Bravo Oskar Nilsson

SE-BON på RAF Leuchars innan levererans till Sverige.

Här står de Havilland DHC-1 Chipmunk SE-BON på Barkarby när det var EAA Fly in i juni1997. Bilden är tagen av Paul Compton.
De två sista bokstäverna i registreringen syftar på flygplanets ägare; Oskar Nilsson. Denne värmländske flygpersonlighet har figuerat tidigare här på bloggen - se Oskar Nilsson badar med sin Cub. Förutom SE-BON ägde han via bolaget Crew Assist i Karlstad AB även alltså Piper Cub SE-BEH, samt dessutom en Boeing Stearman, SE-BOF.
Oskar hade ropat in maskinen vid en auktion sommaren 1996, då många av RAF:s Chipmunkar såldes. WB569 var tillverkad tidigt 1950 och så här såg maskinen ut som ny...

Hur många Chipmunk har figurerat på svenskt register? Ja, fler än vad folk i gemen kanske tror. Passar på detta tillfälle och räknar upp dem: SE-BBS, SE-BON, SE-FNN, SE-FNP, SE-FOO, SE-GRK, SE-XFO och SE-XKU. Åtta stycken. Har jag missat någon? Se vidare Chipmunk i Sverige.
SE-BON blev ingen långvarig företeelse. Flygplanet var registrerat i Sverige under två år, 1997-99, och såldes därefter tillbaka till UK där det blev G-BYSJ. Nedan bild på just denna Chipmunk är från 2015 och bakom står en annan Sverigekändis, Firefly SE-BRG.