Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

F 9 museisamling

Publicerad 2011-05-07 12:28:47 i Propulärkultur,



Åke skickade även dessa bilder på de flygplan som ingick i F 9:s museisamling på 60-talet, långt före det var tal om något Aeroseum. Överst ser vi dem uppställda framför Sävetornet (tror det var nybyggt vid fototillfället).

J 9:an har det skrivits en massa om här på bloggen - kolla inläggen Nordenskiölds Seversky -1, Nordenskiölds Seversky -2, Nordenskiölds Seversky -3 ...och framförallt Nordenskiölds Seversky - 4 - notera den sista bilden och jämför med den översta här.

Men vilka är de bägge andra flygplanen då? Mycket är berättat redan och här kommer mer....



J 21A FV-nr 21311 - så här står det i Flyghistorisk Revy nr 29 (s.117) som gavs ut 1981:

21311 var den J 21 som under flera år stod uppställd på F 12 och som ursprungligen togs i tjänst på F 6 1948. Den överfördes till F 9 (röd Adam). Efter att typen tjänat ut fanns planet kvar på Säve till dess F 9 lades ner. Då flyttades det till Kalmar. Vid den tiden var planet i gott skick men då några medel för underhåll inte fanns, började förfallet. Fram till 1977 stod planet  framför F 12:s instruktionsverkstad och blev bl a holk åt småfåglar tillsammans med en J 32B och en J 29F. Nu finns planet på Malmen. Den kod, F 12 - röd Adam, som planet nu har är alltså inte riktig; det var 21206, en 21A-1, som hade den beteckningen. 
Efter ankomsten till Malmen restaurerades planet mycket snabbt för att sedan lånas ut som blickfång vid ett företag i Kolmården. Företaget gick i konkurs efter ett par år och 21311 återbördades till Malmen.


Runt 1990 deponerades 21311 i Söderhamn och kom att restaureras av F 15 kamratförening. Flygplanet är numera utställt hos Söderhamns flygmuseum.


Och slutligen J 22:an. Det är frågan om 22185 som levererades ny tíll F 16 i Uppsala 441102. Överförd till F 10 i Malmö 450426 och fick koden röd Kalle. Året efter kom 22185 till                     F 3 Malmen (modifierades till en S 22-3) och i maj 1947 överfördes planet till F 18 Tullinge. Det kasserades 520517 ("Flygplantypen utgår") och hamnade på F 9 Säve där det "glömdes bort" i en hangar (med andra ord samma "öde" som 2126 och 21311). Renoverat till flygdagarna på Säve 1965 och -66, märkt som blå Adam. 1968 transporterat till de flyghistoriska samlingarna på Malmen (det här var innan flygvapenmuseum fanns). Förrådställd, men vid vissa tillfällen framplockad för tillfälliga utställningar. Bland annat visad på Armémuseum 1976, det år som flygvapnet fyllde 50 år.

Den 12 februari 1987 anlände 22185 till Ängelholm och kom under de närmaste tre åren renoveras till taxningsbart skick av medlemmar i F 10 kamratförening. Flygplanet finns numera hos Ängelholms flygmuseum.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela