Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer om Sterner Aeros Ag-Cats

Publicerad 2021-04-17 19:19:48 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

 Våren 2020 publicerades inlägget Sterner-katter vilket fick en och annan gammal puderflygares att minnas. En av dem var Kjell Jeppsson och här kommer hans berättelse om Sterner Aeros ops med Grumman G-164 Ag-Cat (Stort tack, Kjell!). Bröderna Sterner hade bildat företaget i slutet av 50-talet, då med namnet Siljansflyg. I början av 1966 skedde namnbytet. Ordet över till Kjell Jeppsson.

Som ett komplement till historien om Ag-Cat i Sverige kan jag relatera till följande.


Jag flög för Sterners från mars 1966 till i slutet av 1978.

N906X blev SE-ENW, Eslöv den 1 maj 1967. Fotot: LEL.

Vi var en hel del piloter från bl.a. FV som anställdes inför inköpet av 9 st Snow S2D från USA våren 1966.
Under hösten 1967 provade vi Grumman Ag-Cat i Sverige och efter det så köpte vi ett antal för främst sprutjobb i Sudan. Vi flög in oss på en Ag-Cat N906X i Eslöv den 30 augusti och 1 september 1967 och därefter fick jag uppdraget att hämta 4 st Ag-Cat i Tyskland för ferryflygning till Khartoum i september 1967. Vi var 4 piloter som efter att ha flugit till Frankfurt med SAS hämtades av Grumman för vidarebefordran till Worms där Grumman hade sin bas.

Den 13 september gjorde vi kontrollflygning av flygplanen och skulle sedan den 16 börja ferryflygningen. Tyvärr ville inte flera av flygplanen starta utan mekanikerna fick värma tändstiften med svetslåga och sedan gick det med garanti att det skulle fungera i fortsättningen.

Vi startade i Worms den 16 september med målet att vara i Khartoum före den 1 oktober. Färden ner kom att gå Worms-Basel-Lyon-Bastia-Frosinone-Neapel-Kerkira-Iraklion-Kairo-Luxor-Assuan-Khartoum.

Grumman försåg oss inte med flygkartor utan speciellt sträckan mellan Neapel, och Kerkira gick på ett blad ur en fickalmanacka. Under färden hade vi tyvärr ett antal ”technical landings” eftersom flygplanen inte alltid ville som vi ville. Men efter hjälp av villiga mekaniker så landade vi i Khartoum den 27 september. Totala flygtiden blev 28,7 timmar inklusive testflygningar under vägen efter reparationer.

Sterner Aeros Grumman G-164A Super Ag-Cat SE-ENT uppmonterad i Groningen efter försäljning till Dutch Air Spreyers - tillsammans med systerkärran SE-ENW - i april 1969. Ag-Catarna blev PH-DAS respektive PH-DAP.

Sterner Aero hade använt planen i Sudan. Notera den arabiska texten under cockpit förresten...och för den delen, "NILE" på fenan! Bild: Jack Wolbrink.

Därefter flög jag Ag-Catarna SE-ENW och ibland SE-ENX fram till och med november när jag gick över till Snow S2D igen under december.


Sterner Aeros Snow Commander S-2D 600 SE-ENN på Eksjö-Ränneslätt 1973. Från inlägget Snow på slätten.

Efter en repövning i Flygvapnet under hösten 1968 flög jag sedan omväxlande Piper PA-25, Snow S2D och
Ag-Cat igen i Sudan under december 1968 och januari 1969. Därefter återigen en ferryflygning hem till Sverige med våra Snow S2D under januari 1969. Så jag fick totalt c:a 300 timmar på Ag-Caten. Ett fantastiskt trevligt plan att jobba med.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela