Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Minns ni BAS? Bromölla Aviation Society

Publicerad 2022-09-14 15:52:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Även känd som Jeppe of Rinkaby, här ser vi Bellanca 8KCAB Decathlon CS SE-IEP fotograferad på Rinkaby av Anders Ellerstrand vintern 1980-81. SE-IEP inregisterades i april 1980 med HB BAS Biluthyrning i Bromölla som ägare. 1987 såldes flygplanet vidare och något år senare hamnade det i Danmark.
 
 
 

Vad är detta för märke? Och BAS - vad står det för? Från ett tidigare inlägg:

I mitten av 70-talet startade Bo Gruwer en flygklubb, Bromölla Aviation Society (BAS), och som bas användes just Rinkaby. Från en artikel som bär rubriken "Bosse Gruwer - Biggles i Bromölla":

"Efter att själv ha skaffat sig privatflygarcertifikat 1973, startade Bosse tillsammans med två kompisar en flygklubb i Rinkaby. Med flygfältet som bas, med inhyrda flyglärare och med två inköpta flygplan påbörjades utbildning av elever i konstflygning. Verksamheten växte och totalt utbildades cirka tjugofem elever i konsten att konstflyga."
Bo Gruwer vid en av Bellancor som användes av BAS.

BAS var inte som vilken flygklubb som helst. Den var lite annorlunda, absolut om man jämför med andra diton i landet mellanmjölk vid denna tid. Avancerad flygning dök rätt snart upp på programmet och förutom Gruwer märktes Pär Cederqvist, som skolade fram de flesta eleverna. 

Fast vi kan ju börja med de reseflygplan som figurerat hos Bromölla Aviation Society. En var Mooney M20B SE-CMU - se detta tidigare inlägg

Mooney M20C Mark 21 SE-CMU våren 1976. Baserad Rinkaby och senare använd av Bromölla Aviation Society. 1980-83 ägde Bromölla Aviation Society en Cessna 182, SE-EXA.


Bosse Gruwers och Bromölla Aviation Societys nyinköpta Bellanca 7ECA Citabria SE-GUC startar Rinkaby i juni 1977. 

Och det är nog främst olika Bellancaplan som BAS blev mest känd, till exempel Bellanca 8KCAB Decathlon SE-GHI. Denna ersattes av en likadan, SE-IEP, efter det att SE-GHI havererat på Rinkaby den 18 februari 1980.
SE-IEP ägdes formellt av HB BAS Biluthyrning i Bromölla och inte av Bromölla Aviation Society. 1985-86 inköptes även SE-GXR av BAS Biluthyrning.

Inte mycket står att finna om BAS i de gamla trycksaker jag har till mitt förfogande, men följande sida ur en Flygrevyn från 1984 ger en hel del matnyttig information.

På den här tiden var det rätt vanligt att "Flygcirkusen Pär & Bosse" flög uppvisningar vid utflyktsmålet Silver Hill utanför Klippan.

I början på 80-talet annordnades det tävlingar i aerobatics på Rinkaby. Att detta var hemmabas för BAS spelade nog helt klart en viktigt roll för val av plats. Arrangör var det då nyligen bildade svenska chapteret av IAC (International Aerobatic Club).

Bellanca 8KCAB Decathlon SE-GXR köptes från Olle Vossman (som i den vevan hade anskaffat Extra 230 SE-XGV) och denna kom att målas knallröd med Adena Pickos-titlar.
SE-GXR fotograferad i Stauning i juni 1986 av Juha Ritaranta. Formellt noteras överlåtelsen melllan Vossman och BAS Biluthyrning ganska långt efter att den verkligen hade skett: Den 13 januari 1987.

I februari 1988 hyrdes SE-GXR ut till norska Skylift AS och kom sedermera att försäljas året därpå samt då bli LN-ALM. Anledningen till detta var att ett nytt flygplan var på väg in: En Boeing Stearman som kom att få registreringen SE-BOG.
Jag hoppas kunna återkomma till mer om Bromölla Aviation Society. 

Nedan: Piper Cherokee Six SE-FLD och Boeing Stearman SE-BOG fotograferade på Everöd sommaren 1990.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Skrotskallen

Publicerad 2022-09-15 17:46:12

Fd. SE-GXR flyger fortfarande i Norge som LN-ALM och är baserad på Torp, ENTO, utanför Sandefjord. Var och skruvade på den så sent som igår.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela