Pelle Lindquist i Götet uppmärksammade på facebook det faktum att
Göteborgs Fallskärmsklubbs gamla arbetshäst
Dubbel Rudolf idag fyller 50 år!
Om vi presenterar den lite bättre, så handlar det om en
Pilatus PC-6/B1-H2 Turbo-Porter, tillverkningsnummer 667, som mellan åren 1985 och -97 bar den svenska registreringen
SE-IRR. Flygplanet används fortfarande i Frankrike som
F-GOCC.
Tiggde som synes till mig några bilder av Pelle. Stort tack! Den inledande bilden överst är tagen på Hovby i samband med Hercules Boogie sommaren 1985, nästa på Säve nylevererad i maj 1985 och fortfarande med sin gamla (kanadensiska) registrering, och den tredje som svensk - med "Göteborgs Fallskärmsklubb" nu applicerat på dörren - på samma flygplats senare samma månad. Och denna underbara bild tog Pelle den 17 maj 1986...
Jag tänker inte fördjupa mig i maskinens senare historik - det är smidigt
att kolla här annars - utan gratta gamle
Dubbel Rudolf som den 19 februari 1968 som HB- FDR gjorde sin första provflygning. Flygplanet var snart på plats i Sydostasien i tjänst hos
Continental Air Service Inc. (CASI).
CASI var ett bolag i som jobbade åt CIA, bland annat tillsammans med det ökända Air America. Huvudsakligen flögs det uppdrag i Sydvietnams grannländer Kambodja och - främst - Laos. Kärran var under de första åren reggad i Laos som XW-PDQ och kom senare med amerikansk registrering (se profilen nedan) att "enligt uppgift" vara den av CASI:s Turbo-Porters som var sist ut från Laos sommaren 1975! Här kan man i så fall snacka om historiens vingslag...
Förresten, har ju en gång i tiden skrivit om en annan fallskärmshopparkärra som också har ett förflutet i CASI - kolla in Västerås-Volpar'n!