Örnen i Orsa 1992
Fick tillstånd av Anders Helgesson att publicera dessa bilder som han tog när han deltog i fallskärmshopparlägret på Orsa-Tallhed sommaren 1992. Tack! Det är en rätt schyst line up med hoppkärror på bilden ovan: En Douglas DC-3, Pilatus Turbo-Porter SE-IRR och Soloy-konverterade Cessna 206 SE-KRD.
Fallskärmsklubben Dala har arrangerat lägret på Tallhed sedan - höll jag på att säga - urminnes tider. Det var här som klubben föddes.
Sommaren för 30 år sedan: Minns ni hur varm och torr den var? Minns ni fotbolls-EM? Minns ni Flyg-Sverige som det såg ut då? Jag gör. Det är inte svårt att bli nostalgisk. Och det känns inte som det har gått 30 år. Vad hände?
DC-3:an är för bloggens följare rätt välkänd - hennes namn för många av oss var Örnen. Genom åren har många blogginlägg tillägnats Flygvapnets Tp 79 med nummer 79004, till exempel Örnen återigen. Eller varför inte Örnen - quo vadis - 4 eller Örnen i Berlin 1993? Det går bra att börja där och sedan botanisera vidare i bland alla länkar.
Namnet Örnen hade flygplanet fått på grund av den svarta rovfågel som fanns målad i nosen. Tillsammans med en systerkärra, Pegasus (79003), användes Örnen främst av FJS sedan början av 50-talet. 1983/84 såldes dessa två till flygbolaget Transport Aérien Zaïrois (TAZ), ägt av en viss Åke Jansson och Örnen blev registrerad 9Q-CYE. 1991-93 gjorde dock planet ett gästspel i Sverige igen...
Fallskärmsklubben Dala har arrangerat lägret på Tallhed sedan - höll jag på att säga - urminnes tider. Det var här som klubben föddes.
Sommaren för 30 år sedan: Minns ni hur varm och torr den var? Minns ni fotbolls-EM? Minns ni Flyg-Sverige som det såg ut då? Jag gör. Det är inte svårt att bli nostalgisk. Och det känns inte som det har gått 30 år. Vad hände?
DC-3:an är för bloggens följare rätt välkänd - hennes namn för många av oss var Örnen. Genom åren har många blogginlägg tillägnats Flygvapnets Tp 79 med nummer 79004, till exempel Örnen återigen. Eller varför inte Örnen - quo vadis - 4 eller Örnen i Berlin 1993? Det går bra att börja där och sedan botanisera vidare i bland alla länkar.
Namnet Örnen hade flygplanet fått på grund av den svarta rovfågel som fanns målad i nosen. Tillsammans med en systerkärra, Pegasus (79003), användes Örnen främst av FJS sedan början av 50-talet. 1983/84 såldes dessa två till flygbolaget Transport Aérien Zaïrois (TAZ), ägt av en viss Åke Jansson och Örnen blev registrerad 9Q-CYE. 1991-93 gjorde dock planet ett gästspel i Sverige igen...