Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hultsfred sent 1940-tal

Publicerad 2023-03-07 10:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Här kommer lite mer från Hultsfredslätt, denna gång från det sena 40-talet. Se det som en uppföljare till Hultsfred i september 1952

Bilderna är tagna av Jerker Larsson och flygplanen tillhör Vimmerby flygklubb. På den övre ser vi Piper Cub SE-AUT, en Ahrenbergare. Cuben köptes för 5916 kr av klubben från  AB Ahrenbergsflyg i augusti 1946. Man behöll flygplanet fram till årskiftet 1953-54 då det såldes till Norrköpings Automobil- och Flygklubb.

Från Hultsfred Flygklubbs websida citerar jag följande stycke:

Hultsfreds flygfält byggdes 1943 och Vimmerby Flygklubb bildades samma år. Segelflyget var en rekryteringsväg till Flygvapnet och uppmuntrades. Flygklubben fick först hålla till nordost om fältet. Bil och vinsch användes för att bogsera upp segel- (Graunau Baby, täckt men ingen huv) och glidflygplan (SG-38, helt öppet). Före flygning måste man allt som oftast fösa undan de privatägda får som gick och betade på flygfältets gräsyta. Under senare delen av 1940-talet användes en Lill-Cub (SE-AUT som togs in i Sverige av den legendariske Ahrenberg) som klubbens enda motorflygplan (kunde ej bogsera).
Skärmdump från eniros historiska flygbilder över platsen. Baracken tror jag ungefär är placerad där den gula pilen pekar.

1951 började en omfattande ombyggnation av krigsflygfältet i Hultsfred. Det gamla gräsfältet, som hade haft en diameter på 1200 meter, försvann och ersattes med nytt bansystem anpassat för Flygvapnets jetdrivna stridsflygplan. Det medförde att Vimmerby Flygklubb tvingades flytta och gå mer eller mindre i dvala under de kommande åren.

När fältarbetet var klart 1958 återstartades verksamheten på Hultsfreds flygplats, nu under namnet Nordöstra Smålands Flygklubb. En ny hangar tillkom på en ny plats söder om banan. Den kom i januari 1966 ge vika för snötyngd och flera flygplan blev förstörda eller skadade. En ny klubbstuga och hangar kom därefter att uppföras.

Se även gärna ESSF 640626. Segelflygplanen har jag inte riktigt lika bra koll på. Kan bli en anledning till ett uppföljande inlägg. Fanns det något segelflygplan från Vimmerby Flygklubbs som hängde med in i Nordöstra Smålands Flygklubb?

2014 bytte Nordöstra Smålands Flygklubb namn. Numera heter man Hultsfreds Flygklubb. 

På den andra bilden ser vi ett par Klemm Kl 35 vid samma barack. Främst står SE-BHR - se detta tidigare inlägg.  Antagligen står SE-BPD bakom. SE-BHR civilregistrerades efter inköp av Vimmerby Flygklubb den 14 april 1948. Av allt att döma blev inte Klemmen speciellt långvarig i Vimmerbyklubben. Redan efter ett par år såldes flyglanet vidare. Precis som Cuben flyger den fortfarande, men i annat land.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela