Amerikanska katter över svenska skogar
Grumman G-164A Super Ag-Cat N8903H fotograferad på Norrköping-Kungsängen sommaren 1976 av Bertil Lexung. Bild via Mats Averkvist. Det sprillans nya flygplanet hade varit utställt på Hannovermässan i maj samma år.
N9803H, tillverkningsnummer 1277, registrerades den 17 juni 1976 på International Agcat Distributors Inc., Arlington, VA., USA, och avfördes den 18 maj 1977 som exporterad till Frankrike, F-GAJQ. Verkar fortfarande vara aktiv.
Katten är parkerad hos Kungsflyg Leif Wahlund AB, ett av flera företag som var involverade i besprutningsflyg i jord- och skogsnäringen på denna tid. Kungsflyg kom ur flygverksamheten hos Göta lantmän ek. förening (Göta Flyg) 1974 och det det därför det står Göta Lantmän på hangaren bakom. Göta Flyg/Kungsflyg opererade annars främst med ett antal Piper PA-25 Pawnee. Namnet Kungsflyg hintar att Kungsängen är hemmabas. Namnet Kungsair var ju för övrigt upptaget...
N9803H, tillverkningsnummer 1277, registrerades den 17 juni 1976 på International Agcat Distributors Inc., Arlington, VA., USA, och avfördes den 18 maj 1977 som exporterad till Frankrike, F-GAJQ. Verkar fortfarande vara aktiv.
Katten är parkerad hos Kungsflyg Leif Wahlund AB, ett av flera företag som var involverade i besprutningsflyg i jord- och skogsnäringen på denna tid. Kungsflyg kom ur flygverksamheten hos Göta lantmän ek. förening (Göta Flyg) 1974 och det det därför det står Göta Lantmän på hangaren bakom. Göta Flyg/Kungsflyg opererade annars främst med ett antal Piper PA-25 Pawnee. Namnet Kungsflyg hintar att Kungsängen är hemmabas. Namnet Kungsair var ju för övrigt upptaget...
Grumman Ag-Cat har tidigare varit på bloggtapeten. Det handlade om när typen användes av Sterner Aero. Se inläggen Sterner-katter och Mer om Sterner Aeros Ag-Cats.
Faktum att redan året innan hade Leif Wahlunds Kungsflyg använt Grumman Ag-Cat, även den med amerikansk registrering, N10271.
Faktum att redan året innan hade Leif Wahlunds Kungsflyg använt Grumman Ag-Cat, även den med amerikansk registrering, N10271.
Denna bild är tagen av Yngve Lindell: Grumman G-164A Super Ag-Cat N10271 på Mjölby-Högby i mitten av 70-talet.
N10271, tillverkningsnummer 71, hade registrerats den 12 juni 1971, även den på
International Agcat Distributors Inc. Avförd den 1 maj 1977 som exporterad till Sverige och den 28 juni samma år registrerad SE-GUH. Som ägare angavs Pulco International AB, Bjärred, och innehavare var nu ett annat företag verksamt i branschen: Söderala Flyg AB i Söderhamn.
På denna bild ser vi SE-GUH Söderala Flygs tjänst i Värmland 1977-78. Bild: Ingvar Langton.
Ag-Caten totalhavererade cirka 70 km söder om Arvika, vid Granmon, den 20 maj 1978. Se nedan tidningsklipp. SE-GUH avregistrerades som totalhavererad den 12 november 1979. Som ersättare anskaffade Söderala Flyg en annan Ag-Cat, SE-GEP - kallad "El Gato" - men den katten tycker jag är värd ett eget inlägg.
En hel del delar av vraket av SE-GUH ligger kvar i skogen vid haveriplatsen. Denna bild togs för tre år sedan av Hans Sundin Wendel.
N10271, tillverkningsnummer 71, hade registrerats den 12 juni 1971, även den på
International Agcat Distributors Inc. Avförd den 1 maj 1977 som exporterad till Sverige och den 28 juni samma år registrerad SE-GUH. Som ägare angavs Pulco International AB, Bjärred, och innehavare var nu ett annat företag verksamt i branschen: Söderala Flyg AB i Söderhamn.
På denna bild ser vi SE-GUH Söderala Flygs tjänst i Värmland 1977-78. Bild: Ingvar Langton.
Ag-Caten totalhavererade cirka 70 km söder om Arvika, vid Granmon, den 20 maj 1978. Se nedan tidningsklipp. SE-GUH avregistrerades som totalhavererad den 12 november 1979. Som ersättare anskaffade Söderala Flyg en annan Ag-Cat, SE-GEP - kallad "El Gato" - men den katten tycker jag är värd ett eget inlägg.
En hel del delar av vraket av SE-GUH ligger kvar i skogen vid haveriplatsen. Denna bild togs för tre år sedan av Hans Sundin Wendel.