Några bilder från en Skånetripp
Här kommer lite gott och blandat från en tur med bilen till Skåne onsdag till söndag förra veckan. Sånt som har med flyg att göra alltså...
Svängde in på Eslövs flygfält på förmiddagen och noterade att några kärror ur Linköpings flygklubb (med förgreningar) stod parkerade hos Eslövs flygklubb.
För någon vecka sedan hade Saab 91B-2 Safir SE-CAB åter kommit i luften efter ett lågt stillestånd. Delägaren Pelle E flög CABen denna resa, med Lycoming O-435-motor under inkörning. Så lite mer gas... Svängde in på Eslövs flygfält på förmiddagen och noterade att några kärror ur Linköpings flygklubb (med förgreningar) stod parkerade hos Eslövs flygklubb.
Kommer förresten mer 91B-2-nyheter från Norrköping vad det lider. Tills vidare kan man kolla in lite gamla nyheter i ESSP 120414.
Eslövs flygklubbs senaste förvärv gick på skolning denna varma dag. Cessna F172L Skyhawk SE-FXT är en gammal trygg kämpe, en gång i tiden importerad av agenten Motorflyg i Stockholm AB.
Funnen i en hangar: En Gardan Gy-80-160 Horizon med registreringen SE-EGL. Kommer den åter i luften?
På torsdagskvällen kom vi till Ranarp, där satte upp basläger för natten hemma hos Nicke och Pia (Tack för gästfriheten!).
På torsdagskvällen kom vi till Ranarp, där satte upp basläger för natten hemma hos Nicke och Pia (Tack för gästfriheten!).
En titt i hangaren blev det även där. Känner ni igen apparaterna?
Ett besök i verkstaden också, där man kunde se Piper Super Cub med tillverkningsnummer 18-7909080 under restaurering. Bredvid Super Cuben byggdes det på Stieglitz-vingar...
På lördagen fick jag med mig Jennie på ett besök hos Ängelholms Flygmuseum. Knöade ner mig i en Draken-cockpit som tidigare tillhört "Johan 06".
Motorn på J 22:an var frilagd. Kanske var ett tag sedan "Röd Kalle" var utomhus och motorkördes? Har i ett tidigare inlägg berättat om flygplanets historia:
22185 levererades ny tíll F 16 i Uppsala 441102. Överförd till F 10 i Malmö 450426 och fick koden röd Kalle. Året efter kom 22185 till F 3 Malmen (modifierades till en S 22-3) och i maj 1947 överfördes planet till F 18 Tullinge. Det kasserades 520517 ("Flygplantypen utgår") och hamnade på F 9 Säve där det "glömdes bort" i en hangar (med andra ord samma "öde" som 2126 och 21311). Renoverat till flygdagarna på Säve 1965 och -66, märkt som blå Adam. 1968 transporterat till de flyghistoriska samlingarna på Malmen (det här var innan flygvapenmuseum fanns). Förrådställd, men vid vissa tillfällen framplockad för tillfälliga utställningar. Bland annat visad på Armémuseum 1976, det år som flygvapnet fyllde 50 år.
Den 12 februari 1987 anlände 22185 till Ängelholm och kom under de närmaste tre åren renoveras till taxningsbart skick av medlemmar i F 10 kamratförening.
Det fanns ytterligare ett par museiobjekt som varit föremål för egna inlägg.
Historiken runt Draken nummer 35630 berättade jag i Två bilder på Adam 40. Det här är den sista tillverkade Saab 35 Draken som levererades till svenska flygvapnet. Det skedde sommaren 1972.
Som synes, det har blivit riktigt trångt i museihangaren. Jämför gärna med de tidigare inäggen Ängelholms flygmuseum 090218 och Ängelholms flygmuseum 130711.
På lördagen fick jag med mig Jennie på ett besök hos Ängelholms Flygmuseum. Knöade ner mig i en Draken-cockpit som tidigare tillhört "Johan 06".
Motorn på J 22:an var frilagd. Kanske var ett tag sedan "Röd Kalle" var utomhus och motorkördes? Har i ett tidigare inlägg berättat om flygplanets historia:
22185 levererades ny tíll F 16 i Uppsala 441102. Överförd till F 10 i Malmö 450426 och fick koden röd Kalle. Året efter kom 22185 till F 3 Malmen (modifierades till en S 22-3) och i maj 1947 överfördes planet till F 18 Tullinge. Det kasserades 520517 ("Flygplantypen utgår") och hamnade på F 9 Säve där det "glömdes bort" i en hangar (med andra ord samma "öde" som 2126 och 21311). Renoverat till flygdagarna på Säve 1965 och -66, märkt som blå Adam. 1968 transporterat till de flyghistoriska samlingarna på Malmen (det här var innan flygvapenmuseum fanns). Förrådställd, men vid vissa tillfällen framplockad för tillfälliga utställningar. Bland annat visad på Armémuseum 1976, det år som flygvapnet fyllde 50 år.
Den 12 februari 1987 anlände 22185 till Ängelholm och kom under de närmaste tre åren renoveras till taxningsbart skick av medlemmar i F 10 kamratförening.
Det fanns ytterligare ett par museiobjekt som varit föremål för egna inlägg.
Saab J 29F nummer 29575 avhandlades i Niklas 51.
Historiken runt Draken nummer 35630 berättade jag i Två bilder på Adam 40. Det här är den sista tillverkade Saab 35 Draken som levererades till svenska flygvapnet. Det skedde sommaren 1972.
Som synes, det har blivit riktigt trångt i museihangaren. Jämför gärna med de tidigare inäggen Ängelholms flygmuseum 090218 och Ängelholms flygmuseum 130711.