Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hela Sverige ska leva - eller?

Publicerad 2016-04-24 15:15:00 i Allmänt, Flygföretagande, Personligt urval, Propulärkultur,

 
Det blev ett besök på Oskarshamns flygplats (ESMO) för ett tag sedan, självklart var kameran med.
 
Följande gick TT ut med den 11 april 2014:

Svenska Direktflyg har meddelat att det upphör med all flygtrafik till och från Oskarshamn redan nästa vecka.
 

Det här kan bli den definitiva dödsstöten för Oskarshamns flygplats, enligt lokala medier. Kommunstyrelsen i Oskarshamn röstade förra månaden för att den kommunala och förlustbringande flygplatsen skulle läggas ned i sommar. Men därefter återremitterade kommunfullmäktige frågan för förnyad utredning.
 

Svenska Direktflyg har drivit reguljär flygtrafik mellan Oskarshamn och Arlanda flygplats. Men under hot om nedläggning har passagerarantalet rasat betänkligt.
 

Några dagar senare kom TT med denna notis:
 
Allt tyder på att Oskarshamns flygplats läggs ned redan 31 maj. Därmed blir det ingen ytterligare utredning som minoriteten i kommunfullmäktige önskat.

Nedläggningen av linjetrafiken på torsdag påskyndar beslutet.
 

– Vi tar upp det här i kommunfullmäktige under maj månad för avgörande, säger kommunalrådet Peter Wretlund (S), till Barometern-OT.


Men här landar vi ju med Mooney M20K SE-LNK - ofta på bloggen kallad November Kilot - på Oskarshamn, ESMO! Flygplatsen sägs ju vara nedlagd. Hur går det ihop med medias rapportering?
 
 
Flygplatsen finns kvar men har allltså en annan status! Oskarshamns kommun har släppt ambitionen att upprätthålla en trafikflygplats - det hade varit en mer passande utsaga! Det är inte jättelänge sedan som banan förlängdes en sista gång och ILS lär installerats så sent som 2009. Banan på 1500 meter finns ju kvar, men ILS:en är numera borta.

Flera mindre flygplatser i landet för en svår tillvaro. I sju stycken fall sedan 2002 har de kommuner som drivit dem släppt klassningen som trafikflygplats och en av dessa är alltså Oskarshamn. Bland annat detta skrevs i en artikel publicerad på Flygtorget den 7 april i år:
 
Det kan mycket väl komma att bli fler i tider med ansträngd budget i flera landsortskommuner. Den upphandlade trafiken, som gör det möjligt för flygbolagen att flyga på olönsamma destinationer och därmed hålla flygplatsen öppen, är en viktig pusselbit. Det visar det faktum att Storuman, som tappade den trafiken 2008. Flygplatsen finns kvar men har idag ingen trafik. Samma öde skulle troligen drabba flygplatser som Sveg, Pajala, Hagfors och Torsby om någon av flyglinjerna dit tags bort ur systemet. Det är ett hot som just Torsby och Hagfors lever under just nu.
  
- Vi måste bestämma oss för vilket system vi vill ha i Sverige när det gäller flygplatserna. Är det rimligt att staten lagt över ansvaret på kommunerna att hålla den flygburna infrastrukturen öppen. Kommuner som dessutom är underordnade EU’s prövning av verksamheten. Om jag hårddrar det så kan EU tvinga kommunerna att lägga ner en flygplats samtidigt som svenska staten kan äga hur många som helst eftersom de är bolagiserade och har tillgången till kassakon Arlanda, säger Peter Larsson.
 
Peter Larsson är som bekant VD för Sveriges Regionala Flygplatser. Systemet som det syftas på är det sedan sex år sedan införda där statens bolag Swedavia övertagit tio utvalda flygplatser, där alla utom två går med vinst. Bland dessa Arlanda och Bromma. Peter Larsson säger även i artikeln att detta system är både obalanserat och orättvist. Det är också unikt i Europa att man "med sån kirurgisk precision valt ut de flygplatser som staten ska äga".
 


Det var en tämligen öde flygplats i Oskarshamn som November Kilot landade på, nästan lite kusligt. Med tanke på vilken fin anläggning som står där, så tycker i alla fall bloggisten att det är synd att förutsättningarna inte tagits till vara bättre. Det här är en bit viktig svensk infrastruktur som är värd ett bättre öde...än att vara öde.

Vad är det egentligen med Kalmar län? Är det bara länshuvudstaden Kalmar som tillåts leva och expandera? Med tanke på hur den staden ligger geografiskt i länet så måste man ändå tillstå att det känns en aningen snedfördelat. Och detta är ju annars ett av de största avfolkningslänen i Sverige.

I många år har Västervik legat lite i skuggan av Oskarshamn, det har man kunnat se på utvecklingen av flygplatserna i de bägge städerna. De byggdes också från början i stort sett parallellt och invigdes 1970-71 - då var de lika stora.

Nu verkar det finnas en större framåtanda och initiativförmåga i Västervik och det har ett tag diskuterats utbyggnad av flygplatsen i Mommehål. Men upp till den banlängd som finns i Oskarshamn? Nej, inte riktigt. Västervik avser förlänga från 800 till 1199 meter. En meter längre och man hamnar i ett annan avgiftskvot hos Transportstyrelsen. Men det finns krafter som ha en ännu längre bana - se Västerviksflyg. Men att kunna ta ner Saab 340 i Västervik...nej, där är man inte än.

Faktum är att avståndet till Hultsfred är kortare än till Västervik från Oskarshamn (cirka fem respektive sju mil). Efter flera år av dvala verkar det även börja röra sig framåt igen för Hultsfred flygplats, detta vittnar en artikel i Vimmerby-Tidningen om som publicerades för lite sedan. Och den gamla krigsbasen Hultsfred har en banlängd på två kilometer...
 


Vad händer med de delar av södra Sverige som ligger långt ifrån E4:an och stambanan? Eller långt från E6:an? Jo, de hamnar i en slags skugga. Behovet av snabba förbindelser blir dock inte mindre för det. Snarare måste man försöka revanschera sig i den mån det går, till exempel med hjälp av ett annat kommunikationssätt: flyg! 
 
Och jag tror för övrigt inte mycket på projektet rörande det den nya höghastighetsbanan för tåg. Det handlar mer om en slags "religion" snarare än "hållbart tänkande". Projektet förutsätter bland annat att flyget står still vad det gäller utsläpp etc, vilket insatta vet inte är fallet. Vårt land ser ut som det gör, vi kommer alltid vara beroende av flyg för att knyta ihop det. Sluta bekämpa flyg, allra helst de bitar som redan tidigare tagit mest stryk.

 
Flygplatsen i Oskarshamn invigdes den 15 november 1970 och cirka ett år senare flyttade flygbolaget Syd-Aero in. Detta var inte orelaterat - Syd-Aero hade köpts i slutet av 60-talet av den oskarshamnsbaserade Be-Ge-koncernen och inriktningen på verksamheten hade styrts om från att vara en flygskola till ett flygbolag. Läs mer om detta i det tidigare inlägget Syd-Aero Trafikflyg AB.

Kommer Oskarshamn någonsin tillbaka som trafikflygplats. Ja, det är en bra fråga. Men i väntan på "om" och "när" så sker finns faktiskt annat att göra - det finns saker att ta tag i..!

Jag tror att det kan finnas en ny vår runt hörnet och detta tack vare GPS-baserade instrumentinflygningar. Bloggisten tycker faktiskt det är rätt märkligt att inte mer talas om just denna utveckling som står för dörren. Jämför hur mycket det snackas om fjärrstyrd trafikledning. Jämför också kostnaderna och "bang for the buck". Det finns en oerhörd potential i detta med GPS-baserade inflygningar vilket kan komma många mindre flygplatser/flygfält och deras kommuner till godo.
 
 
Vad hände med fenomenet linjetaxi? Det var med hjälp av denna trafikform som många städer i Sverige under 60- och 70-talet fick flygförbindelse med Stockholm. Det var så det började för Oskarshamns flygplats och så även till exempel i Trollhättan. Jag har länge tyckt att det är läge att damma av termen linjetaxi, börja om från början. I områden där rikstrafiken inte handlar upp flygförbindelser - som östra Småland - skulle det vara applicerbart.
 
Vill vi att hela Sverige ska leva måste vi också ta stöd av den befintliga infrastrukturen, inte göra det svårare än det redan är. Det gäller nu att kommuner som Oskarshamn håller ut och inte låter annan verksamhet inte förenlig med flyg ta över flygplatsen. Ett exempel där så har skett nyligen är Laxå. Visserligen inte en före detta trafikflygplats, men ändå.
 
För om vi breddar bilden, plockar även in flygplatser som inte har banor tillräckligt långa för att ta emot Saab 340, men väl mindre flygplan som kunde användas för linjetaxi, då är vi ofta på den nivån att flygplatsen hanteras av den lokala flygklubben på kommunens upppdrag. Och idag läggs flygklubbar ner på grund av att inget medlemstillskott har skett i princip sedan sekelskiftet. Det är till en mycket stor del ett resultat av avgifter och byråkrati som drabbat allmänflyget på senare år. Det var detta jag tänkte på när tidigare skrev "Sluta bekämpa flyg, allra helst de bitar som redan tidigare tagit mest stryk". Den ideella basen för svenskt flyg är oerhört viktig, även för den komersiella delen. Detta har våra byråkrater inte förstått när de lagt fram lagförslag till våra förtroendevalda...och här sitter vi nu...
 
   
Man måste från kommunernas sida inse att ha en flygplats ger konkurrensfördelar. I vissa fall av företagsetableringar kan flygplatsens existens vara avgörande. Det handlar om att inte kasta yxan i sjön på grund av ren och skär dumhet. Kanske borde det från statens håll utgå någon form av garanti även för flygplatser i områden som inte är klassade som ren glesbygd?

Som sagt, det gäller också att visa att man menar allvar när man påstår att hela Sverige ska leva. Att på allvar jobba för att Sverige inte ska glida mer isär. Ur den synpunkten måste vi också förstå att flyg faktiskt är ett viktigt redskap i demokratins tjänst.  

Avslutningsvis: Läs gärna även denna krönika skriven av Josefin Utas i Dagens Samhälle och publicerad för några dagar sedan. Det handlar mest om Bromma, men jag håller fullständigt med henne i slutklämmen:
 

Frågan om flyget är för viktig för att lämnas till enstaka kommuners goda vilja – eller ovilja. Ett helhetsgrepp på nationell nivå krävs.
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ©

Publicerad 2016-04-24 16:24:35

Sorglig läsning. Esmo har varit en stor del av mitt liv, det var här jag flög modellplan som barn, gjorde min "pryo" på Syd Aero och senare var baserad när jag jobbade för Holmström Air.

Postat av: Viggen

Publicerad 2016-04-24 19:07:41

Jag kan hålla med till viss del men i artikeln
nämns t.ex. Hagors och Torsby.

Där känns det mest som ett fall där flygplatserna
var för sig inte har tillräckligt med trafik men om
de avvecklade t.ex. Torsby och flyttade den trafiken
till Hagfors så skulle mellersta Värmland åtminstone en flygplats istället för ingen.

Det är 6 mil mellan Torsby och Hagfors så att om
en av de skulle försvinna så skulle det inte göra
så stor skillnad.

Dessutom finns KSD knappt 9 mil söderut och det är
bara 15 mil från Torsby till Gardemoen.

Samma situation är det i Mälar/Hjälmaredalen där det
finns kommunala/privata flygplatser i Eskilstuna,
Örebro och Västerås. Plus Skavsta då också.
VST och NYO har det väl rätt tufft ekonomiskt
då de inte har så särskilt mycket trafik egentligen.
I Eskilstuna så villa kommunstyrelsens ordförande
satsa åtskilligt med pengar på att göra om EKT till
en trafikflygplats.

Jag tycker att även de mest ivriga småflygplats-
förespråkarna får försöka ta och sansa sig en smula.
Visst ska vi försöka se till så att det finns
flygplatser även utanför de största städerna MEN
man får försöka se lite neutralt på det på så sätt
att de behöver inse att man kanske får kompromissa
en del.

T.ex. som exemplet ovan med Torsby/Hagfors
så skulle kommunen i Torsby/Hagfors inse att det
kanske vore mer lönsamt att satsa på flygplatsen
i Hagfors (mer centralt belägen än Torsby) och
lägga de pengarna man sparar på förbättrade
busskommunikationer mellan Torsby/Hagfors/flygplatsen.

Postat av: Per

Publicerad 2016-04-25 05:49:20

Bra artikel. Kan du berätta mer om linjetaxi, vad är det jfm reguljärflyg?

Postat av: F

Publicerad 2016-04-25 08:29:28

Linjetaxi sorteras snarare in under allmänflyg än trafikflyg. Flygplanen är mindre och turtätheten är "lösare". Från lagen.nu:

Definitionen av linjetaxi är följande: "Sträckflygning inom riket för befordran i förvärvssyfte av personer eller gods med luftfartyg med högsta tillåten flygvikt ej överstigande 5 700 kg och som äger rum med fasta avgångs- och ankomsttider och icke obetydlig turtäthet. Till linjetaxi hänförs i tekniskt-operativt hänseende även luftfart i regelbunden trafik linjefart), som bedrivs med nyssnämnda kategori av luftfartyg".

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-26 07:31:46

Problemet är tyvärr mkt mer grundläggande än så och hänger ihop med den svenska mentaliteten. Ni vet ju hur Thai Airlines har eliminerat första och business-class på sina svensklinjer? För att svenskarna köper inte dessa biljetter. I Sverige är det fult och skamligt att resa fint - man ska inte tro att man är förmer än nån annan. Självspäkelsen och jante är djupt rotad i Svensken.

Så även fast det finns massor av företag och företagare på alla dessa orter som inte bara skulle spara pengar på att ha eget flygplan, utan även spara tid. Och kunna utvidga både import och export och öka omsättning, så går det inte mentalt. Det finns en medfödd socialdemokratisk låsning hos Svensken när det kommer till detta. Affärsflyg är detsamma som en fet direktör som suger ut massorna och röker cigarr som han askar på arbetarens rygg...

Utan att ändra på den vidspredda synen hos både företag och allmänhet, och skammen som förhindrar att dom köper flygplan, så kommer flygplatser att fortsätta läggas ned i Sverige tills det inte finns några kvar. Lösningen är så enkel, men nästan omöjlig att genomföra.

Här i USA är det precis tvärtom - alla företag medger öppet att ha egen flygmaskin, vare sig det är en Cirrus SR22 eller Gulsftream G650, tjänar företaget pengar på. Och dom är stolta och vill berätta om det, inte smussla skamset med sin plan. Vimlar av föregare med TBM:er, PC12:or och Mustanger här, men i Sverige får man vara glad om man hittar en enda av dessa hos en egenföretagare.

Ändra attityden och ta bort stigmat är det enda som kan rädda svenskt allmänflyg i långa loppet.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-26 13:07:46

Håller med Anonym i det mesta. Men det är skillnad på flygkultur och flygkultur beroende på var man bor i Sverige. Södra landsändan och Skåne har helt andra förutsättningar/inställningar jämfört med #stockholmsnormen

Postat av: CRS

Publicerad 2016-04-28 15:28:04

I den offentliga debatten kring flygplatsers vara eller icke vara saknar jag en helhetssyn på den samhällsekonomiska nyttan av dessa. I stort sett alltid ställer man driftskostnaderna mot de intäkter som genereras av passagerar- och frakttrafik.

Jag tror att gemene man (eller kommunpolitiker) sällan är medveten om varje enskild flygplats värde i hela luftfartssystemet. Ta exempelvis verksamheten med ambulansflygplan som besöker många kommunala flygplatser flera gånger i veckan. Inte sällan handlar det om organdonationer som är oerhört tidskritiska och räddar liv. Ett annat bra exempel är hur värdefull Västerås flygplats visade sig vara vid den stora branden i Västmanland.

Sverige har sedan länge agerat flygfientligt och det blir ständigt svårare att utföra annan flygverksamhet än reguljär trafik. Det hänger sannolikt samman med vilken trafik som genererar direkt mätbara intäkter.
Varför förs inte samma kostnadsdiskussioner när det gäller landsvägssträckor, broar, etc, för att inte tala om järnvägar? Antagligen därför att var och en har lätt att relatera till hur systemen hänger ihop och förstår att man måste tillåta mindre trafikerade "förlustvägar" för att kunna försörja de större och få en fungerande helhet.

Av egen erfarenhet vet jag att våra grannländer har en helt annan syn på betydelsen av flygplatsernas tillgänglighet. Antalet flygplatser som har öppet minskar snabbt i Sverige, medan dygnet-runt öppna flygplatser är frekvent förekommande i övriga Norden. Att försöka hitta en trafikflygplats med tankningsmöjlighet i Sverige en lördageftermiddag är nästan hopplöst.

Det behövs en medvetenhet i samhället om nyttan med allt flyg. Dit når vi genom att fler läser och skriver inlägg som Lae's!

Postat av: F

Publicerad 2016-04-29 08:15:47

Tack CRS för en mycket läsvärd kommentar! Det är sånt som gör att man känner att det är lönt att lägga ner lite extra tid och energi på ett blogginlägg som detta.

Detta med behovet en helhetssynen på flyg i Sverige från den "offentliga sidan" är uppenbar. I en tid efter att man gjort stora samhällsförändringar har resultatet blivit att fördummat saker väldigt mycket - i flygsektorn är det fruktansvärt påtagligt! Ett problem är att det t ex finns en branschorganisation som snarare ställer till det mer än stärker flygsektorn. Man är inte vad man heter...

Jag hoppas att fler läser detta inlägg och inser att det i grund och botten handlar det att hålla ihop Sverige. Flyg är ett viktigt redskap i demokratins tjänst, även det småskaliga...och är betydligt mer hållbart än somliga krafter vill får oss att tro...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela