Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Med Roffe i Corrosion Corner

Publicerad 2021-02-27 10:39:00 i Allmänt, Flygföretagande, Gone but not forgotten, Propulärkultur,

Jag blev glad när Rolf Larsson mailade mig några uppskattande ord efter publiceringen av Utgångspunkt Corrosion Corner. Han har ju genom åren gjort flera besök där och jag frågade om Rolf kanske hade lust att bidra med lite bilder och text till ett uppföljande inlägg. Efter några dagar kom det ytterligare ett mail med ett gäng bilder  - Stort tack! Så nu ska vi ut och vandra lite i gamla rosthörnan i Miami guidade av Roffe. 

Jodå, det är nästan så att jag fortfarande kan känna oljelukten från den indränkta markytan! På 1970- och 80-talen var det ju så  - om man frågade snällt -  att det i princip bara var att promenera mellan de olika operatörerna och hangarområdena utefter NW 36th Street, vanligen från öster mot väster för att avsluta vid Corrosion Corner. Bifogar några bilder från den berömda nordvästliga hörnan på Miami International Airport.
N7344 Douglas DC-7C c/n 44876, konverterad till DC-7C/F och tillhörande Aeronaves del Peru. Registrerades senare som N244B och havererade 6 september 1978 under en illegal flygning söder om Farmerville, Louisiana, med en stor last av marijuana. Min bild tagen den 8 november 1972. I bakgrunden syns ett stort antal reservmotorer, en vanlig syn i Corrosion Corner.

N5401V Lockheed L1049H Super Constellation c/n 4839, som Air-Britain skriver i sin Constellationbok "gradually parts sold off for spares to keep other Super Constellations in corrosion corner flying". Slutligen skrotad i slutet av 1974. Min bild tagen den 8 november 1972.

N468C Lockheed L1049H Super Constellation c/n 4846 råkade ut för ett spektakulärt haveri i Belize 19 maj 1976, se Aviation Safety Network. Efter haveriet fraktades flygplanskroppen till Blue Creek och användes som lagerlokal för den lokala Menonite-befolkningen. Min bild tagen den 16 oktober 1975.

HI-163 Curtiss C-46 c/n 26946 ex-Aeromar. Maskinen fanns fortfarande kvar i Miami 1984 men senare förmodligen skrotad där. Min bild tagen den 17 oktober 1975.

N531K Douglas DC-7C c/n 45470, konverterad till DC-7C/F. Flygplanet ägdes, när jag tog bilden den 16 oktober 1975, av F&B Livestock och användes huvudsakligen för boskapstransporter. Senare såld till Bolivia och förstörd under oklara omständigheter den 27 juli 1980 på marken i Trujillo, Peru.

N8219H Douglas DC-7C c/n 45214, levererades ursprungligen till SAS som SE-CCE "Frede Viking" innan den såldes till USA 1960. Rapporterats ha blivit nedskjuten över Colombia 1980, förmodligen inblandad i knarksmuggling. Min bild tagen den 16 oktober 1975.

HK-1300 Douglas DC-7B c/n 45232, konverterad till DC-7B/F och senast opererad av Aeronorte Colombia. Den här maskinen har också svensk anknytning: 1969/1970 registrerad som SE-ERF hos Svenska Röda Korset (SRK). Flög aldrig efter motorbrand på marken i Miami den 1 maj 1973. Jag tog bilden den 16 oktober 1975 när den till större delen skrotats.

Rörande Svenska Röda Korsets DC-7:or ha man ju genom åren skrivit en del. Saxar först från inlägget Air Trader Sweden AB:

"1970 såldes SRK:s DC-7:or en efter en, men Ulf Engelbrecht (som tog hand om försäljningen) såg till att man i det längsta höll inne med en de "rena frakt-sjuorna": SE-ERF och SE-ERS. I juni 1970 drabbades Lima, Peru, av en svår jordbävning. SRK ville skicka en hjälpsändning men deras tillstånd hade löpt ut hos Luftfartsverket. Engelbrecht och Hansson ordnade ett tillstånd för en flygning Bromma – Lima med SE-ERF. Under denna mission använde sig man av namnen Swedecross (SRK:s radioanrop), ARCO Sweden och Air Trader lite varstans där det passade.

Därefter kom SE-ERF att säljas till ARCO (Bermuda) Ltd....Den 28 augusti gjorde den sin första flygning för ARCO; Bromma – Birmingham, nu som VR-BDQ."

Saxar vidare från Hank Warton och hans ARCO Bermuda - 4:

"Warton och hans sällskap hade redan den 20 februari tankat VR-BDQ i Stuttgart med ett utgånget kreditkort, lastat ombord sitt bohag - bland annat en Porche - och sedan flugit till Miami via Keflavik. DC-7:ans registrering målades över direkt vid ankomsten. I mars blir den N8784 hos det nyaktiverade North American Aircraft Trading Corporation. Två år senare kom flygplanet gå åt i en brand i Miami...fast då hos en annan ägare."

Sista bilden har inte Rolf tagit, men den visar den sargade HK-1300 i Gus Conners junkyard några år senare - 1981.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stefan A. Bailis

Publicerad 2023-04-04 07:38:26

[Using Google Translate from English to Swedish]: Underbara bilder påminner mig om åren jag jobbade och flög ut från Corrosion Corner. DC-7BF HK-1300 brandinformation är felaktig. Här är vad som hände: en mekaniker hade tagit bort en bränsleförstärkningspump (och skapade ett stort hål i botten av vingen). Bränslebilsförare omedveten om att pumpen togs bort, försökte fylla tanken. När han såg bensinsjön försökte han köra iväg, vilket antände bränslet och skadade vingen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela