Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSI 240803

Publicerad 2024-08-03 20:24:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Hemma efter en dag på Visingsö Fly In: En hel del intryck, mycket folk, massa flygplan. Det blev en folk- och flygfest! Det var denna gång dessutom 30-årsjubileum. 

Uppskattningsvis var det bortemot 150 stycken besökande flygplan denna helgen. Vi får se vad den slutliga siffran landar på.

Edit 240806: En siffra på 110 besökande flygfarkoster har framkommit. Får se om denna behöver justeras?

En stor eloge till Visingsögruppen inom Jönköpings flygklubb som hade lagt ner ett mycket bra arbete. Skulle tro att det blev ett bra kassaklirr som nu förhoppningsvis kommer Visingsöfältet till godo. Flygklubben driver fältet, som sedan det tidiga 90-talet ägs av Jönköpings kommun. Då räddade klubben kommunen och tog hand om fältet. Idag tar kommunen ut ett saftigt arrende och den cashen måste in. 

Men det finns en del att tänka på och det som jag nu skriver gör jag med välmening. 🙂

Mitt på dagen var det högt tryck vad det gäller ankommande flygplan och - om sanningen ska fram - rätt stökigt. Björn Rystedt har skrivit ett rätt omfattande inlägg om sin upplevelse av tillställningen. Läs Fly-in eller flyguppvisning

Det här med vilken typ av arrangemang man vill vara, har även jag grunnat på. Är det ett fly in eller är det flygdag? Vilken publik vänder man sig främst emot? Man kallar det för fly in, men...ja, det blev bägge delarna. En idé är att man kanske har fly in på lördagen och flygdag på söndagen?

Vid ett fly in har man tillgång till sitt flygplan. En stor del av flygplansparkeringen hamnade i uppvisningsområdet vilket gjorde detta stundtals omöjligt. Det var nog överraskande för många flygande besökare. 

Och detta med 250 kr/flygplan i landningsavgift/inträde? Signalen som den skickar ut? Om man vördsamt ber om ett bidrag till fältet på en hundring eller så, det kan jag tycka är rimligt. Har faktiskt inte varit med att man tar inträde av flygande besökare vid någon flygdag. Än mindre vid ett fly in. Fast de där 250 kr verkar inte ha haft någon avskräckande effekt. Tacka vädret och den magiska (flyg)platsen för det. 

För jämförande studium, här är länkar till mina tidigare inlägg gjorda efter besök på Visingsö Fly in: 2006 - 2007 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013  - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022 - 2023

Som jag ser det är Visingsö Fly in ett inarbetat och starkt varumärke. Det är bra att man utvecklar eventet vad det gäller infrastruktur med mera, men man ska vara rädd om de flygande besökarna. Utan dessa inget fly in. Platsen är fantastisk och att den ligger där den ligger, längst upp på Visingsö, har gjort att flygfältet har överlevt: Att en genuin bit av vår flygkultur frodas här, för den nås bäst par avion.
Håkan Brandt var speaker vilket gjorde mig glad. Skönt med proffs på plats. Hade befarat att det skulle vara en ljudmatta av 90-talstechno, som det var förra året.

Gustav Salminen fick jobba hårt: Flög både segelflygava och uppvisning i med Pitts-rote tillsammans med Bengt Andersson. Smålands Fallskärmsklubb gjorde flera lifter och på lördagkvällen dök även Stockholms Fallskärmsklubbs Twin Otter upp.

Swedish Air Force Historic Flight var på plats och visade upp Saab B 17A och Sk 16A samt SK 61 Bulldog, piloterade av Olle Norén, Nils Schylström och Gert Böll. 

Tack alla för er insats! Här kommer 2024-års bildskörd.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: F6

Publicerad 2024-08-04 11:23:41

Var väl drygt 90 incheckade?

Postat av: Ed

Publicerad 2024-08-04 17:40:29

Tolkar det hela som att JFK har koll, att man visar att man förstår utmaningarna när det gäller samhället, grannar och flygsverige samt att man ligger steget före. Åtminstone jag är imponerad och detta visar att även en klubb måste vara lite tuff och ta ett steg ut i mörkret ibland. Ett fly-in tycker jag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela