Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bravo Oskar Nilsson

Publicerad 2018-10-23 08:45:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Här står de Havilland DHC-1 Chipmunk SE-BON på Barkarby när det var EAA Fly in 1997. Bilden är tagen av Paul Compton.

SE-BON på RAF Leuchars innan levererans.

De två sista bokstäverna i registreringen syftar på flygplanets ägare; Oskar Nilsson. Denne värmländske flygpersonlighet har figuerat tidigare här på bloggen - se Oskar Nilsson badar med sin Cub. Förutom SE-BON ägde han via bolaget Crew Assist i Karlstad AB även alltså Piper Cub SE-BEH, samt dessutom en Boeing Stearman, SE-BOF.

Oskar hade ropat in maskinen vid en auktion sommaren 1996, då många av RAF:s Chipmunkar såldes. WB569 var tillverkad tidigt 1950 och så här såg maskinen ut som ny...
WB569

Hur många Chipmunk har figurerat på svenskt register? Ja, fler än vad folk i gemen kanske tror. Passar på detta tillfälle och räknar upp dem: SE-BBS, SE-BON, SE-FNN, SE-FNP, SE-FOO, SE-GRK, SE-XFO och SE-XKU. Åtta stycken. Har jag missat någon? Se vidare Chipmunk i Sverige.

SE-BON blev ingen långvarig företeelse. Flygplanet var registrerat i Sverige under två år, 1997-99, och såldes därefter tillbaka till UK där det blev G-BYSJ. Nedan bild på just denna Chipmunk är från 2015 och bakom står en annan Sverigekändis, Firefly SE-BRG.

DHC1 Chipmunk 22 'WB569' (G-BYSJ) (21676734322).jpg


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Matsen

Publicerad 2018-10-23 21:48:28

Chipmunk måste vara den flygmaskin som har det minsta bagageutrymmet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela