Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Testade inför valet av nytt skolflygplan Typ I 1949-50 - 2

Publicerad 2021-04-29 09:40:00 i Allmänt, Beech, Propulärkultur,

Inför upphandlingen av det som skulle bli nytt skolflygplan typ I och Sk 50 i Flygvapnet, testades 1949-50 flera olika flygplan vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5, på Ljungbyhed. Tidigare har jag berättat om Fokker S-11 och haveriet utanför Klippan. (Har ni tänkt på det förresten? Sk 50 - skolflygplan 1950-tal. SK 60 - skolflygplan 1960-tal.)

Runt månadskiftet maj-juni 1950 hade engelska de Havilland ställt en DHC-1 Chipmunk till förfogande för demo och utvärdering. Flygplanet i fråga var G-ALWB (c/n C1-0100) och hade införts på det engelska registret den 28 december 1949. Efter en 50-timmars tillsyn klar den 26 maj 1950 bör G-ALWB anlänt Ljungbyhed ett par dagar senare. Låneperioden var gissningsvis den 1 juni till den 22 juni.
DHC-1 Chipmunk G-ALWB fotograferad på White Waltham i mitten av maj 1950. Flygplanet finns fortfarande kvar och verkar vara i flygande skick.

En annan typ som var föremål för tester var den då sprillans nya Beechcraft Model 45 Mentor. Prototypen N8591A skickades våren/försommaren 1949 över till Västeuropa för en demonstrationsturné och jag misstänker att flygplanet då även besökte F 5 och Ljungbyhed. Frågan är om det i så fall finns bilder på detta?

Som de flesta vet blev ersättaren till Sk 25 Bücker Bestmann en svensk konstruktion; Saab 91B Safir, som fick den militära betckningen Sk 50. Dock sägs det att flyglärarna vid F 5 egentligen hade ett annat förstahandsval: Mentor. Trots att man satt i tandem. Detta sagt apropå att det skulle redan då varit en "svensk utbildningsfilosofi", det där med side-by-side...

Den här bilden på Mentor N8591A är tagen vid Cleveland Air Races i september 1949. Pilot är Beverly "Bevo" Howard.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela