Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hank Warton och hans ARCO Bermuda - 3

Publicerad 2014-11-11 05:55:00 i Biafra, Flygföretagande, Personligt urval, Propulärkultur,

 
Denna Röda Korsmärkta Douglas DC-7BF med registrering SE-ERF fotograferades av Lars E Lundin på Bromma den 26 juli 1969. Detta flygplan har en central roll i den historia som nu följer: Ett litet märkligt mellanspel - men som ändå hör till historien om ARCO - är flygningen till Peru med en Douglas DC-7BF som CRUFF hanterade sommaren 1970. Under denna "mission" använde man sig av namnen Swedecross, ARCO Sweden och Air Trader lite varstans där det passade…

Läs gärna de fyra tidigare avsnitten Hank Warton och hans Silver Lane Airways, Hank Warton och hans North American Aircraft Trading CorporationHank Warton och hans ARCO Bermuda - 1
och Hank Warton och hans ARCO Bermuda - 2.

Hank Warton lyckades snart hitta en ersättare för den förlorade VR-BCT, detta i SE-ERF, en Douglas DC-7BF som också stod på Bromma. Denna "frakt-sjua" hade några veckor tidigare återvänt från Peru efter att ha levererat hjälp till de som drabbats av den svåra jordbävningen i Ancash. Våren 1969 hade fyra DC-7BF beställts av Svenska Röda Korset, SRK (vars utsände upphandlare var Ulf Engelbrecht), i USA för användning i luftbron till Biafra. Dock upphörde den innan dessa var klara och bara två kom att levereras samt registreras SE-ERF och SE-ERS. Dessa kom nu att bli stående på Bromma.

Från det tidigare inlägget Air Trader Sweden AB:

Under hösten 1969 kom SRK:s flygplansflotta samlas på Bromma, däribland de "åtråvärda" DC-7BF SE-ERF och SE-ERS som aldrig använts. Engelbrecht och Hansson avsåg att köpa loss dessa två för att starta eget. Man registrerade Air Trader Sweden AB den 13 augusti 1969. Men samtidigt var de mycket involverade i Hank Wartons ARCO (Bermuda) Ltd vars DC-7:or vid denna tid ofta stod uppställda på Bromma. Anledningen till detta var att dessa flögs av före detta SRK-besättningar, detta på grund av förmedling av Engelbrecht och Hansson.


1970 såldes SRK:s DC-7:or en efter en, men Engelbrecht (som tog hand om försäljningen) såg till att man i det längsta höll inne med en de "rena frakt-sjuorna": SE-ERF (c/n 45232). I juni 1970 drabbades Peru av en svår jordbävning. SRK ville skicka en hjälpsändning men deras tillstånd hade löpt ut hos Luftfartsverket. Engelbrecht och Hansson ordnade ett tillstånd för en flygning Bromma – Lima med SE-ERF. Under denna "mission" så använde sig man av namnen Swedecross (SRK:s radioanrop), ARCO Sweden och Air Trader lite varstans där det passade…
 

Den helvita SE-ERF parkerad på Bromma den 26 juli 1970. Detta var utseendet på planet under flygningen tur och retur Peru. Bild: Rolf Larsson.
 
När jordbävningen inträffade hade SRK:s tillstånd att bedriva tung luftfart gått ut, så vad göra? Förnödenheterna måste fram och egna fraktflygplan hade man ju. På något mystiskt sätt lyckades CRUFF köpa SE-ERF för en krona (!) och hos luftfartsverket utverka ett temporärt tillstånd för resan till Peru.

Den 8 juni 1970 startade SE-ERF och med i besättningen var - förutom de bägge ägarna - Sigge Stenkilsson. Han var den ende licensierade navigatören i ARCO och medföljde därför automatiskt på samtliga längre överhavsflygningar. Dessutom hade man två färdmekar med på resan.

På väg till Peru routade man via Hamilton på Bermuda. Wing Commander "Mo" Ware - som mer eller mindre var Bermudas luftfartsmyndighet - kom utstörtande till flygplatsen i tron att detta var ett flygplan ur ARCO-flottan och nu skulle han passa på att belägga det med flygförbud. Men Ware kammade noll, för alla vederbörliga tillstånd låg i Sverige, både rörande flygplan, dess luftvärdighet, och just denna flygning - allt var i sin laga ordning.

Färden gick vidare till Barranquilla i Colombia och Howards Air Force Base i Panama innan man nådde destinationen Lima i Peru.

Panama blev också också första stopp på färden hem. Nästa var Miami i Florida och någon i besättningen kom under färden på den ljusa idén att flyga den kortaste vägen, det vill säga genom kubanskt luftrum. Sagt och gjort, man ropade upp via radio ett flygplan i närheten som tillhörde flygbolaget Cubana, vilken vidarebefordrade "a kind request to enter Cuban airspace inbound Miami". Något förvånande kom ett positivt besked snabbt tillbaka och SE-ERF kunde påbörja ett sjunk över Fidel Castros sockerfält i riktning Florida.

Att det sedan blev rabalder är kanske inte så svårt att föreställa sig. När SE-ERF kuperade motorerna var DC-7:an omringad av poliser med dragna vapen. Det kom att ta ett tag innan stämningen tillät fortsatt hemfärd. Den 17 juni parkerade Engelbrecht med sällskap åter maskinen på Bromma, man kunde summera att cirka 60 timmar hade flugits tur och retur Peru.

Den 26 juni totalhavererar - som tidigare avhandlat - ARCO:s DC-7CF VR-BCT.

DC-7:an märkt som VR-BDP på Bromma den 20 augusti 1970. Detta var helt enkelt en felmålning, registreringsbeteckningen hade redan tilldelasts en Bell 206. Bild: Kjell Nilsson.
 
Den 13 augusti målades DC-7:an med Southern Cross International-titlar och försågs med Bermudaregistreringen VR-BDP. Vid dörren vid cockpit placerades även texten "Operated by ARCO Ltd Bermuda". Southern Cross var ett australiskt bolag som tidigare chartrat en av ARCO:s DC-7C för en Fjärran Östern-flygning.

Ännu en bild med flygplanet felmärkt som VR-BDP på Bromma i augusti 1970. Bild: Lars E Lundin.
 
Dock kom inte denna lease bli av. På Bromma blev VR-BDP ändrat till VR-BDQ den 28 augusti - planet var då, om inte förr, sålt till ARCO. Nyanskaffningen sattes omedelbart in för att flyga bilkomponenter åt Ford...

Fortsättning följer i "Hank Warton och hans ARCO Bermuda - 4". Avslutande bild visar VR-BDQ parkerad i Basel och kommer via J.M.G. Gradidge.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela