Chipmunk i Sverige
Hur många de Havilland DHC-1 Chipmunk har figurerat på svenskt register? Ja, fler än vad vi i FlygSverige kanske tror: Åtta stycken! Och kanske är nummer nio på väg in? Eller är det rent av tio?
Chipmunk är samtida med Saab 91 Safir och salufördes som ersättare till en annan de Havilland-produkt, Tiger Moth, hos olika flygvapen världen över. Motor är densamma för Chipmunk och Saab 91A: de Havilland Gipsy Major.
DHC-1 var den första egna konstruktionen framställd av de Havillands underavdelning i Kanada - DHC ska utläsas De Havilland Canada. Men det stora flertalet, 1000 av de nästan 1300 tillverkade exemplaren 1947-66, framställdes hos de Havilland i Hatfield, England. 735 stycken av dessa kom att levereras till RAF.
Danska flygvapnet använde 27 stycken Chipmunk 1950-76, då 16 av dem såldes vid auktion på Flyvestation Værløse, däribland den individ som blev SE-GRK. Typen ersattes av Saab T-17 som fortfarande används.
de Havilland Chipmunk testades även av svenska flygvapnet 1950, men som bekant valdes Saab 91B Safir att bli Sk 50. Se Testade inför valet av nytt skolflygplan Typ I 1949-50 - 2.
Över till Chipmunk i Sverige - alla är tillverkade i Hatfield.
SE-BBS, tillverkningsnummer C1/0205 och före detta WB756 (RAF), G-AOJR, D-EGIM, G-AOJR, D-EGIM, OY-DFB, fotograferad vid en flygdag i Norrköping den 28 maj 1988. Tillverkningsår: 1950.
Denna Chipmunk kom till Sverige i början av 80-talet, då inköpt av doktor Nils-Erik Sundblad i Danmark för hans verksamhet som så småningom blev känt som Silver Hill. Tidigare hade flygplanet bland annat använts vid Lufthansas flygskola. I mitten av 80-talet var SE-BBS ett av flera svenska flygplan som var strandsatta på Kanarieöarna efter en avbruten satsning på en flygcirkus i semesterparadiset. Efter hemkomsten vandrade Chipmunken vidare med nya ägare i Falköping och sedan i Norrköping, hos Föreningen Veteranflyg. 1999 såldes maskinen till Belgien men återfick sin gamla engelska civila registrering, G-AOJR. Sedan 2020 finns Chipmunken i Frankrike som F-AYME.
Denna Chipmunk kom till Sverige i början av 80-talet, då inköpt av doktor Nils-Erik Sundblad i Danmark för hans verksamhet som så småningom blev känt som Silver Hill. Tidigare hade flygplanet bland annat använts vid Lufthansas flygskola. I mitten av 80-talet var SE-BBS ett av flera svenska flygplan som var strandsatta på Kanarieöarna efter en avbruten satsning på en flygcirkus i semesterparadiset. Efter hemkomsten vandrade Chipmunken vidare med nya ägare i Falköping och sedan i Norrköping, hos Föreningen Veteranflyg. 1999 såldes maskinen till Belgien men återfick sin gamla engelska civila registrering, G-AOJR. Sedan 2020 finns Chipmunken i Frankrike som F-AYME.
SE-BON, tillverkningsnummer C1/0021 och RAF s/n WB569, vid EAA Fly in på Barkarby 1997. Bild: Paul Compton. Ett exemplar som ägdes av Oskar Nilsson i Karlstad under några år på 90-talet. SE-BON var ett av de sista exemplaren i RAF och var en relativt kortvarig företeelse i Sverige. Såldes tillbaka till UK 1999 och blev G-BYSJ. Se inlägget Bravo Oskar Nilsson för mer om denna Chipmunk. Tillverkningsår: 1950.
SE-FNN, tillverkningsnummer C1/ 0252 och före detta WD309 (RAF) och G-BCBF, var den första Chipmunken i Sverige, här fotograferad av Freddy Stenbom på Siljansnäs i juni 1975. Tillverkningsår: 1951.
Bröderna Staffan och Kalle Lindé var köpare och ganska omgående efter införseln på svenskt register ändrades ägare till deras Rederi AB Saxaren. Våren 1976 gick SE-FNN åt i en hangarbrand på Skå-Edeby. Saxaren ersatte förlusten med en annan Chipmunk, SE-FOO.
Freddy drev ju som kanske bekant tidningen Allt om hobby och där märktes Chipmunkens intåg i Sverige, bland annat genom en Björn Karlström-ritning. Men den föreställde Chipmunk nummer två i landet, SE-FNP, som importerades av Ove Alwin.
Bröderna Staffan och Kalle Lindé var köpare och ganska omgående efter införseln på svenskt register ändrades ägare till deras Rederi AB Saxaren. Våren 1976 gick SE-FNN åt i en hangarbrand på Skå-Edeby. Saxaren ersatte förlusten med en annan Chipmunk, SE-FOO.
Freddy drev ju som kanske bekant tidningen Allt om hobby och där märktes Chipmunkens intåg i Sverige, bland annat genom en Björn Karlström-ritning. Men den föreställde Chipmunk nummer två i landet, SE-FNP, som importerades av Ove Alwin.
Owe hade en firma, Alw-air, och SE-FNP baserades på Sundbro. Några år senare överfördes ägandet till en andelsförening, Aerobatiska Sällskapet i Uppsala. Efter en nödlandning i slutet av 90-talet kom SE-FNP restaureras och återfå sitt gamla utseende från tjänsten i RAF på 50-60-talet.
SE-FNP (C1/0756) före detta WP867 och G-BCYA, landar på Ränneslätt den 20 augusti 2017 vid Eksjö Flygdag och nedan vid besök vid Lae Flying Weekend i juli 2021. Fortfarande står Aerobatiska Sällskapet som ägare, men flygplanet är sedan 2014 baserat på Västerås-Hässlö. Med andra ord hos Västerås Flygmuseum.
SE-FNP har tillverkningsår 1952.
Om jag inte misstagit mig gick inköpen av SE-FNN, SE-FNP och SE-FOO via F and H Aircraft/Bill Fisher, som i detta sammanhang verkade från Elstree norr om London. SE-FOO anskaffades 1977 av Rederi AB Saxaren som ersättare för SE-FNN.
SE-FOO (C1/0676) före detta WP785 (RAF) och G-BBWI, vid Håtunaträffen i maj 2014. Chipmunken ägs sedan många år av Henrik Paulsson. Tillverkad 1952.
SE-GRK, före detta RDAF 12-125/P-125 (C1/0104), på Rinkaby i augusti 1979. Bild: Kenneth Göransson.
Ragnar Fredriksson med flera i Eskilstuna Motorflygklubb ropade den 30 september 1976 in denna Chipmunk vid en auktion som hölls på de kvarvarande exemplaren i danska flygvapnet vid Værløse. 1987 överläts SE-GRK på en ägargrupp i flygklubben. För cirka 15 år sedan tog Bengt Hammarstedt över och sålde härom året SE-GRK till Kolja Gilli. Numera baserad Västerås-Hässlö.
SE-GRK vid Veterandagen på Skå-Edeby i juni 2015. Tillverkad 1950.
Registreringen SE-XFO reserverades för en dansk Chipmunk 1983. Denna bild på flygkroppen tog Michael Andersen i Billund 1980. Tror att det handlade om ett exemplar, RDAF nummer 12-131 (C1/0695), som användes som undervisningsmateriel. Ansökan om att restaurera Chipmunken i experimentklass i Sverige gjordes, men flygplanet lämnade inte Danmark och det hela rann ut i sanden. Numera reserverad som OY-PCH. Tillverkningsår: 1952.
1991 inkom dock en annan dansk Chipmunk på svenskt experimentregister, SE-XKU.
SE-XKU (C1/0102), före detta RDAF nummer 12-123/P-123 och OY-ATG, på Ränneslätt vid första upplagan av Fritz von Flaxen Fly in i augusti 2013. Flygplanet var 1990 inköpt av flera personer i Boråstrakten och är sedan dess baserad på Viared. Tillverkningsår: 1950.
Enligt uppgift kom även P-133 (C1/0709) att ropas in av en svensk (vem?) vid auktionen på Værløse 30 den september 1976. Här syns P-133 nedmonterad på Elstree en månad senare, den 31 oktober 1976.
Den 14 juni 1978 infördes Chipmunken på amerikanskt register som N19549 och blev senare omregistrerad N524BG. (BG som sluttecken i amerikansk registrering har ofta använts av Bengt Grafström/Grafair.)
Sedan finns sedan lite över ett år tillbaka ytterligare ett exemplar, som häckar i Västergötland.
Det är registrerat i UK som G-BAPB och är faktiskt det första exemplaret som rullade av tillverkningslinan i Hatfield (c/n C1/0001). För något år sedan restaurerades Chipmunken och återfick den märkning flygplanet hade som ny 1949 när det levererades till RAF som WB549.