Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Air Trader Sweden AB

Publicerad 2010-12-12 15:24:00 i Flygföretagande, Personligt urval,


Air Trader Sweden ABs Vickers Vanguard SE-FTI på hemmabasen Bromma den 17 april 1972.

Följande text en omarbetning av en för några år sedan publicerad artikel på g-kraft.com.

Flygfraktbolaget Air Trader Sweden skapades av Ulf Engelbrecht och Kurt Hansson. Båda dessa herrar hade flugit i Internord intill konkursen hösten 1968 och därefter i ARCO (Bermuda) Ltd samt Svenska Röda Korset (SRK). De två sistnämnda operatörerna hade sysslat med flygningar till utbrytarstaten Biafra 1968-69. Engelbrecht hade varit flygchef i Ostermanair, Internord och hos SRK.


Med ett antal DC-7/DC-7B från Internord hade SRK hösten 1968 börjat bygga upp en egen organisation för hjälpflygningar till Biafra. För att ersätta dessa tecknades i april 1969 på fyra fraktkonverterade DC-7BF hos California Air Motive. De två första anlände Bromma runt månadsskiftet maj/juni 1969. I samband med att detta nämns så tycker jag att ni även absolut bör läsa det tidigare inlägget DC-7BF "Super Snoopy".


Den 5 juni 1969 kom en av SRK:s DC-7B skjutas ner av Nigerian Air Force MiG-17 på väg in till Biafra. Alla flygningar till Biafra i Röda Korsets regi kom därefter att ställas in och aldrig att återupptas innan Biafra-konfliktens slut i januari 1970. Den 18 juni hade SRK avbeställt de två ännu ej levererade DC-7BF.

 


Douglas DC-7BF SE-ERS på Bromma den 11 juni 1969.

Under hösten 1969 kom SRK:s flygplansflotta samlas på Bromma, däribland de "åtråvärda" DC-7BF SE-ERF och SE-ERS som aldrig använts. Engelbrecht och Hansson avsåg att köpa loss dessa två för att starta eget. Man registrerade Air Trader Sweden AB den 13 augusti 1969. Men samtidigt var de mycket involverade i Hank Wartons ARCO (Bermuda) Ltd vars DC-7:or vid denna tid ofta stod uppställda på Bromma. Anledningen till detta var att dessa flögs av före detta SRK-besättningar, detta på grund av förmedling av Engelbrecht och Hansson.


1970 såldes SRK:s DC-7:or en efter en, men Engelbrecht (som tog hand om försäljningen) såg till att man i det längsta höll inne med en de "rena frakt-sjuorna": SE-ERF (c/n 45232) och SE-ERS (c/n 45238). I juni 1970 drabbades Lima, Peru, av en svår jordbävning. SRK ville skicka en hjälpsändning men deras tillstånd hade löpt ut hos Luftfartsverket. Engelbrecht och Hansson ordnade ett tillstånd för en flygning Bromma – Lima med SE-ERF. Under denna "mission" så använde sig man av namnen Swedecross (SRK:s radioanrop), ARCO Sweden och Air Trader lite varstans där det passade…

 


DC-7BF SE-ERF på Bromma den 26 juni 1970.

Därefter kom SE-ERF att säljas till ARCO (Bermuda) Ltd.. En lease till Southern Cross International Australia stupade på mållinjen – planet målades upp med Bermuda-registrering VR-BDP (felaktig, av misstag) och Southern Cross-titlar på Bromma i mitten av augusti. Den 28 augusti gjorde den sin första flygning för ARCO; Bromma – Birmingham, nu som VR-BDQ.


Hank Warton ville sätta alla ARCO:s flygplan på amerikanskt register (dessa var vid det här laget förutom VR-BDQ, två DC-7C VR-BCW och VR-BCX). Svenskarna som flög för ARCO hade certen validiserade för att flyga med Bermuda-registrerade plan – inte amerikanska dito. Engelbrecht påtalade detta för Warton men han ville tillbaka till USA. I februari 1971 försvann Warton med VR-BDQ hem till Florida och ARCO:s operationer var slut.

Engelbrecht och Hansson dammade av namnet Air Trader igen. Tillsammans med ytterligare tre i bolaget satsade man 20 000 kr var för att få ihop till aktiekapitalet som dessutom i oktober 1971 utökades till 500 000 kr. Man kom nu att genom Air Holdings (UK) att anskaffa tre Vickers Vanguard/Merchantman samt ytterligare en som reservdelar. Alla var tillverkade för Trans Canada Airlines 1961/62. Den första (SE-FTH) rullade ut från ATL på Southend den 23 november 1971 i full Air Trader-livery...

 

Den 12 februari 1972 startade Air Trader sina operationer från Bromma med en flygning till Dacca. Man flög frakt i samma genre som ARCO tidigare gjort: t ex mycket frukt, grönsaker och blommor, levande kreatur m m. Air Trader flög till t ex Grönland, Afrika, Yemen, Indien, Afganistan, Bangladesh och Hong Kong under året. Men redan i oktober ingavs en konkursansökan, den återtogs dock och bolaget kom att rekonstrueras.


Bolagsledningen därefter: VD Lennart Ståhlbrandt, försäljningschef Kurt Sandberg, flygchef Göte Olsson, chefspilot Ulf Wiberg, teknisk ansvarig Yngve Syrén och chef operations Lars Nykvist.


Vissa planer fanns nu att utöka verksamheten med passagerarcharter för resebyråer till Medelhavsregionen. Man avsåg att under 1973 anskaffa DC-8 för denna verksamhet. Men den 2 mars 1973 kom den definitiva konkursen. Air Trader hade då skulder på 6,5 miljoner kr och tillgångarna beräknades till endast 60 000 kr.

Den tidigare nämnde Ulf Wiberg har skrivit en mycket initierad artikel om Air Trader, finns på sidan 9 av LFK-Kontakten  nr 1, 2007.

 


SE-FTK på Bromma den 10 augusti 1972.

Air Trader hade följande flygplan, egentligen var det frågan om fyra stycken, om man räknar med reservdelskärran som hamnade hos bolaget.

SE-FTH V.952C Merchantman (c/n 730). Senare åter G-AYLD. Haveri 890206 som F-GEJE.

SE-FTI V.952 Vanguard (c/n 744). Senare åter G-AZNG. Skrotad som PK-MVA Jakarta, cirka 1985.

SE-FTK V.952 Vanguard (c/n 725). Senare åter G-AYFN. Skrotad som F-BXAJ Perpignan, sista flygning 1979.

CF-TKO V.952 Vanguard (c/n 738). Reservdelsflygplan som sedermera användes vid brandövningar på Bromma, skrotad 1978.

Klicka på c/n xxx för flygplansindividens historia.


Bilderna på Air Traders flygplan kommer, där inte annat angivits, från Roffe Larsson. 



Roffes egna ord:

SE-FTH var ju den enda som var "freighter", bilden nedan på G-AYLD från den 21 mars 1973 visar ju att den fortfarande, efter återkomsten till England , var i Air Trader målning. Misstänker att den var på Bromma för att ta med sig överblivna reservdelar m.m. efter Air Trader´s "bortgång".



CF-TKO införskaffades väl som tänkt reservdelsförråd, första bilden på den är tagen uppe vid hangarområdet den 10 augusti 1972.



Andra bilden när den flyttats över till motsatta sidan av Bromma, motorer m.m. avtagna. Fotodatum den 1 augusti 1974.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2010-12-12 16:59:56

Att detta är Sveriges bästa flygblogg är ju känt sedan länge men nu måste man nog säga att det är Europas bästa. Jag har inte hunnit snoka igenom de amerikanska ännu :)

Postat av: Martin

Publicerad 2010-12-12 19:28:25

Strålande F !!

Mer sådant, det förgyller dagen för oss alla, mao tummen upp !



/M

Postat av: Gert

Publicerad 2010-12-12 20:41:40

Mycket intressant och som vanligt blev jag sittande i timmar och följde olika länkar. Lite kul att jag träffat två av huvudpersonerna, Ulf Wiberg (PFT / PC Twin Comanche) och Floyd Patterson då min kollega hjälpte Floyd med etableringen av Floyds kedja av hamburgar-restauranger i Sverige....lätt att bli sittande på nätet. Tack F :-)

Postat av: Björn

Publicerad 2010-12-13 21:09:12

Mycket bra. Kul att valet kom att falla på en så ovanlig fågel som Vanguard. Electra hade kanske varit ett naturligare val. Air Trader hade också ett intressant färgschema som av någon anledning ger mig lite vibbar av Interswede, ett annat bolag du gärna får skriva om nångång! Tack F.

Postat av: Stune

Publicerad 2014-03-23 11:42:16

Som 13-14 åring ngt var jag och min barndomsvän ofta ute på strövtåg runt industrier och även Bromma flygplats. På baksidan av Bromma intill kolnilotterna stod ett stort annorlunda flygplan uppställt.
Många år senare förstod jag att det var "CF-TKO" som användes av Bromma flygplats brandmän mm.
Ett stängsel var inte ngt hinder, spec. på denna ngt "öde" del av Bromma flygplats.
Vi smög fram mot planet och lyckades klättra in i det. Det var vid detta tillfälle inte utbrännt på ngt sätt men mera kanlibaliserat på mtrl. invändigt.
Vi var förstås rädda att ngn vakt på flygplatsen skulle åka förbi planet så vi var inte inne allt för länge. Minns rysningarna i kroppen att detta "olagliga uppdrag" inne på Bromma flygplats.*s*
Åratal senare började jag arbeta på Lintaverken och en av dom gamla kontrollanterna där hade jobbat på Air Trader som mekaniker. Jag fick då den långa rriktiga berättelsen om denna för mig, snygga flygplanstyp. Nej roligt att kunna sy ihop minnen från när man var ung till fakta som vuxen.
4 motoriga flygplan med proppellrar, kolv eller turbinmotorer, sak samma för mig.
Se och höra dessa 4 stora proppellrar in action liksom, musik, imponerande syn.
Är lite ledsen att jag var för "ung" på den tiden då dessa 4 motoriga propp.plan hade sina glans dagar.

Som flygspotter på tidigt 90tal ngt satt jag i bilen mot ARN för att ännu en em efter arbetet se vilka flygplan som möjligen fanns på ARN just denna em. På långa raksträckan mot terminalerna efter motorvägen in mot ARN såg jag plötsligt ett 4 motorigt flygplan lyfta. Det var en Merchantman som precis lyfte. Jag vart helt knäckt, vilken otur, en av mina favoflygplan lyfte precis från ARN.
Uppe på flygspotterhörnet intill korta banan satt x antal flygspotters. Jag fick alla fakta av gänget.
Planet hade bara varit på snabbt besök. Lastat av lite cargo. Detta var troligen sista gången en Merchantman var på ARN. Det tog lång tid för mig att inse att jag missat planet, detta troligen sista beök på ARN men, man kan inte vara överallt, se och uppleva allt*s*
Tänk om jag denna dag på jobbet innan hade sett på
www.flightradar24.comm att planet var på gång. Då hade jag kört LITE snabbare på E4:an ut mot ARN, det är säkert :)
Kul med alla dessa minnen och tankar från förr.
tack för ordet.
/Stune

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela