Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om The King's Flights Envoy som hamnade på Gotland

Publicerad 2015-01-01 11:50:00 i Personligt urval, Propulärkultur,

Airspeed AS-6J Envoy SE-ASN på Bromma den 1 maj 1950. Bild: Lars Olausson via Lars E Lundin.
 
Under åren 1947 till 1959 fanns en tämligen unik flygmaskin av typ Airspeed AS.6J Envoy III, som bar registreringen SE-ASN, baserad i Visby. Den köptes begagnad från England av Nils Thüring via importören AB Flyglevereranser. Thüring är ju ett namn förknippat med det gotländska flygbolaget Avia som de grundat 1942. Se till exempel inlägget om Percival Vega Gull SE-ALA för mer.

Från Flyghistoriskt Månadsblad nummer 9/1989:

Tyvärr visade sig flygplanet inte ha prestanda och utrustning som av myndigheterna krävdes för taxiflygning. Istället fick ett målspel av typ Mandlin monteras in, och flygplanet kom att användas för målflygning och i viss mån rundflygning, vilket var populärt efter kriget. Det är många gotlänningar som fått sitt luftdop i denna kärran, säger Nils Thüring. 

1954 överlät Thüring maskinen till flygplatschefen i Visby, den rätt kände Gösta Andrée. Anledningen till äganderättsändringen var egentligen att utnyttja den annars tomma hangarplats om Andrée hade till sitt förfogande. Dock verkar Andrée inte fått mycket glädje ut av "sin" Envoy - den 13 juni 1955 gjordes nämligen den sista flygningen innan luftvärdighet gick ut och denna kom aldrig mer att förnyas.

Den 2 januari 1959 avregistrerades SE-ASN som skrotad. (Inte långt därefter, den 21 januari 1959, omkom Andrée när han flög som passagerare med Svensk Flygtjänsts Gloster Meteor, när denna havererade på Visby flygplats. Däremellan hade han hunnit med att fylla 60 år den 18 januari.) SE-ASN eldades upp, när exakt detta skedde vet jag inte, men en del av inredningen (gjord av företaget Rumbolt) samt flygplanets propellrar togs omhand. Inredningen blev dock med tiden rätt illa medfaren, detta på grund av råttornas intresse och hamnade därför på soptippen. Den ena propellern kom dessutom att säljas (och man undrar var den nu kan finnas?).
Den 4 januari 1989 var en BAe 146 ur The Queens Flight i Visby och hämtade hem den andra propellern som fanns kvar i Thürings ägo. Anledningen? Ja, som påpekat i rubriken hade SE-ASN ett rätt nobelt förflutet innan maskinen hade hamnat i Sverige - den hade tillhört det engelska kungahuset.
 
The unofficial Royal Flight became The King’s Flight in July 1936. After the abdication of King Edward VIII an Airspeed Envoy was bought by public funds replace aircraft owned privately by Edward.

Det flygplan som Edvard VIII hade ägt privat var Dragon Rapide G-ADDD, ersättaren kom att målas i samma färgschema i blått, rött och lite vitt samt silver. Från denna sajt kan man citera följande:

Airspeed Envoy G-AEXX was built to contract 621351/37 by Airspeed (1934) Ltd. at Portsmouth and was first test flown on 25th March 1937. It was flown to RAF Martlesham on 25th April 1937 and it's Certificate of Airworthiness was issued on 6th May 1937 and it was given the military serial L7270 but this serial was not applied but it was taken on charge by 24 Squadron at Hendon. On 26th May 1937 it was registered to the Air Ministry as G-AEXX at Hendon (King's Flight). The last record of it as being G-AEXX was on 26th August 1939.
 
  
The first record of it as being L7270 was on 30th October 1939 so italmost certainly took it's military serial in these weeks. It sustained the minor damage at Finnigley on 11th July 1940 where Cat.M/FA damage was likley to have been sustained though not recorded on its record card. It was probably repaired on site and continued in its role with 24 Squadron. It was flown to P.S.I.O.W. for maintenance on 21st June 1942. (PSIOW - Porstmouth, Southsea & Isle of White Aviation Ltd, Portsmouth.). It was then taken on charge by the Station Flight at Halton on 9th August 1942 and sustained Cat.B/FA damage on 11th August 1942 when it's undercarriage collapsed on landing at Halton. From here it was dismantled and transported to P.S.I.O.W. for repair on 18th August 1942. It then went to 5 MU at Kemble on 16th November 1942 and was taken on charge by the Station Flight at Defford though no date for this is recorded in it's record. It sustained Cat.B/FA when the undercarriage collapsed on landing at Defford on 7th July 1943. It was dismantled and transported to P.S.I.O.W. again for repair on 24th July 1943. It passed to 5 MU at Kemble on 12th November 1943 and was issued to Fairey Aviation Ltd, Stockport on 11th January 1944.

Postwar it was purchased by C.W. Farquharson at Datchet and registered as G-AEXX to Gerald Guy Ward Farquharson on 11th February 1946 and was based at Hanworth. It's registration was then cancelled on 19th June 1946 as it was sold to Sweden.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: LIA

Publicerad 2015-01-01 12:01:43

Intressant läsning och en bra start på det nya bloggåret!

Postat av: F

Publicerad 2015-01-03 20:38:25

Tack LIA! Ja, det gäller ju att kicka igång det bloggåret med något som passar. Något annorlunda, men ändå tacksamt...som detta :)

Postat av: Daniel

Publicerad 2017-02-11 20:46:44

Hej,

Min far jobbade på Gotland med flyget under denna tid. Det var han som köpte den andra propellern, och den hänger nu på väggen i mitt föräldrahem i Skåne.

Tack för bra artikel.
Vi blev glada när vi läste detta.
Mvh Daniel

Postat av: Bo Forsberg

Publicerad 2019-08-12 23:41:43

Under de sista åren på 50-talet stod SE-ASN utanför hangaren i Visby och tog stryk av väder och vind. För oss grabbar i de yngre tonåren så var det i ASN man satt på förarplats (endast en förarplats) och drömde om ett framtida flygarliv.
Doften av läder och "flygplan" fanns hela tiden kvar och i de 6(?) passagerarsätena satt man bekvämt och umgicks med kamraterna.
1960 eller -61 anordnades en brandövning då man fingerade ett haveri med ett flygplan som körde in i ett hus, varvid man eldade upp den gamla villan som "flygplatsvakten" tidigare haft som bostad samt släpade dit ASN och tände på!
ETT HELGERÅN, enligt min mening!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela