Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Örnen - quo vadis - 4

Publicerad 2013-05-22 19:55:00 i DC-3, Propulärkultur,

 
Minns ni inläggen Örnen - quo vadis, Örnen - quo vadis - 2 och Örnen - quo vadis - 3? Det var några år sedan de publicerades, då handlade det om positiva saker - att försöka iordningställa flygvapnets gamla DC-3 Örnen (eller på militärsvenska; TP 79 nummer 79004) som fanns stående i Kongo och flyga hem planet till Sverige. DC-3:an var då nämligen skänkt till Fallskärmsjägarklubben. Som bekant blev det inget med dessa idéer och istället transporterades 79002 från Skokloster till Karlsborg.

Fler inlägg om 79004: Örnen i Berlin 1993 och Luftlandsättning Tunarp 810407. Namnet hade flygplanet fått på grund av den svarta rovfågel som fanns målad i nosen. Tillsammans med en systerkärra, Pegasus (79003), användes Örnen främst av FJS sedan början av 50-talet. 1983/84 såldes dessa till flygbolaget Transport Aérien Zaïrois (TAZ), som idag heter Air Kasaï. 1991-93 gjorde dock planet ett gästspel i Sverige igen, dessa bilder tog jag på Hässlö den 16 maj 1992...

 
Örnen - eller 9Q-CYE som var planets civilregistrering - ställdes på backen, enligt uppgift, i september 2003. Bilden högst upp är från 2007 och tagen på N'dolo-flygplatsen. För ett tag sedan framkom nyheten att Örnen, tillsammans med några andra äldre flygplan på plats, hade skrotats i februari/mars i år. Detta efter påstötningar från flygplatsmyndigheterna. Sic Transit Gloria Mundi...snarare än quo vadis...
 

Uppdaterat 130523 - Roffe Larsson skickade denna fina bild på 9Q-CYE som han tog på N'dolo den 17 april 1986 under ett besök hos TAZ.

Bilden nedan är tagen av Mogens Wahl på Norrköping/Kungsängen för snart 30 år sedan. Ett motorbyte är tydligt på gång. På den tiden hette Örnen fortfarande i radiotrafiken Swedic 794.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: KVI

Publicerad 2013-05-22 21:31:29

Med TAZ tangerar vi P-Åke J...och då även seabees. Ja, även trion M:son ;-)

Hälsningar
KVI

Postat av: Bror Axelson

Publicerad 2013-05-22 21:44:48

Jag var tillsammans med Åke Jansson, hans son Robban och Andreas Gumowski med om att flyga tillbaka denna DC3 och en AN 2 -som hämtades i Polen -till Zaire. Åke drev ju då TAZ och opererade med ett antal DC3:or,AN2 samt någon mer maskintyp.
Vet att DC3:an användes en tid men blev sedan stående.
Åke var ner i Zaire för rn tid sedan och packade verktyg pch reservdelar i några containers som skall fraktas till Sverige framledes

Postat av: Günther

Publicerad 2013-05-23 07:00:15

Vid VAF's årsmöte den 15 mars i år visade Åke Jansson några bilder från sitt senaste besök i Kongo. I bildmaterialet fanns några sekvenser från nämnda skrotning av Örnen. Tyvärr fanns det inga andra alternativ än att hugga upp flygplanet på plats.En liten tröst är i alla fall att en hel del reservdelar m.m. har tagits tillvara.

Postat av: Lia

Publicerad 2013-05-23 07:57:05

Intressant att se bilden från motorbytet. Om tidpunkten är 1983, så vet jag varför motorn behövde bytas: sprucken cylindertopp. Inträffade under flygning från Visby, halvägs till fastlandet. Kommer ihåg hur jag från passagerarplats såg hur det rann ut olja.

Postat av: Magnus Wilson

Publicerad 2015-07-09 13:57:16

Jag bodde med mina föräldrar, som var missionsarbetare, i Zaire mellan åren 1986-89. Vår skola var svenska skolan i Pointe Noire i Congo(brazzaville) och vi var tvungna att flyga mellan Zaire och Congo. Vi bodde i byn Kibunzi och blev hämtade där av Hans Mörndal, som sedan ersattes av Bengt Bryngelsson från Hönö, och flögs till byn Luozi alldeles vid congoflodens ena strand. I Luozi hämtades vi sedan av Åke Jansson i Örnen för fortsatt färd till skolan i Pointe Loire. När lovet kom var det dags att flyga tillbaka igen samma väg. Har underbara minnen från detta. Jag ångrar dock att jag inte satte mig i högersits när jag blev tillfrågad om jag ville prova. Jag var som 13åring rädd att piloterna räknade med att jag skulle klara att flyga själv.

Postat av: Karl-Johan

Publicerad 2021-10-03 21:18:02

Kul artikel om Örnen!

Islandern på första bilden hittade min pappa Bengt Bryngelsson kvaddad och övergiven efter en misslyckad landning.

På slutet av 80-talet gick även jag på internatskolan i P-N i Congo tillsammans med Magnus Wilson ovan, och flög DC-3 som "skolbuss".

Pappa jobbade som buschpilot i Kimpese, Zaire och vid en flygning fick han syn på nämnda Islander och kontaktade Åke Jansson som han visste reparerade gamla flygplan. Åke flög med sin Cub från Kinshasa till Kimpese, plockade upp pappa och tillsammans flög de och tittade på planet.

Resultatet var att Åke lyckades köpa Islandern och renovera och vad jag vet flög den sedan i många år. Bland annat fick jag själv flyga med den istället för DC-3:an till skolan vid ett tillfälle.

Postat av: Karl-Johan

Publicerad 2021-10-03 22:11:00

Men... det kanske inte är den Islandern som syns på bild utan en Twin Commander?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela