Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bloggen 15 år idag

Publicerad 2020-10-10 15:15:00 i Allmänt,


Jo, tro det eller ej - inte minst jag själv: Idag för femton år sedan publicerades det första inlägget på lae.blogg.se! Det är en lång tid och det är noterbart hur bloggen utvecklades under de första åren. I slutet av 2007 och början av 2008 hade jag hittat formen. Samtidigt hade flyginslaget då fullständigt tagit över. Från att ha varit några kompisar som läste mina inlägg, fick jag nya kompisar tack vare de läst mina blogginlägg...och det var inom flygsfären.

Det ingen tvekan att man upplever att blogginläggen inte fångar samma intresse längre när man puffar för dem på facebooksidan (som för övrigt fyllde tio år för några veckor sedan). En bild med lite text blir helt klart mer läst, än en bildlänk till ett blogginlägg. Det är helt enkelt så att folk inte orkar klicka för att läsa vad som publicerats på bloggen längre. Då ställer man ju sig frågan varför låta lae.blogg.se fortsätta på grundplattformen? Det är tveksamt att det i överhuvudtaget ger något.

Därför har också aktiviteten på lae.blogg.se gått ner. Men samtidigt så har man ju ändå mutat in en plats i cyberrymden och den är ju ändå lite känd. Man grunnar lite över varumärket, namnet och webplatsen. Man behåller det, åndå. Trots allt. Utifall att...

Vad som publicerats på lae.blogg.se kommer ju inte heller finnas där för evigt. På något sätt vill man ändå bevara något av det som forskats, tyckts och publicerats på lae.blogg.se. Det är därför jag nu - sent omsider - igen tagit tag i bokprojektet. Det första urvalet är klart - det blev galet mycket! Nu håller jag på att sorterar upp blogginläggen i olika "kluster" (som man gärna säger nuförtiden), försöker få de som kan hänga ihop hitta varandra. Känns som det skulle kunna bli flera volymer, men orkar man det? Är det verkligen lönt kan man fråga sig? Det finns ju redan alltför många olästa böcker därute.

Ja, det här var lite av vad man grunnar på rörande bloggen just nu. Idag fyller den alltså moped. Oljeblandat eller känsloblandat - välj själv! Grattis snorunge!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O

Publicerad 2020-10-10 15:33:28

Grattis!
Tänk vad 15 år passerat snabbt.
Bloggen måste finnas kvar, den är ju ett otroligt uppslagsverk.
Vid de flesta flygrelaterade sökningar jag gör så hamnar Lae-bloggen bland de tre första förslagen.

Postat av: Thomas

Publicerad 2020-10-10 16:21:06

Jag har läst praktiskt taget alla dina inlägg som berör flyg och haft stor behållning av dom.
Särskilt de som berörde flyget på sextitalet, Hank Warton samt pionjärerna inom vårt civilflyg.
Och förstås de som berörde Transwede.
Därför läser jag inte de bloggar som jag tidigare läst.
Nu hoppas jag på en blogg om den sista kvarvarande Skandian som står och ruttnar på en flygplats nära Sao Paolo. Eller en om Paolo Renato som troligen var den siste som flög SAS/Scanairs SE-DBD för ett par år sedan.

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-10-11 13:59:57

Lägg för faen inte ned, det är ju en instutition numera och en fantastisk samling fakta som samlats här och inte en föraktlig del flygpolitik.

Scandian, ja...borde det inte vara möjligt för SAAB att få hem den till Sverige nu när Brasilien flyger Gripen? Den tycks ha varit til salu för bra många år sedan och man var ju uppenbart inte intresserad av att behålla den då, vad skulle ha ändrats sedan dess? Inte mindre unik nu men i betydligt sämre skick än då.

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-10-11 21:47:48

Grattis som F.

Postat av: Ulf Johnsen

Publicerad 2020-10-12 10:08:53

Jag har ingen anknytning till flyget alls annat än att som gammal ingenjör och tekniskt intresserad är flyget som ju ligger i teknikens framkant (och ibland ytterst konservativt) intressant. Tror inte att jag är den enda i min kategori men tack för intressanta inlägg och länkar som gör att jag gärna blir kvar läsande ganska länge.

Postat av: Trygve

Publicerad 2020-10-12 12:15:33

Trist at folk ikke lenger kan gidde å gå inn på bloggen og få lest dagens innlegg. At man ikke har lengre "attention span" enn det tar å slippe en fis er passe håpløst. Dette gjelder ikke bare den unge generasjonen, for jeg antar mange av de som er noe eldre også har "bailed ship" og gått over på sosiale medier. Jeg leser din Facebook side, men er ikke en en av Mark Zuckerberg's "venner", så dermed kan jeg heller ikke poste noe der. Men jeg foretrekker dine innlegg på bloggen. Blir litt mer kjøtt på beinet av sånt!

Postat av: Anders

Publicerad 2020-10-15 23:25:03

Neeeejj!! Lägg inte ner bloggen! En guldgruva av flyginformation, välformulerade inlägg om de mest skiftande ämnen. Och så lite uppblandat med mer eller mindre nostalgiska musikinslag - underbart. En värmande brasa i ett i övrigt kyligt flygsverige. Tack för de första 15 åren!

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-01-13 17:11:46

Grattis som F.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela