Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bromma flygplats 85 år

Publicerad 2021-05-21 10:41:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

På söndag en 23 maj fyller Bromma flygplats 85 år! Hur ska det firas tycker ni? Är det Bromma flygplats dödskamp eller pånyttfödelse som vi är med om just nu?

Den 23 maj 1936 invigdes Stockholm-Bromma flygplats av dåvarande kungen, Gustaf V. På söndag är det alltså exakt 85 år sedan. Finns en hel del kul och matnyttigt om invigningen i filmklippet ovan.

För en massa år sedan skrev jag följande, sett ur ett Sparmann-perspektiv:

SE-AEY Sparmann S-1a, tillverkningsnummer  3, "blev till" på våren 1936. Flygplanet var firmans demokärra och ersatte som sådan SE-ADX som hade havererat under uppvisning i Jönköping den 25 augusti 1935.
 
Det första officella framträdandet för SE-AEY skedde vid invigningen av Bromma flygplats (det vill säga under Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm - ILIS) i slutet av maj 1936 - kärran fick ett så kallat "särskilt luftfartstillstånd" gällande för tiden den 23- till och med  den 25 maj, fredag till lördag. Då flögs "Sparmannjagaren" av Höök-Nilsson, löjtnant vid F 3. Provflygningen av det nya planet hade gjorts på onsdagen av flygingenjör Bo Lundberg, han blev ju senare känd som konstruktören till FFVS J 22.

Höök-Nilsson är omnänd i klippet ovan. Sparmann S-1a fotograferad på Bromma i maj 1936.

Har ni märkt av mycket 85-årsfirandet av Bromma flygplats? Visst, under rådande pandemi är det omöjligt att göra något större publikt arrangemang. Fast, när man tänker på det: Det statliga Swedavia som driver flygplatsen ville ju inte ha något evenemang av dignitet ens när flygplatsen fyllde 80. Och nu säger Swedavia att de inte kan driva Bromma och därmed spelar nedläggningsivrarna i händerna. Så nej, det kan inte vara lätt med en sådan inställning och försöka minna om en storartad invigning. Det är ju lite som att gratta gamla mormor, men samtidigt försöka ta livet av henne...

Ur det perspektivet är helt klart mycket intressant att läsa den debattartikel som häromdagen publicerades i Svenska Dagbladet under rubriken Kan driva Bromma istället för staten. Citerar följande: 

Vi föreslår att det införs ett moratorium, en längre tid utan avgörande beslut, för Bromma flygplats i tio år. Vi vill att regering, riksdag och Stockholms stad ställer sig bakom moratoriet. Under tiden kan arbetet att utreda en utbyggnad av Arlanda fortgå samtidigt som vi får se hur resandet förändras, vilka nya behov och tekniska lösningar som kommer på plats. Får vi rätt kommer Bromma att behövas som flygplats även i framtiden. Får vi fel är ingen tid förlorad då Arlanda i så fall kan förberedas för en ordnad avveckling av Bromma till 2038 som var planen från början.

Undertecknare av denna debattartikel är företrädare för ACR, Airleap, BAM, Grafair och Transportföretagen Flyg.

Att statliga Swedavia varit fel för Bromma har jag ansett lika länge som företaget existerat. Fel för Sverige i överhuvudtaget förresten. Tror det har varit rätt tydligt genom åren. Att The Battle of Bromma-serien är uppe i över 80 inlägg säger väl allt.

Om nu våra styrande kan ta till sig det faktum att vi snart kommer ha ett trafikflyg som drivs på el och hydrogen etc. Allra helst vi utanför Stockholms tullar känner att det rätt obegripligt att man krampaktigt fortsatt håller fast vid höghastighetsbanor för tåg. Som jag skrev för lite sedan:

För regeringens hela politiska fokus ligger låst vid att bygga dyra och onödiga höghastighetståg och dessa beräknas vara klimatneutrala decennier efter det att inrikesflyget blivit fossilfritt.

Om miljöpartiet - som ingår i regeringen - verkligen är det de heter skulle man fatta detta, vara framsynta och istället nu förstå Brommas betydelse i denna utveckling. Flyg är ett viktigt verktyg i demokratins tjänst. Kanske ett av det moderna samhällets viktigaste...
Picture this: En ny flygplatsoperatör får ta över Bromma, med en vettig och framsynt inställning till uppgiften. Under den senare hälften av detta decenium kommer den nya generationens mindre trafikflygplan och Brommas placering som stadsnära flygplats blir därmed ett trumfkort. Lyckas inte regeringen - och Swedavia! - att lägga ner Bromma nu...ja, då kommer nog flygplatsen få kunna fira sin 100-årsdag den 23 maj 2036. Det är mitt lilla tips. Och nästa år är det val...

Grattis, Bromma flygplats på 85-årsdagen!

Tårta, någon? #brommaflygplats85år #bevarabrommaflygplats #brommatårtatillmp

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela