Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Den lille otte

Publicerad 2023-11-06 12:20:00 i Allmänt, MFI, Propulärkultur,


En spännande bild tagen i UK i början av 70-talet. Förutom Rothmans uppvisningsgrupp med Pitts S-2A så ser vi en intressant liten dansktillverkad flygmaskin i förgrunden: En SAI KZ-VIII som bär den engelska registreringen G-AYKZ. Notera KZ i slutet och att det sitter en åtta på fenan.

1945 påbörjade Björn Andreasson sin anställning hos Skandinavisk Aero Industri A/S (SAI). I Köpenhamn kom han arbeta med konstruktionen av KZ-VII (BA-5) och KZ-VIII (BA-8). Björn kom under 50-talet att jobba och bo i USA, men kom tillbaka till Sverige och MFI i Malmö. Men det där vet ni redan...

Det var Sylvest Jensen Flyvende Cirkus som i slutet av 40-talet inkom med en betällning till SAI vilken infattade en replika på Ellehammers Standard Monoplan från 1909 och ett nytt uppvisningsflygplan. Den nya maskinen kom att få beteckningen KZ-VIII (som i Björn Andreassons egna konstruktionsserie blev BA-8) och den nygamla Ellehammer-replikan KZ-IX

KZ-VIII var en ensitsig träkonstruktion med en 145 hästar Gipsy Major X-motor som gjorde sin första flygning den 14 november 1949 (c/n 202). Flygplanet flögs av Peter Steen och bara under 1950 gjordes över 50 uppvisningar i Danmark med OY-ACB, som det nu blev registrerat. 1952 såldes dock KZ-VIII:an till Schweiz och blev HB-EPB.

Det hade lagts upp delar till ytterligare ett exemplar vid SAI och tio år senare kom Rudolf Kloo, verksam vid Schiebe Flugzeugbau i Västtyskland, färdigställa KZ-VIII tillverkningsnummer 203. På senare år har det amtörbyggts ytterligare ett par stycken. Totalt rör det sig om fyra exemplar:

c/n 202 (1949) OY-ACBHB-EPBG-AYKZ

c/n 203 (1959) D-EBIZOY-DRR 

c/n 221 (1996) OY-KZS - även kallad KZ-VIIIR. Det sista R'et står för replika och "alternativt" tillverkningsnummer angivet som KZ8R-001.

c/n 222 OY-KKZ är den senaste replikan. Tror den kom i luften härom året.

Den först orginaltillverkade "åttan" såldes 1970 till UK och blev G-AYKZ, men det är sedan över 40 år tillbaka avställt och nedplockat. Det måste anses som lite synd på ett så pass intressant litet aerobaticplan: Den lille otte - skandinavisk design när det är som bäst!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela