Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Några bilder från en Skånetripp

Publicerad 2021-07-20 15:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Här kommer lite gott och blandat från en tur med bilen till Skåne onsdag till söndag förra veckan. Sånt som har med flyg att göra alltså...

Svängde in på Eslövs flygfält på förmiddagen och noterade att några kärror ur Linköpings flygklubb (med förgreningar) stod parkerade hos Eslövs flygklubb.
För någon vecka sedan hade Saab 91B-2 Safir SE-CAB åter kommit i luften efter ett lågt stillestånd. Delägaren Pelle E flög CABen denna resa, med Lycoming O-435-motor under inkörning. Så lite mer gas...
Kommer förresten mer 91B-2-nyheter från Norrköping vad det lider. Tills vidare kan man kolla in lite gamla nyheter i ESSP 120414.
Eslövs flygklubbs senaste förvärv gick på skolning denna varma dag. Cessna F172L Skyhawk SE-FXT är en gammal trygg kämpe, en gång i tiden importerad av agenten Motorflyg i Stockholm AB.
Funnen i en hangar: En Gardan Gy-80-160 Horizon med registreringen SE-EGL. Kommer den åter i luften?

På torsdagskvällen kom vi till Ranarp, där satte upp basläger för natten hemma hos Nicke och Pia (Tack för gästfriheten!).
En titt i hangaren blev det även där. Känner ni igen apparaterna?

Tiger Moth SE-COY kommer snart flytta norrut.

Ett besök i verkstaden också, där man kunde se Piper Super Cub med tillverkningsnummer 18-7909080 under restaurering. Bredvid Super Cuben byggdes det på Stieglitz-vingar...

På lördagen fick jag med mig Jennie på ett besök hos Ängelholms Flygmuseum. Knöade ner mig i en Draken-cockpit som tidigare tillhört "Johan 06".
Nosen bör tidigare suttit på J 35F-2/J Draken nummer 35606.


Motorn på J 22:an var frilagd. Kanske var ett tag sedan "Röd Kalle" var utomhus och motorkördes? Har i ett tidigare inlägg berättat om flygplanets historia:

22185 levererades ny tíll F 16 i Uppsala 441102. Överförd till F 10 i Malmö 450426 och fick koden röd Kalle. Året efter kom 22185 till F 3 Malmen (modifierades till en S 22-3) och i maj 1947 överfördes planet till F 18 Tullinge. Det kasserades 520517 ("Flygplantypen utgår") och hamnade på F 9 Säve där det "glömdes bort" i en hangar (med andra ord samma "öde" som 2126 och 21311). Renoverat till flygdagarna på Säve 1965 och -66, märkt som blå Adam. 1968 transporterat till de flyghistoriska samlingarna på Malmen (det här var innan flygvapenmuseum fanns). Förrådställd, men vid vissa tillfällen framplockad för tillfälliga utställningar. Bland annat visad på Armémuseum 1976, det år som flygvapnet fyllde 50 år.

Den 12 februari 1987 anlände 22185 till Ängelholm och kom under de närmaste tre åren renoveras till taxningsbart skick av medlemmar i F 10 kamratförening.

Det fanns ytterligare ett par museiobjekt som varit föremål för egna inlägg.
Saab J 29F nummer 29575 avhandlades i Niklas 51.


Historiken runt Draken nummer 35630 berättade jag i Två bilder på Adam 40. Det här är den sista tillverkade Saab 35 Draken som levererades till svenska flygvapnet. Det skedde sommaren 1972.
 
Som synes, det har blivit riktigt trångt i museihangaren. Jämför gärna med de tidigare inäggen Ängelholms flygmuseum 090218 och Ängelholms flygmuseum 130711.

När man tänker på't - Eslöv och Ängelholm är två orter där jag lärt mig mycket i flygsvängen. Kanske inte så konstigt att man gärna återvänder? Så jag säger: På återseende!

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Lars Larsson

Publicerad 2021-07-29 10:03:49

Tack för en (som alltid) mycket intressant bloggpost!
Två snabba frågor:
Hamnade inte 22185 på F18 efter tiden på F9 ? Har för mig att man hade en ambition att starta en flyghistorisk samling på F18 dom sista åren innan nedläggningen.
Vilken Stieglitz tillhör vingarna ? SE-BWX ?

Svar: Kul att du gillade inlägget, Lars. Ja, det stämmer att 22185 var en del av museisamlingarna hos F 18 under 70-80-talet, tillsammans med en J 28B, J 34 och J 35B.
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela