Siebel SE-BPW

I folkmun har vi ofta kallat den Siebel när vi pratat om Kartverkets gamla flygplan av typen SNCAC (Nord) NC.701 Martinet. Jo, det var en fransktillverkad variant av tyska Siebel Si 204 D och egentligen har det mig veterligen bara funnits en sådan i Sverige. Om den ska det handla nu...
Tidigt på morgonen den 19 april 1945 landade en Siebel Si 204 D-1 ur tyska Luftwaffe på F 17:s hemmafält Bredåkra, efter att ha flugit från norra Tyskland med tre flyktingar ombord. (En annan uppgift jag sett säger att startplats hade varit Værløse norr om Köpenhamn.)
Två män och en 23-årig kvinna blev omhändertagna och därefter internerade. Befälhavare ombord var Ltn. G. Fleichman. Det tämligen rätt nya flygplanet, tillverkat av Siebel i Halle i juli 1944 och märkt D1+QK (W/nr. 321583), var försett med en radarantenn i nosen som var kopplad till en spaningsradar av typ FuG 200.
Siebel 204:an tillhörde 2.Staffel / Seeaufklaerungssgruppe 126 (SAGr 126). Sedan december 1944 var denna Staffel baserad i Parow norr om Stralsund, men hade upplösts den 30 mars 1945. Avsikten hade annars att utrusta förbandet med en ny flygplantyp: Man skulle gå från Arado Ar 196 till Messerschmitt Me 410. Den 30 mars var 2./SAGr 126 försett med 11 stycken Me 410 och fem Si 204 varav två av den sistnämnda typen var operativa ("Die Si 204 wurden als Umschulungsflugzeug genuntz".).

Flygplanet var avställt hos F 17 till 1951. Bild: Oskar Ekholm/Blekinge läns museums arkiv.
Tillsammans med en Junkers Ju 88, som nödlandade på krigets sista dag, kom Siebeln länge stå uppställd på en undanskymd plats på flottiljområdet i Kallinge. När Ju 88:an skrotades kom istället Sibeln att den 27 juli 1948 säljas till G Andersson och fanjunkare Ström i Ronneby. Redan den 10 augusti samma år säljer de flygplanet vidare till Kockums Flygindusti i Malmö.
Sedan händer det inte så mycket under några år, men i slutet av januari överförs ägandet till F Konrads i Malmö och i Kockums Flygindustri tar Spartan Arrow SE-AFR inbyte. Den tämligen snurriga ägandehistoriken fortsätter...
Den 13 mars 1951 reserveras registreringen SE-BPW av Kockums Flygindustri och den 16 juni samma år undertecknas ett grundbesiktningsprotokoll vid F 17. Siebeln är då sedan några veckor ägd av S-Å Göransson i Vintrie. Den 10 september 1951 överförs ägandet till AB Svenska Brian i Malmö.
Den 3 mars 1953 kommer SE-BPW i luften. Plats: Ängelholm. Har Flottiljeverkstaden (Avd.6) vid F 10 gjort jobbet? Flygplanet registereras officiellt den 28 april 1953, nu på Levin Komstedt, Saltsjöbaden.

Levin Komstedt säljer i denna veva sin kvaddade Sea Bee, SE-AXC. Ett flygplan han ägt i två år. Siebeln har fått ett antal passagerarstolar, sju närmare bestämt.
Försökt leta fram uppgifter om Komstedt, men en av de få saker jag fått fram är att han på 30-talet haft en firma och filmatelje, AB Cromo-Film.
Försökt leta fram uppgifter om Komstedt, men en av de få saker jag fått fram är att han på 30-talet haft en firma och filmatelje, AB Cromo-Film.
Men SE-BPW blir ingen långvarig företeelse. Redan den 11 september 1953 avregistreras flygplanet som sålt till Danmark. Kanske har denna överlåtelse varit klar sedan ett tag? Håller inte det för omöjligt.

Den 1 februari 1954 införs flygplanet på danskt register som OY-ADA. Ägare är Viggo Sylvest Jensen i Hillerød, välkänd även i Sverige. Han är inte helt obekant för bloggen heller - se Den lille otte! En verkligt stor entreprenör i flygbranschen i Danmark; flygfoto, flygcirkus och jordbruksflyg. Med mera...
Det samme gjaldt større virksomheder, for hvem Viggo Sylvest Jensen var begyndt at flyve taxiflyvninger. Flyvninger, der i øvrigt inspirerede til oprettelsen af en egentlig passagerrute mellem Kastrup og Hamborg.
Denna verksamhet fick namnet Sylvest's Luftfart. Denna fina bild är tagen i Ålborg 1955 och i förgrunden ser vi en Ercoupé. Frågan är om man kom igång med Hamburg-pendeln?

OY-ADA avförs ur danskt register den 20 juli 1955 efter försäljning till Västtyskland. Tydligen hade flygplanet inte normal luftvärdighet, utan ett tyskt Permit to fly utfärdas den 14 juni för ferryflygning från Köpenhamn-Kastrup till Hamburg-Fuhlsbüttel. Civilflyget i Västtyskland var förresten under dessa år i sin linda...
Siebeln kom att användas av Hamburger Luftreederei som D-IBAB. Detta bolag har även fyra DC-3 men går i konkurs redan 1957. D-IBAB avförs i det västtyska registret den 25 november 1957 och blir därefter stående på Fuhlsbüttel. Flygplanet förföll allt mer och kom slutligen skrotas en bit in på 60-talet.
Minns för övrigt att jag fick se vissa detaljer tillhörande D1+QK/SE-BPW/OY-ADA/D-IBAB vid ett besök i Köpenhamn våren 1988. De var hämtade i Hamburg...

