Örnen återigen

Här kommer ett gäng bilder tagna av Michael Anciaux på välkända Örnen i tjänst hos - som bolaget då hette - Transport Aérien Congo (TAC) i slutet av 90-talet.
Örnen var namnet som denna Douglas DC-3 (eller om man så vill; C-47 eller Tp 79) fick när flygplanet användes i svenska flygvapnet (reg.nr. 79004), främst för hopplattform för Fallskärmsjägarskolan tillsammans med Pegasus av samma typ.
Man sörjer lite än att Örnen aldrig fick komma tillbaka till Sverige på egna vingar. Flygplanet skrotades för några år sedan i Kongo. Nosen sparades dock och finns numera hos Vallentuna Aviatörförening.
Örnen var namnet som denna Douglas DC-3 (eller om man så vill; C-47 eller Tp 79) fick när flygplanet användes i svenska flygvapnet (reg.nr. 79004), främst för hopplattform för Fallskärmsjägarskolan tillsammans med Pegasus av samma typ.

Som 9Q-CYE användes Örnen av Åke Janssons Transport Aérien Zaïrois från 1984 till 1991, då maskinen dök upp i Sverige i samband med att man flydde från ett Kongo i kaos. Efter ett par års gästspel återvände Örnen till Kongo medan den andra DC-3, 9Q-CUK (sedermera känd som Congo Queen), som kom till Sverige 1991 stannade kvar.
Man sörjer lite än att Örnen aldrig fick komma tillbaka till Sverige på egna vingar. Flygplanet skrotades för några år sedan i Kongo. Nosen sparades dock och finns numera hos Vallentuna Aviatörförening.

