Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Med "Det flygande skägget" t o r till England 1932

Publicerad 2015-04-16 06:40:00 i Propulärkultur,



...detta som passagerare. Pilot är hans vän, den tidigare här på bloggen omtalade Gösta Andrée. Innan Skägget i skyn fanns Det flygande skägget - det senare var öknamnet/smeknamnet på Gösta Fraenckel (1885-1980). Han har varit uppe på bloggtapeten flera gånger tidigare. Bland annat skrev jag så här i ett inlägg i början av 2009:

I "flygsvängen" i Göteborg förr i tiden fanns två "tuppar" som märktes, den ene var Ranch och den andre var Gösta Fraenckel. De var rätt mycket sina varandras motsatser. Fraenckel var en givmild person och hade gott om vänner....

Har någon gång tidigare liknat förhållandet mellan Fraenckel och Ranch med Mozart och Salieri, såsom det skildras i Formans film Amadeus.

Fraenkel var också initiativtagare till Västkustrallyt, ett idag mer eller mindre bortglömt återkommande arrangemang som också varit föremål för en serie blogginlägg.


Gösta Fraenckel håller tal vid en middag med vilda västern-tema vid Västkustrallyt 1977.
 
Förra veckan kom följande pressrelease från Regionarkivet i Göteborg:

                                                                                                     Göteborg 2015-04-08

 

Det Flygande skäggets filmer återfunna

Göteborgaren Gösta Fraenckel var aktiv inom den tidiga motorsporten under 1920-1940-talen och hängiven sportflygare. Han var även flitig amatörfilmare och dokumenterade ett flertal av dessa evenemang och tävlingar. De unika motorhistoriska filmerna har nu påträffats hos Fraenckels efterlevande och deponerats på Regionarkivet i Göteborg.
 

Fraenckel som är känd bland äldre göteborgare som det Flygande skägget, filmade de legendariska Grand Prix-biltävlingarna i Rämen, Vram och Rommehed samt det tidiga flygets utveckling i Göteborg. Han var dessutom något av en pionjär med att göra långfärdsresor med bil. Fraenckel reste bland annat till Konstantinopel 1927, Afrika 1930 och Petsamo 1931 och även dessa resor filmades. Åtskilliga göteborgare minns honom också för de kikhosteflygningar på 1940-talet som de som barn fick följa med på. Man trodde vid denna tid att flygturer skulle bota åkomman. Regionarkivet digitaliserar nu samtliga filmer och kommer därefter att tillgängliggöra ett urval av dem på förvaltningens Youtubekanal. Digitaliseringen av filmerna är finansierade av Svensk flyghistorisk förening, Bilsportarvet och Motorhistoriska riksförbundet.

Gösta Fraenckel vid ratten, okänd fotograf, odaterad, troligtvis 1920-tal.
 

Och det är den första filmen som alltså ligger inbäddad överst i detta inlägg! Tack, Paul Epäilys! Fler bilder från resan finns här. Flygplanet? Jo, det är Avro 616 Avian IVM SE-ACP ägt av Göteborgs Aero AB tillsammans med KSAK. Göteborgs Aero hade bildats 1931 för att få igång flygskoleverksamhet på Torslanda (och för detta ändamål inköpt SE-ACP) och i dess styrelse satt Gösta Fraenckel.

På Torslanda innan start med SE-ACP i oktober 1932. Bild från Gösta Andrées fotoalbum hos Regionarkivet.
 
Så här står det på sidan 37 i Aeroklubben i Göteborg 60 år 1918-1978 Torslandaepoken:

Tyvärr gick vevaxeln av på Avron SE-ACP detta år och gick ej att reparera på platsen. Hela motorn plockades därför ur och skickades tillbaka till tillverkaren. en ersättningsmotor hade dock genast levererats till klubben på deras egen bekostnad. Skolningen blev därför nästan inte alls påverkad av händelsen. När den ordinarie motorn belv klar var det Gösta Andrées uppgift att hämta hem den. Han övertalade då Gösta Fraenckel att följa med. Det skulle bara vara bra när han sedan skulle börja flyga på allvar, menade Andrée till en något tveksam Fraenckel. Nåväl, Andrée fick som han ville, och färden till London startade den 3 oktober och gick via Holland. Efter motorbytet fortsatte man till Avro i Hamblyn för en fullständig genomgång av planet. Samtidigt passade Andrée på att titta på ett annat plan som kunde komma Göteborgs Aero AB väl till pass, nämligen en G. A. L. Monospar. Hemfärden gick via Paris och inget anmärkningsvärt inträffade, annat än att det var dåligt väder, vilket medförde en avsevärt försenad hemkomst.

Där har ni alltså bakgrunden till varför resan företogs. Lite mer preciserat fick Andrée och Fraenckels resa hösten 1932 följande rutt: Torslanda - Kastrup - Travemünde - Hamburg - Bremen - Osnabrück - Schipol - Ostende - Croydon - Hamble - Lympne - Le Bourget - Ostende - Rotterdam - Hannover  - Tempelhof - Travemünde - Kastrup - Torslanda. Flera av platserna finns med i filmen som är ett fantastiskt tidsdokument.

 
Året därpå, 1933, tog Fraenckel sitt flygcertifikat och blev Det flygande skägget på riktigt. Ett par år senare, när han fyllde 50 år, fick Gösta Fraenckel ett flygplan i födelsedagspresent av sin svärmor, en - de Havilland DH.60G-III Moth Major som fick registreringen SE-AGF. Att de två sista bokstäverna blev GF var ingen slump.

Risken finns att det med tiden kommer fler inslag plockat från Det flygande skäggets filmarkiv här på bloggen...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2015-04-18 08:59:29

...fick ett flygplan i födelsedagspresent av sin svärmor...
SÅN svärmor skulle man haft!
Men tyvärr...

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-03-16 18:30:51

Den som vill kan bo som Skägget då hans hus nu är tillsalu här i Lerum.
/Kjell
https://www.rc.se/bostader/obj28647_1124898341/

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-03-16 18:30:52

Den som vill kan bo som Skägget då hans hus nu är tillsalu här i Lerum.
/Kjell
https://www.rc.se/bostader/obj28647_1124898341/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela