Hultsfred i september 1952

En Saab A 21A ur F 6 Karlsborg på krigsbasen utanför Hultsfred i samband med eskaderövning 1952. Skön blandning av maskering och regnskydd - någonstans under skynken och plankor byter flygtekniker Selin bränsleventil på 21293, Filip Gul Adam.
21293 kom den 12 september 1952 haverera i närheten, närmare bestämt vid Kvarnarp utanför Kristdala. FF (flygförare) kapten Gunnar Heimer räddade sig med fallskärm. Sköt ut sig med andra ord. Saab 21 var ju ett de första flygplanen med katapultstol.
21293 kom den 12 september 1952 haverera i närheten, närmare bestämt vid Kvarnarp utanför Kristdala. FF (flygförare) kapten Gunnar Heimer räddade sig med fallskärm. Sköt ut sig med andra ord. Saab 21 var ju ett de första flygplanen med katapultstol.
De svartvita bilderna kommer från Karl-Axel Hanssons donation till Karlsborgs fästningsmuseum via DigitaltMuseum.

En A 21A startar och landstället är på väg att fällas in. Ytterligare ett par A 21 syns taxa fram i bakgrunden. Någon som känner igen sig?
Krigsflygfältet, benämnt Fält 37, började användas 1942. I början av 50-talet projekterades en berghangar för Fält 37 som skulle kunna hysa hela 45 stycken Saab B 18. Av detta blev som bekant inget.
På bilderna ser det ut som det finns hårdgjorda ytor att starta och landa på. Det känns som det under denna period antagligen fanns hårdgjorda pådragsytor i ändarna kommande huvudbanan 12/30. Man kan ana detta när man kollar på eniros historiska flygbilder över platsen.
1957 invigdes den förlängda betongbanan 12/30, en nödvändighet för att kunna operera med Flygvapnets då nya moderna jetdrivna stridsflygplan. Men dessa bilder på 21:orna är alltså tagna när man fortfarande hade den gamla basinfrastrukturen (?), som hade kommit på plats när andra världskriget härjade i världen. Se denna flygplatskarta utgiven av Flygvapnet 1957.
Krigsflygfältet, benämnt Fält 37, började användas 1942. I början av 50-talet projekterades en berghangar för Fält 37 som skulle kunna hysa hela 45 stycken Saab B 18. Av detta blev som bekant inget.
På bilderna ser det ut som det finns hårdgjorda ytor att starta och landa på. Det känns som det under denna period antagligen fanns hårdgjorda pådragsytor i ändarna kommande huvudbanan 12/30. Man kan ana detta när man kollar på eniros historiska flygbilder över platsen.

Troliga banriktningar för det gamla fältet på Hultsfredslätt i gult. Hårdgjorda pådragsytor markerade i rött. Dessa tillkom främst för "reaflygplanen" J 28 Vampire och J 21R och dylika var vid denna tiden rätt vanligt förekommande på de fält som Flygvapnet använde. Enligt uppgift tillkom pådragsytorna - och bygget av det nya bansystemet påbörjades - 1951.
Se även inläggen Klemm Kl 35D SE-BHR och Klemm Kl 35D SE-BPD för fler bilder från det gamla fältet.
Se även inläggen Klemm Kl 35D SE-BHR och Klemm Kl 35D SE-BPD för fler bilder från det gamla fältet.
1957 invigdes den förlängda betongbanan 12/30, en nödvändighet för att kunna operera med Flygvapnets då nya moderna jetdrivna stridsflygplan. Men dessa bilder på 21:orna är alltså tagna när man fortfarande hade den gamla basinfrastrukturen (?), som hade kommit på plats när andra världskriget härjade i världen. Se denna flygplatskarta utgiven av Flygvapnet 1957.
Åter till 1952. Inte bara 3/F 6 var under denna eskaderövning baserade i Hultsfred. Så var även en division ur F 7 Såtenäs.

A 21R med anrop Gustav Blå David (21406?). Med andra ord var 2.divisionen F 7 också i Hultsfred under denna övning, som pågick första hälften av september 1952. Att detta var tidsperioden skvallrar denna sida i John-Olof Holmströms mammas gästbok. Hon hyrde ut "Rum för resande" i Vimmerby och där hade alltså Flygvapnet valt att förlägga fältflygare ur 2/F 7.

Avslutningsvis en fin bild på ett par A 21A ur 3.divisionen F 6 uppställda på Hultsfredsbasen i september 1952.
