Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Cherokee Six SE-FLD

Publicerad 2019-02-13 15:04:00 i Piper, Propulärkultur,


Där kommer ju Bengt Feldreich gående. Han verkar ha anlänt till Borglanda med Birkaflygs Piper PA-32-260 Cherokee Six E SE-FLD. Bilden kommer Erik Trygg och är tagen i slutet av 70-talet. Birkaflyg flög väl även rundflyg på Borglanda (?).

Idag har jag plockat fram tre bilder på just denna Cherokee Six. Flygplanet tillverkades 1971 och var av årsmodell 1972. Importerades till Sverige från USA i början av 1973 och var de första åren - om jag förstått saken rätt - baserad på Torslanda och Varberg. En i ägarkonstellationen från denna tid var Göran Karlsson, känd för att ha startat GeKås i Ullared.

1976 såldes SE-FLD till Gunnar Ån och hans firma Birkaflyg - flygplanet blev därefter baserat i huvudsak på Bromma. Under många år kom det finnas tillgängligt för uthyrning via BFF Aerorent.


Här ser vi SE-FLD fotograferad av your truly i mitten av 90-talet. Gissa var? På den tiden ägdes Sixen av Bosse Gruwer och var annars baserad i Kristianstad.

Sommaren 2001 såldes maskinen till USA och blev då N1061Q. Nedanstående bild på flygplanet är tagen av Christer Sidelöv, som har flugit Sixen både som SE-FLD och N1061Q.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gert Böll

Publicerad 2019-02-15 22:40:24

Kul att se bilder på FLD, det var just den individen jag flög in mig på 20 juli 1986, på salig Barkarby

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela