Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tänker er att American Hustle möter Hedebyborna - i Afrika, i Europa, i Florida, i Asien, i Latinamerika...på Bromma

Publicerad 2023-05-10 06:54:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,


En sargad Douglas DC-7B hittad i Gus Corners Junkyard invid flygplatsen i Miami 1981. Bilden har funnits med i ett tidigare inlägg, men ämnet är tacksamt. Just denna DC-7BF bar ett tag svensk registrering, SE-ERF. Tänk om gamla ERF kunde berätta om vad hon varit med om...

Flygplanet var en av fyra DC-7BF som beställts - och två som leverades - till Svenska Röda Korset för att användas i luftbron till Biafra. Dock kom SE-ERF och SE-ERS aldrig till användning då Röda Korset upphörde med hjälpflygningarna i juni 1969. Så dessa kom att bli stående på Bromma. Det var här någonstans det blev en lite mer spännande fortsättning, än man kanske kunde förvänta sig...
DC-7:an och innanför den, en ving- och fenlös Curtiss C-46 och en kraftigt nedmonterad A-26 Invader.

Från inlägget Air Trader Sweden AB:

1970 såldes SRK:s DC-7:or en efter en, men Ulf Engelbrecht (som tog hand om försäljningen) såg till att man i det längsta höll inne med en de "rena frakt-sjuorna": SE-ERF och SE-ERS. I juni 1970 drabbades Lima, Peru, av en svår jordbävning. SRK ville skicka en hjälpsändning men deras tillstånd hade löpt ut hos Luftfartsverket. Engelbrecht och Hansson ordnade ett tillstånd för en flygning Bromma – Lima med SE-ERF. Under denna mission använde sig man av namnen Swedecross (SRK:s radioanrop), ARCO Sweden och Air Trader lite varstans där det passade.

Därefter kom SE-ERF att säljas till ARCO (Bermuda) Ltd....Den 28 augusti gjorde den sin första flygning för ARCO; Bromma – Birmingham, nu som VR-BDQ.

Samma DC-7BF som N8784 i Florida 1972.

Saxar vidare från Hank Warton och hans ARCO Bermuda - 4:

Warton och hans sällskap hade redan den 20 februari tankat VR-BDQ i Stuttgart med ett utgånget kreditkort, lastat ombord sitt bohag - bland annat en Porche - och sedan flugit till Miami via Keflavik. DC-7:ans registrering målades över direkt vid ankomsten. I mars blir den N8784 hos det nyaktiverade North American Aircraft Trading Corporation. Två år senare kom flygplanet gå åt i en brand i Miami...fast då hos en annan ägare.

Ägare var då Aeronorte Colombia. I en kommentar till bloggen för några veckor sedan berättades följande: 

HK-1300 brandinformation är felaktig. Här är vad som hände: en mekaniker hade tagit bort en bränsleförstärkningspump (och skapade ett stort hål i botten av vingen). Bränslebilsförare omedveten om att pumpen togs bort, försökte fylla tanken. När han såg bensinsjön försökte han köra iväg, vilket antände bränslet och skadade vingen.

Ulf och Baskerville med fleras öden och äventyr borde bli en film, eller åtminstone en roman. Ulf hade till och med en titel klar: A Chicken has been killed. Jag har många gånger funderat på't, men bara lyckats sätta ihop ett soundtrack. Tänker er att American Hustle möter Hedebyborna...i Afrika, i Europa, i Florida, i Asien, i Latinamerika...på Bromma.

Avslutningsvis, DC-7:an som SE-ERF på Bromma den 26 juli 1969. Bild: Lars E Lundin.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2023-05-13 21:58:36

Invaderen var nok 43-22729 N9424Z som sto i Gus Conner sin "junkyard" fra tidlig 70 tall fram til i alle fall 1980.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela