Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Klemm Kl 35D SE-BPD

Publicerad 2020-01-12 13:25:28 i Propulärkultur,

Herrar i långrock och hatt. Vem av dem är Harry Friberg? Vem ska göra en Lysande landning?
Kanske inte riktigt, men det är ju lätt att associera åt det hållet när man ser bilden här ovan. Flygplanet är SE-BPD och var en Klemm Kl 35D, dessutom av den varianten som hade inbyggd kabin. Ett tiotal av det närmare hundratal exemplar av typen som funnits i Sverige var försedd med täckt kabin. I något enstaka fall modifierade man i efterhand.

1940 hade denna Klemm levererats till Flygvapnet som en Sk 15B (reg.nr. 5074) och användes vid F 8 med koderna 50 och 74 på fenan. I januari 1949 kasserades det och månaden efter infördes flygplanet som SE-BPD på civilregistret, då ägd av Yngve Hermansen i Växjö.

Platsen där bilden är tagen är Hultsfred och tidpunkten 1949-50. Enligt uppgift från bildens upphovsman, Jerker Larsson, är mannen som står vid Klemmen i stövlar troligen Arne Casselberg, Klosters gård. För "han hade alltid stövlar."



I juni 1950 noteras Valdemar Stener (1912-79) i Färila som ny ägare. Om denne racerförare och främst hans flygplan har jag skrivit flera gånger. Se till exempel AvArt: Klemm Kl 35DW SE-BHB och Steners Proctor - var tog den vägen. Redan i slutet av året går dock luftvärdigheten ut och kom inte att förnyas på närmare tre år. När väl SE-BPD 1953 får ny luftvärdighet är flygplanet sålt till Stockholms Flygskola, Hydén & Holmberg, med sin verksamhet på Skå.



1955 såldes flygplanet till Västtyskland via Sölve Skerving Westers försorg och blev där registrerat D-ECAL. Det gick sedermera åt vid ett haveri den 9 juni 1963 i samband med segelflygbogsering i närheten av Oberoh. Klemmen ägdes då av Flugsportverein Passau-Pocking.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela