Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Kraschlandningen i öknen som födde Lille prinsen

Publicerad 2023-12-30 10:00:00 i Allmänt, Film och TV, Personligt urval, Propulärkultur,

Piloten och författaren Antoine de Saint-Exupéry och hans mekaniker och navigatör André Prévot framför Caudron C.630 Simun F-ANRY innan starten från Paris mot Saigon den 29 december 1935. Det nya flygplanet hade beställts och köpts av "Saint Ex" på sensommaren samma år.

Dagen efter att bilden togs kom de haverera i Libyska öknen och under några dygn vara försvunna. Denna händelse kom några år senare inspirera Saint-Exupéry att skriva sitt mest kända verk, Le Petit Prince. Det sägs att bara Bibeln har översatts till fler språk...

Haveriet skedde med andra ord idag för 88 år sedan.

Såg nyligen dokumentären Den lille prinsen: En stjärna föds som just nu finns tillgänglig på SVT play. Detta fick mig att vilja skriva något om Saint Ex, som han kallades. Det är i år 80 år sedan som Antoine de Saint-Exupéry publicerade sitt mest kända verk, som var tänkt som en barnbok men fick sin största publik bland vuxna - Le Petit Prince/Lille prinsen.

Filmen handlar om hans exil i USA 1940-44, om hans våndor, vantrivsel i New York och längtan till sitt hemland som är ockuperat av tyskarna. Om hans önskan att som pilot återigen få göra en insats i kriget. Fast Saint Ex anses att vid något år över 40 som för gammal. 

Han blir föreslagen av sin förläggare att skriva en barnbok. Och det gör han, men med ett kanske  oväntat större perspektiv. Det blev också en fantasy-berättelse om oss människor; om lycka och sorg, finurligheter och poesi. Om rosen och räven. Saint Ex egna teckningar gör den lilla boken även till ett konstverk.
Lille prinsen reser till jorden från en himlakropp med namnet B612. Här på jorden möter han en pilot som tvingats nödlanda i öknen med sitt flygplan...

I den där nödlandningen finns en klar anknytning till Antoine de Saint Exupérys egna liv. Den välkände författaren och piloten hade i slutet av 1935 för avsikt att göra en rekordflygning Paris - Saigon.

Den 29 december detta år startade han från Paris med sin nya Caudron Simoun och med ombord är även mekanikern André Prévot. Tanken är slå ett rekord som nyligen satts av André Japy som flugit sträckan på tre dagar och femton timmar.

Vid klockan 23, mitt i den mörka natten, startar man från mellanlandningsplatsen Benghazi i Libyen. Nästa mål är Kairo. 

Den 30 december 1935, klockan 02:45 - efter att ha tillbringat snart 20 flygtimmar i luften efter start från Paris - havererar planet på en stenig platå i öknen. Vädret är inte bra, det regnar friskt. Den vane ökenpiloten Saint-Exupéry har sjunkt ner på alldeles för låg höjd i ett försök att orientera sig. Så pass att flygplanet flyger in i sanddynerna på platån. 
 
Antoine och André har tur och överlever kraschen, men de är osäkra om sin position. 
De börjar vandra österut i öknen. Med sig har de lite förnödenheter och medicin. Alldeles för lite; några frukter, en halv termos kaffe, en halv termos vitt vin, medicinsk sprit och en liten flaska jod.
 
Redan efter något dygn är drycken slut. Under andra dygnet ser de två flygarna hägringar och har hörselhallucinationer. Snart är de så uttorkade att de slutar svettas i ökenhettan.

Men Saint Ex och André har tur. På fjärde dagen upptäcks de av två beduiner på en kamel. Detta räddar livet på fransmännen och de tas till Wadi El Natrum. När tillståndet stabiliserats tar de två beduinerna flygarna de cirka åtta milen till Kairo.
 

Det som gör öknen så vacker, sa Lille prinsen, är att den gömmer en brunn någonstans.

Brunnen symboliserar hoppet i livet.

Saint-Exupéry kom aldrig att få uppleva att Lille prinsen blev en klassiker. Han lyckades - trots halvbra fysik och depression - bli antagen som stridsflygare igen, detta hos de fria franska styrkorna. Den sista juli 1944 försvann Saint Ex under ett spaningsuppdrag med en Lockheed Lightning över havet utanför Marseille

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sten Svensson

Publicerad 2024-01-31 18:54:24

År 2000 gjorde ZDF (tysk TV) en dokumentär om Antoine de Saint-Exupéry kallad Ökenprinsen (der Wüstenprinz). Filmens flygscener spelades in i Marocko, c:a en timmes flygning SÖ Zagora vilket var en oas ”vid vägens ände”. Undertecknad gjorde filmflygningarna i en DH 82 de Havilland Tiger Moth och fotokärran, en C182 från Cassablanca Aero Club, flögs av en f.d. östtysk militärpilot, Max Vitat.

Platsen där vi hade vår bas i öknen kallades Chigaga, något som senare visade sig betyda ”platsen i öknen som ingen äger”. Vi spenderade 10 dagar i öknen och filmteamet hade anlitat en beduinstam som byggt en liten tältby som vi bodde i. Det blev många timmar i luften och vi upplevde bl a flera sandstormar då vi väntade på att de skulle passera, instängda i tälten, sen blev det sanering av flygplanen från all sand vilket tog flera timmar.

Veckorna i Marocko var det ena äventyret efter det andra, allt från att montera Tiger Moth’en i en obefintlig hangar, skaffa flygbränsle i Marrakech, till hotfulla flygledare i Algeriet som hotade att skjuta ner oss. Jag fick minnen för livet och många nya vänner.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela