Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSF 640626

Publicerad 2020-11-09 10:10:00 i Allmänt, Piper, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,

LEL tog dessa bilder i Hultsfred i slutet av juni 1964 på ett par flygplan som då tillhörde Nordöstra Smålands Flygklubb. Överst ser vi Piper Cub SE-CBR. Den hade i mitten av 50-talet satts ihop från delar av olika Cubar av legendariske Kalle Flaps, mek hos Linköpings Flygklubb.

Det mesta pekar på att flygplanet i huvudsak var uppbyggt på delar anskaffade från det då avsomnade Firma Ostkustflyg, Frisell & Co i Västervik.

1963-66 ägdes SE-CBR av flygklubben i Hultsfred. Likt Tiger Moth SE-CHH - som vi ser på bilden nedan - skadades SE-CBR när hangaren de stod i rasade ihop på grund av snötyngd i januari 1966. Se detta blogginlägg för bilder med mera. Cubens identitet (eller hur man ska uttrycka det, beroende på hur mycket det egentligen fanns kvar) kom till användning igen i Norge som LN-KAK. Såg för övrigt att Cuben låg ute till försäljning för ett tag sedan.

Tiger Moth SE-CHH har varit föremål för flera inlägg genom åren:

Den 6 juli 1959 avfördes G-ANSH från engelsk register efter försäljning till Sverige och levererades som SE-CHH den 13:e i samma månad. Tiger Mothen infördes officellt på svenskt register den 19 september med Nordöstra Smålands Flygklubb som ägare. Som i nämndes i det tidigare inlägget om SE-CHH så skadades Tiger Mothen i ett hangarras i Hultsfred i januari 1966, efter det ströks flygplanet ur registret den 7 juni 1966. Det hade då sålts till KSAK och blev reservdelar till deras Tiger Mothar på Ålleberg.

Läs fortsättningen i Tiger Moth SE-CHH - 2.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela