Bestmann SE-BPY
I det tvåsitsiga flygplanet hade de tre gefreiter/vicekorpralerna även fått med mat, vapen, läroböcker och navigeringsutrustning. Starten hade skett kl 05.10 från flygfältet Avnø på södra Själland och inpasseringen av svenska kusten skedde vid Falsterbo. Man landade på Bulltofta kl 05.58 och enda skadan på flygplanet var lite söndertrampad duk på ena vingen.
Denna Bücker Bü 181C-1 Bestmann var märkt VN+NP samt vit 44 på fenan och flygplanet tillhörde Flugzeugfüherschule FFS A10, som samma månad hade ombaserats till Avnø från Warnemunde. Andra världskriget skulle pågå i Europa några veckor till. Man undrar hur det sedan gick för Risse, Bruning och Veith? Var tog de vägen?
Planet - enligt uppgift tillverkat året innan hos Bücker i Rangsdorf med W.Nr. 502174 - flögs från Bulltofta till F 17 Kallinge den 26 april 1945 och noterades förrådställd vid en inventering hos flottiljen i maj 1946. Flera tyska flykt-flygplan lagrades hos F 17 vid den här tiden. Ett annat exempel berättades det om i inlägget Siebel SE-BPW.
Den 29 juni 1948 inkommer ett anbud från Gösta Thorén med firma Eagle Aviation i Växjö och den 23 juli godtas det och Flygförvaltningen säljer Bestmannen för 1800 kr. Flygplanet kom att transporteras till Bulltofta från Kallinge. Mer upplysningar om Gösta Thorén och hans Eagle Aviation motas gärna.
Den 22 april 1950 besiktigas Bestmannen efter grundöversyn gjord av Flyg Service på Bulltofta och fyra dagar senare interimsregistreras maskinen som SE-BPY. Istället för det gamla tyska tillverkningsnumret 502174 tilldelas det ett nytt av Luftfartsstyrelsen; Lfs-2-1950. För mer om dessa Lfs-nummer, kolla detta inlägget.
Den 15 maj 1950 registreras SE-BPY officiellt och får svenskt registreringsbevis nummer 809. Ägare är Gösta Thorén, Helgevärma, Växjö. Av allt att döma kom SE-BPY baseras Kronbergshed (?).
Lfs-1-1950 var för övrigt Messerschmitt bf 108 Taifun SE-BPZ som ägdes av OS-guldmedaljören i fripistol, Torsten Ullman boende i Moheda. Även den baserad troligtvis på Kronobergshed. Läs Torsten Ullmans Taifun.
Åter till Bestmannen: SE-BPY var tyvärr ingen långvarig företeelse. Redan den 14 juli 1952 avregistrerades flygplanet efter försäljning till Schweiz. Flygtidsutaget som SE-BPY var lindrigt sagt magert, endast 3 timmar 50 minuter.
Ny ägare blev Walter Uetz Flugzegbau i Zürich och ny registrering HB-UTA. Efter fyra år i Schweiz kom Bestmannen säljas till en ny ägare i Västtyskland. I mitten av 50-talet hade privatflygning åter blivit tillåten i landet och runt om i Europa köptes gamla tyska flygplantyper upp i ganska stora mängder. (Inte minst i Sverige!).
Tillsammans med en svensktillverkad Sk 25 Bestmann, då registrerad D-EDOB (25047), var Flugzeugführerschule GmbH i slutet av 50-talet verksamt i Nederländerna. Bevarad korrespondens hos nederländska luftfartsmyndigheten tyder på sondering om överförande till PH-register. Detta kom dock inte att ske vad det gäller D-EDOF, men D-EDOB blev PH-NIX.
Den 26 april 1958 utgick luftvärdigheten för D-EDOF utan att bli förnyad. Det finns uppgifter att vår Bestmann tidigare under året varit involverad i någon form av incident/olycka. Året därpå säljs flygplanet till Aircam OHG i Nürnberg för "återvinning". Den 14 oktober 1960 avregistreras D-EDOF - före detta SE-BPY - i Västtyskland. Vid det laget var flygplanet troligtvis redan skrotat.
På denna bild ser vi Oberwiesenfeld i den övre delen. Den är tagen 1963 och om några år kommer flygfältet vara historia. 1966 beslöts att München skulle få sommar-OS 1972 och här kom olympiabyn att byggas. Apropå historia; det var för övrigt till Oberwiesenfeld som Neville Chamberlain och Édouard Daladier flög när de förhandlade fram Münchenöverenskommelsen 1938 med Hitler. Men det är en annan historia...