Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMC 130730

Publicerad 2013-07-30 23:32:00 i Hemmafältet, Personligt urval, Piper, Propulärkultur,

 
Danskt besök på Ränneslätt - här står en Piper PA-32RT-300 Lance II. Om vi för en gångs skull skulle försöka oss på att förklara beteckning och namn.

Piper är tillverkaren, det förstår nog de flesta. PA-32 är den modell som typen är grundcertifierad som. Sedan kommer ett R som står för Retractable vilket indikerar infällbart landställ. Det därpå följande T säger att flygplanet har T-tail, med andra ord att stabben sitter högt på fenan. 300 står för motorstyrkan - detta flygplan framdrivs av en Lycoming IO-540-K1G5 på 300 hästkrafter.

Cherokee, PA-28, är utgångspunkten - den fyrsitsiga modell som gjordes sexsitsig och blev då saluförd som Cherokee Six, PA-32. När Sixen fick infällbart landställ salufördes typen som Cherokee Lance (PA-32R-300). Då, modellåret 1976, hade den Low Tail (stabben placerad under fenan). 1977 släppte man "förnamnet" Cherokee och 1978 kom Lance II - det var alltså då som T-stjärten gjorde entrée... 
 
 
Det här med Piper och deras fabless för T-tail omnämndes i vårens inlägg om Tomahawk. Bland annat skrev jag:

Noteras bör att Piper för modellåret 1978 också införde T-tail på Lance och 1979 även på Arrow. Men det handlade i dessa fall mer om marknadsföring och profilering snarare än praktiskt betydelse.

...eller rent ut sagt; tvärtom - det blev med facit i hand ett sämre flygplan.

Även en variant med turbomatat motor fanns i modellprogrammet; Turbo Lance II (PA-32-RT-300T). Piper var vid den tiden på gång att byta till den nya trapetsformade vingen, även vad det gällde PA-32 och PA-32R. Detta hade tidigare gjorts på PA-28-serien - se inlägget Nyare Cherokee - Piper Warrior och Archer.  De nya modeller som kom att ersätta Turbo Lance II och Lance II blev kallade Turbo Saratoga respektive Saratoga SP, dessa introducerades i och med modellåret 1980. Förutom den vingkonstruktionen så märktes en markant förändring till: Stabben flyttades ner igen och PA-32R fick återigen Low Tail-utseende.

 
Med andra ord; det kom bara att tillverkas två årsmodeller med T-stjärt. Att dessa sammanföll de gyllene åren för amerikansk allmänflygindustri gör ändå produktionssiffran rätt skaplig: 1978 och -79 producerades totalt 390 stycken Piper PA-32RT-300 Lance II, en av dessa är OY-BTY (c/n 32R-7885038).

Av det lite märkliga hopkoket (om jag får säga så?) Piper PA-32RT-300T Turbo Lance II kom det under samma tid tillverkas något fler; 415 exemplar.
 
Man noterar när man ser OY-BTY att flygplanet fortfarande verkar ha samma lack som när det var nytt för 35 år sedan. Sånt tycker jag är kul, man minns ju gärna sommarn -78...
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2013-07-31 05:50:50

Värt att notera är att kronologiskt sett så är inte Lance en Cherokee Six med infällbart ställ som man lätt kan tro, utan i själva verket en enmotorig version av Seneca, som i sin tur var en flermotorig version av Cherokee Six! Saratoga finns för övrigt med både infällbart och fast ställ! En Cherokee Six med "nya vingen" är alltså en Saratoga.

Efter mer än 2500 timmar som pilot i PA-32 varav cirka 200+ timmar i Lance II törs jag på goda grunder påstå att det är den största floppen i Pipers historia, och då menar jag inte nödvändigtvis försäljningsmässigt utan prestandamässigt! Längre start och landningssträckor alternativt mindre last, plus ett mycket märkligt beteende när man skulle landa utan last där bak. Flygplanet "ormar" sig på finalen om inte bakre delen av kabinen är nedtyngd med folk eller nåt. Inte undra på att modenycken med T-tail försvann ganska snabbt!

Enda fördelen med T-tail på Lance, och den är i rätt sammanhang mycket stor, är att med borttagen bakre dörr är den suverän som fotoplattform vid A2A-fotografering av andra flygplan! Ingen stabbe som är i vägen ger många bra bildvinklar!

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2013-07-31 07:59:32

Riktigt fina bilder på en läcker kärra Fred.

Och original färgschema ska det ju vara,då blir man glad.

Sånt här gillar man att läsa om!!

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2013-07-31 10:53:58

Kul med en originalmaskin efter alla dessa år.
Som kuriosa kan ju nämnas att Seneca höll på att bli en tremotorig Cherokee Six med fast ställ och som kallades PA-32-3M. Man kom på at det var nog inget lyckat koncept så man skippade nosmotorn och fortsatte med två motorer men fortfarande med fast ställ. Så småningom kom man på att prestanda blev bättre om man stoppade undan hjulen och så var Seneca, som vi känner den, född.

Postat av: F

Publicerad 2013-07-31 11:25:26

Tack för intressanta kommentarer :)

Kan var läge att påpeka att namnet Cherokee Lance var först tänkt att ges till det som senare blev Cherokee Warrior...

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-07-31 22:03:01

Väldigt bra artikel. Stort tack för läsning och bilder. Och jag håller med, en Piper i orginalfärger e fina grejor det!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela