Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Martinet a.k.a Siebel - bilder inför sista flygningen?

Publicerad 2016-11-03 08:00:00 i Personligt urval, Propulärkultur,


För ett tag sedan hittade jag några intressanta bilder på en webbplats som fick mig i att hajja till litegrann. Det stod att "These polaroids were found in a bookstore in Stockholm; photographer unknown." Ursäkta, men några av dessa lånar jag till bloggen...

Man ser att korten är tagna framför Svensk Flygtjänsts hangar (H 5) på Bromma runt 1970. Flygplantypen känns säkert igen av många äldre bloggföljare och kallades i (flyg)folkmun för "Siebel". 1947 hade Rikets Allmänna Kartverk (RAK) fått sina två första exemplar av denna typ; SE-KAE och -KAG, som var en fransk variant på den egentligen tyska Siebel Si 204D och hette SNCAC (Nord) NC.701 Martinet. Dessa två nytillverkade flygplan kom att kompletteras av ytterligare tre begagnade Martinet, SE-KAL, -KAM och -KAN, som inköptes 1963 efter det att den franska militären pensionerade typen.

Somliga kanske undrar varför dessa var inregistrerade SE-Kxx? KA-serien reserverades för KArtverket och det första flygplanet, Focke Wulf Fw 58C-2 Weihe SE-KAA, inregistrerades 1938. Från början var RAK:s Weihe märkta från vänster till höger SE / kronmärkning / KAx - det var lite luddigt om det var civilt eller militärt opererade. På den tiden var piloterna anställda i Flygvapnet, som också stod för underhållet av flygplanen. De ägdes för övrigt formellt av Kungl. Maj:t och Kronan. Totalt fyra Weihe kom att användas, ett par av dem parallelt med de första Martinet, så även tre Junkers Ju 86K (B 3) som lånades från Flygvapnet i mitten av 50-talet.

Gamla flygplatsen i Norrtälje kom att bli utgångsbasen för RAK:s flygverksamhet, där man nyttjade verkstadsresurserna på plats. 1949 övertog Svensk Flygtjänst Norrtäljeverkstaden från Skandinaviska Aero. Under början av 50-talet flyttades verkstaden till Bulltofta och med den det tyngre tekniska underhållet av Kartverkets Martinet-plan. Ofta kunde man också se dessa flygplan parkerade på Bromma i anslutning till Flygtjänsts Hangar 5 - under 60-talet verkar Norrtäljebaseringen fått ge vika för just Bromma...

Kartverkets flygverksamhet försiggick över hela landet och den var (är) extra intensiv på vårkanten. Vintertid brukade flygplanen stå avställda på olika flygplatser. Till exempel övervintrade ett par Martinet på Jönköping/Axamo gissningsvis 1967-68.

En fransk haveriutredning medförde påbud om en omfattande inspektion av Martinet-planen. Detta medförde att SE-KAG och SE-KAN dömdes ut, togs ur tjänst och skrotades 1967. Under 1968 gjordes en översikt på driftskostnaderna av Kartverket. Nu hade man även börjat hyra in Twin Commanders och det visade sig att dessa gjorde jobbet bra mycket billigare. En Martinet kostade under säsong 45 000 kr i månaden medan motsvarande siffra för Twin Commander var 24 000 kr. Inte svårt att förstå att "Siebelns" dagar nu var räknade.

1970 pensionerades "den fransktillverkade Siebeln" även hos Kartverket, men två av dem kom att sparas för museiändamål: SE-KAN, och flygplanet på bilderna; SE-KAE. Just SE-KAE flögs den 30 december 1970 till Malmen för att ingå i det kommande flygvapenmuseums samlingar. Kanske är bilderna ovan tagna inför just den flygningen? Skulle faktiskt inte vara förvånad. Det kom att för övrigt bli den sista flygningen med "Siebel" i Sverige.

SE-KAE finns kvar "någonstans" i Flygvapenmuseums magasin och systermaskinen SE-KAL står hos Arlandasamlingarna.

Minns förresten att jag såg en annons för cirka ett år sedan på pilotmagazinet.se där man ville sälja en SNECMA Renault 12T-motor. Gissar att den ursprungligen bör ha kommit från en av Kartverkets "Sieblar" (?).

Avslutningsvis, en bild som tidigare publicerats på bloggens facebooksida: SE-KAE i luften i juni 1956.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela