J 22:an i Tullingeberget

Nu blir det mer FFVS J 22! Ja, flygplantypen var ju omnämnt i förra blogginlägget. Det slumpade sig att dessa bilder fanns i mailinboxen häromdagen. Cred till Thomas Lagman i F 18 kamratförening som hittat bilderna i Krigsarkivet. De är tagna i berghangaren på Tullinge i början av 70-talet.

Det är frågan om J 22 nummer 22185 som levererades ny tíll F 16 i Uppsala den 2 november 1944. Överförd till F 10 i Malmö redan den 26 april 1945 och fick där koden Röd Kalle. Det var i denna veva som F 16 utrustades med de nya J 26 Mustangerna och flottiljens nya J 22 tilldelades F 10 som ersättning för de hårt slitna J 20.
1946 kom 22185 till F 3 Malmen (modifierades till en S 22-3) och i maj 1947 överfördes planet till F 18 Tullinge. Det kasserades den 17 maj 1952 (med motiveringen Flygplantypen utgår) och hamnade på F 9 Säve där det glömdes bort i en hangar, med andra ord samma öde som J 9 nummer 2126 och J 21A nummer 21311.
J 22:an renoverades till flygdagarna på Säve 1965 och -66 och märktes då som F 9 Blå Adam.
1968 transporterades 22185 från Säve och hamnade hos F 18 på Tullinge. Förrådställdes där - som synes på bilderna - men vid vissa tillfällen framplockad för tillfälliga utställningar. I samband med att F 18 lades ner som jaktflottilj 1973-74 och istället återuppstod som ett skolförband skapades en liten museisamling bestående av en J 22 (22185), J 28B (28317) och J 34 (34006) samt så småningom även en J 35B (35244 - se nedersta bilden).
J 22:an visades bland annat upp på Armémuseum 1976, det år som Flygvapnet fyllde 50 år. Det var då som Arlandagruppen märkte om flygplanet - F 9 Blå Adam blev F 10 Röd Kalle. Se detta inlägg på Peter Lianders blogg.
Den lilla samlingen vid F 18 kom runt 1980 överföras till Flygvapenmuseum på Malmen.
Den 12 februari 1987 anlände 22185 till Ängelholm och kom under de närmaste tre åren renoveras till taxningsbart skick av medlemmar i F 10 kamratförening. Flygplanet finns numera hos Ängelholms flygmuseum. Där har man ju vid flera tillfällen klappat om 22185, Röd Kalle.
1946 kom 22185 till F 3 Malmen (modifierades till en S 22-3) och i maj 1947 överfördes planet till F 18 Tullinge. Det kasserades den 17 maj 1952 (med motiveringen Flygplantypen utgår) och hamnade på F 9 Säve där det glömdes bort i en hangar, med andra ord samma öde som J 9 nummer 2126 och J 21A nummer 21311.
J 22:an renoverades till flygdagarna på Säve 1965 och -66 och märktes då som F 9 Blå Adam.
1968 transporterades 22185 från Säve och hamnade hos F 18 på Tullinge. Förrådställdes där - som synes på bilderna - men vid vissa tillfällen framplockad för tillfälliga utställningar. I samband med att F 18 lades ner som jaktflottilj 1973-74 och istället återuppstod som ett skolförband skapades en liten museisamling bestående av en J 22 (22185), J 28B (28317) och J 34 (34006) samt så småningom även en J 35B (35244 - se nedersta bilden).
J 22:an visades bland annat upp på Armémuseum 1976, det år som Flygvapnet fyllde 50 år. Det var då som Arlandagruppen märkte om flygplanet - F 9 Blå Adam blev F 10 Röd Kalle. Se detta inlägg på Peter Lianders blogg.
Den lilla samlingen vid F 18 kom runt 1980 överföras till Flygvapenmuseum på Malmen.
Den 12 februari 1987 anlände 22185 till Ängelholm och kom under de närmaste tre åren renoveras till taxningsbart skick av medlemmar i F 10 kamratförening. Flygplanet finns numera hos Ängelholms flygmuseum. Där har man ju vid flera tillfällen klappat om 22185, Röd Kalle.
