som läser. Utan er skulle inspirationen tryta fort.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Göran Rosén

Publicerad 2024-10-10 11:55:51

Keep on trucking Fredrik, we read every word!

Postat av: Thomas Hultgren

Publicerad 2024-10-11 08:40:20

Grattis, läser din blogg lite då och då.
Har själv en helt annan typ av blogg. Det började med bloggen Ystadlunch 2012 när jag bodde där och sedan blev det Malmölunch. Har 7 år kvar till min 19-årsdsdag.
Ha det bra
//Thomas

Postat av: Thomas Hultgren

Publicerad 2024-10-11 08:40:22

Grattis, läser din blogg lite då och då.
Har själv en helt annan typ av blogg. Det började med bloggen Ystadlunch 2012 när jag bodde där och sedan blev det Malmölunch. Har 7 år kvar till min 19-årsdsdag.
Ha det bra
//Thomas

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela