Niklas 51

Denna bild hade jag länge förra året som skrivbordsunderlägg på min dator. Den är tagen den 7 maj 1972 av Lars E Lundin (LEL) på Malmen. Fotoobjekt är en Saab J 29F "Flygande Tunnan" tillhörande Målflygdivisionen (MFD), ett förband som sattes upp på Malmen fem år tidigare. Piloten - eller flygföraren som det hette i Flygvapnet - är på väg in alternativt ut ur flygplanet. Man undrar vem han är?
1972 var MFD den sista enheten i Flygvapnet som opererade med "Flygande Tunnan" och typen var under utfasning och skulle ersättas med J 32D Lansen. Knappt ett halvdussin J 29F var kvar och drog mål som besköts under övningar med Flygvapnets olika divisioner.
"Vän av ordning" noterar även att kronmärket ser lite konstigt ut, det är förskjutet och den gula ringen är inte rund. Helt klart har en annan av MFDs J 29F fått släppa till "motorbaljan" till just detta exemplaret och man kan notera de gula fälten, som är utmärkande för de flygplan som drog mål, ser betydligt skabbigare ut tunt utloppsdelen till motorn.
MFDs emblem i sitt äldre utförande syns också. Den sitter precis där femman börjar på fenan. MFD tillhörde Östgöta flygflottilj, F 3 (därav trean på bakkroppen på flygplanet), som huserade på Malmen något år till innan förbandet lades ner. MFD överfördes då till F 13, men kom fortsatt vara utgångsbaserat på Malmen och ingick i detachementet kallat F 13M. Men då var Tunnorna ersatta med Lansar.
Redan i slutet av 60-talet kom "de dragande" J 29F om tillhörde MFD/F 3 få fenkoder i 50-serien. Detta för att särskilja dem från de S 29C som användes av MFD, vilken då hade anropet Niklas. Cesar var förbehållet 35:orna så länge opererade typen (det vill säga till 1973). S 29:orna användes som störflygplan och för ren målgång vid övningar i Flygvapnet.
Just denna Tunna har FV-nr 29575 och hade överförts till MFD/F 3 i juni 1968 samt då modifierats för målbogsering med vinsch typ MBV-2S - den ser vi hänga under vingen på bilden ovan.
29575 kasserades - tillsammans med flera av sina "tunnsystrar" vid MFD - den 20 december 1974 och överfördes till Flygvapenmuseum. Det är anledningen till att vi idag kan klappa 29575 i utställningen på Ängelholms Flygmuseum, dit denna J 29F sedan snart tiotalet år är deponerad. Den avslutande bilden på 29575 är tagen där i februari 2009.
1972 var MFD den sista enheten i Flygvapnet som opererade med "Flygande Tunnan" och typen var under utfasning och skulle ersättas med J 32D Lansen. Knappt ett halvdussin J 29F var kvar och drog mål som besköts under övningar med Flygvapnets olika divisioner.
"Vän av ordning" noterar även att kronmärket ser lite konstigt ut, det är förskjutet och den gula ringen är inte rund. Helt klart har en annan av MFDs J 29F fått släppa till "motorbaljan" till just detta exemplaret och man kan notera de gula fälten, som är utmärkande för de flygplan som drog mål, ser betydligt skabbigare ut tunt utloppsdelen till motorn.
MFDs emblem i sitt äldre utförande syns också. Den sitter precis där femman börjar på fenan. MFD tillhörde Östgöta flygflottilj, F 3 (därav trean på bakkroppen på flygplanet), som huserade på Malmen något år till innan förbandet lades ner. MFD överfördes då till F 13, men kom fortsatt vara utgångsbaserat på Malmen och ingick i detachementet kallat F 13M. Men då var Tunnorna ersatta med Lansar.
Redan i slutet av 60-talet kom "de dragande" J 29F om tillhörde MFD/F 3 få fenkoder i 50-serien. Detta för att särskilja dem från de S 29C som användes av MFD, vilken då hade anropet Niklas. Cesar var förbehållet 35:orna så länge opererade typen (det vill säga till 1973). S 29:orna användes som störflygplan och för ren målgång vid övningar i Flygvapnet.
Just denna Tunna har FV-nr 29575 och hade överförts till MFD/F 3 i juni 1968 samt då modifierats för målbogsering med vinsch typ MBV-2S - den ser vi hänga under vingen på bilden ovan.
29575 kasserades - tillsammans med flera av sina "tunnsystrar" vid MFD - den 20 december 1974 och överfördes till Flygvapenmuseum. Det är anledningen till att vi idag kan klappa 29575 i utställningen på Ängelholms Flygmuseum, dit denna J 29F sedan snart tiotalet år är deponerad. Den avslutande bilden på 29575 är tagen där i februari 2009.
